Nezařazené

Canon EF 24-105/4.0 L IS II USM

Druhou generaci tohoto zoomu dělí od první verze jedenáct let. V roce 2005 neběhalo po světě mnoho plnoformátových zrcadlovek Canon! Dnes je situace jiná a nový objektiv by si zasloužil společnost v kitu s novým EOS 5D Mk IV. Jeho první verze se s prababičkou 5D vskutku prodávala v kitu. Ale to jsou jen plané úvahy, nezbývá než si objektiv nové generace prohlédnout.

Druhou generaci tohoto zoomu dělí od první verze jedenáct let. V roce 2005 neběhalo po světě mnoho plnoformátových zrcadlovek Canon! Dnes je situace jiná a nový objektiv by si zasloužil společnost v kitu s novým EOS 5D Mk IV. Jeho první verze se s prababičkou 5D vskutku prodávala v kitu. Ale to jsou jen plané úvahy, nezbývá než si objektiv nové generace prohlédnout.


Jaký je a komu je určen
Je to zoom určený zrcadlovkám Canon (bajonet EF), jak APS-C, tak FF neboli plnoformátovým přístrojům. Na plnoformátu má rozsah úhlu záběru 84 až 23 stupňů, tedy od značně širokoúhlého do slušně dlouhého portréťáku, nikoli tedy teleobjektivu. Pro APS-C je prodlužovací faktor 1,5x, takže jsme od mírného širokáče po mírný teleobjektiv. Sestává ze 17 členů ve 12 skupinách, čočky mají fluorinové antireflexní vrstvy jakož i vrstvy s technologií Air Sphere Coating (ASC). Tyto vrstvy byly použité poprvé na nově konstruovaném zoomu 100-400/4.5-5.6, struktura je znázorněna zde:


Světelnost F4.0 se drží přes celý rozsah zoomu – stálá světelnost zoomu je vždy známkou nejvyšší kvality. V optické soustavě jsou zařazeny čtyři asférické čočky vyrobené technologií lisovaného skla, přičemž jedna z nich má asférický tvar po obou stranách. zaostřovací motor je sonický kruhový, vybavený vysokorychlostním procesorem. Systém umožňuje ruční doostřování. Optická stabilizace by měla umožnit prodloužení standardně udržitelné doby osvitu o 4 stupně. Objektiv je vybaven zámkem zajišťujícím před samovolným uvolněním zoomu. Ostření je vnitřní, při zoomování se mění délka. Rozměry jsou 83,5 x 118 mm, váha 795 g, průměr filtru 77 mm.

Na těle (je utěsněné proti prachu a vlhkosti) spatříme dva kroužky potažené vroubkovanou gumou. Ten vzdálenější od těla ovládá ostření, přičemž nastavená vzdálenost je vidět v okénku. Blíže k tělu zoomujeme, celý rozsah je asi 60 stupňů, zoomování jde plynule, tiše a dostatečně pevně. Na levém boku je přepínání autofokus ruční ostření a pod ním zapínání / vypínání stabilizace.

Určení jsem už naznačil. Pro plnoformátové zrcadlovky je to univerzální nástroj, zvláště pak pro akční fotografii reportážního typu. Světelnost F4.0 je dnes dostatečná i pro fotografování v místnosti – zrcadlovky bez problému zvládnou ISO 6400. Úhel ohniska 24 mm je vskutku široký – avšak nikoli tak široký, aby nadměrně zkresloval lidskou postavu (velká hlava, krátké tělo). Nicméně pro APS-C je ten rozsah přece jen posazen dosti vysoko. Těch 38 mm ekv. je širokost nic moc a 160 mm ekv. taky není zas tak dlouhé ohnisko. To už si myslím že je lepší Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS STM (nelze použít na FF!) a stojí půlku než recenzovaný model.

Otázka volby
Tím ale úvahy nekončí. Momentálně se Canon 5D Mk IV nabízí v kitu se Sigmou 35/1.4, to je poněkud bizarní. Smysl dává kombinace s 24-70/2.8, s tím bych velmi souhlasil, ale je to za153 tisíc. Dále je v prodeji 5D Mk III s nabídkou mimo jiné zase v kombinaci 24-70/2.8 za 161 tisíc. Cenově nejpříjemnější 6D je nabízena v kitu s monofokálem 50/1.4 eventuálně s levnější variantou 24-105/3.5 – 5.6. Tento objektiv 24 – 105/4.0 II se v nabídkách dosud nevyskytuje. Canon 1D X Mk II se v kitech nedodává a tam asi přichází v úvahu jako výchozí objektiv 24-70/2.8. Nemyslím si, že pro zájemce o plnoformátovou zrcadlovku, ať je to 6D, 5D Mk III nebo 5D Mk IV je řešením monofokál anebo levnější 24 – 105/3.5-5.6. Kdo si tedy chce koupit plnoformátovou zrcadlovku, stojí před volbou minimálně jednoho výchozího objektivu. Obvykle se to řeší koupí kitu. Zdá se ale, že ideální kit pro plnoformátový Canon není k disposici. Kdybych tedy stál před volbou: fullframe plus objektiv, tak tedy jaký objektiv Canon? Má volba by byla mezi 24-70/4.0 a tímto 24-105/4.0 II. Obrazová kvalita je obdobná, 24-70 stojí 25 tisíc, 24-105 stojí 32 v říjnu 2016. Zde ale Strýček Skrblík krčí rameny. Rozdíl sedmi tisíc je citelný a je na každém, zda mu stojí zato si připlatit. Můj osobní názor: těch 35 mm navíc je velmi příjemných. Nezbytné to ale není, ale je to, jako když jedete vlakem z Prahy do Brna první nebo druhou třídou. První třídou je to příjemnější, druhou tam taky dojedete. Jak se s ním fotí
Oba prstence jdou hladce s dostatečnou tuhostí. Objektiv jsem zkoušel na přístrojích Canon 5D Mk III a Mk IV. Rozdíly v rychlosti ostření jsem nepozoroval, nějaké loudání a bádání nebylo ani v nižších světelných hladinách. Rozdah zoomu 1:4,4 vyžaduje kompromisy. Ty se projevily v soudkové vadě na krátké straně:


Ale už při ohnisku 50 mm se začíná projevovat opačný jev, podušková vada, tedy prohnutí dovnitř.


Naštěstí se to nezhoršuje, takže při f=105 mm je to na stejném.


Aberace je zanedbatelná, toto je výřez 100% z rohu při ohnisku f=105 mm.


Objektiv skvěle vzdoruje protisvětlu, přičemž zvláště širokoúhlé objektivy mívají sklony k vnitřním odrazům. Tento objektiv snáší slunce v záběru se stoickým klidem:


Velmi mě zajímalo srovnání s jinými objektivy. Znám ten původní 24-105 z roku 2005 a nikdy jsem nesdílel nadšení recenzí. Ten teď nemám po ruce, ale nový objektiv jsem srovnal s Canonem 17-40/4.0 a vynikajícím monofokálem Art Sigma 35/1.4. Bral jsem v úvahu ohnisko 35 mm, které je jim společné. Vlevo je 24-105, uprostřed 17-40 a vpravo 35 monofokál, vše při cloně F5.6. Objektiv 24-105 vychází lehce měkčí a Sigma lehce nejlepší, ale dramatické rozdíly mezi nimi nejsou.


Pozoruhodná je vyrovnanost kresby. Není podstatný rozdíl mezi plnou světelností a optimem, jež nastává vždy na clonách kolem F5.6-8.0. Dokonce ani F22 není nijak extrémně zvadlá. Toto jsou ukázky 100% zvětšení při ohnisku 24 mm.

 


Totéž platí o průběhu ohniska 70 mm:


Ke stejnému závěru dospějeme srovnáním obrázků při různých clonách na dlouhém konci zoomu, na ohnisku 105 mm:


Shrnutí:
Canon EF 24-105/4.0 L IS II USM je solidní objektiv určený především pro plnoformátové zrcadlovky Canon. Rychle a přesně ostří, má rozumné rozměry a váhu a dobře se ovládá. Výtečně se chová v protisvětle díky Air Sphere Coating (ignoruje slunce v záběru – žádné reflexy). Kresba je na úrovni vběžných objektivů řady L. Cena 32 tisíc (říjen 2016) je rozumně nastavená. V prodeji je ještě ten 11 let starý zlevněný z původních 34 tisíc s cash backem až na 24 tisíc. To je jistě podnět k přemýšlení.

Ukázky:

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Canon 24-105/4.0 II?