Berte to jako malé ochutnání objektivu, který se zjevuje ve snu fotografům zaměřeným na sport a na focení zvířat. Měl jsem ho v ruce na nedělních Primátorkách a s radostí jsem si mohl vyzkoušet jeho vestavěný 1.4x telekonvertor.
Berte to jako malé ochutnání objektivu, který se zjevuje ve snu fotografům zaměřeným na sport a na focení zvířat. Měl jsem ho v ruce na nedělních Primátorkách a s radostí jsem si mohl vyzkoušet jeho vestavěný 1.4x telekonvertor.
Jaký je a komu je určen
Jeho základní parametry čtete v názvu. Je to stabilizovaný zoom 200-400 se stálou světelností F4.0, chráněný proti vlhkosti i prachu. Vestavěný telekonvertor prodlouží ohnisko na 280-560 mm jediným pohybem páčky. Podle specifikací stabilizace umožňuje jít o 4 EV do delších časů. Tyhle údaje beru s rezervou, a ani tentokrát nemohu nabídnout žádnou ostrou fotku s ohniskem 560 mm, která by byla pořízena (můj ty bože) šedesátinou, neřkuli třicetinou.

Ostření je ultrasonické, bleskově rychlé, přirozeně že vnitřní. Během AF lze ručně doostřovat. Ostření lze urychlit nastavením jedné ze tří vymezených oblastí (pak AF nemusí bádat v celém rozsahu ostření). Lze ho i přednastavit a pak se do roviny ostrosti vrátit stisknutím tlačítka.

Ostří od 2 metrů. Úhel záběru je 12° – 6° 10′, respektive po přepnutí extenderu 8° 50′ – 4° 25′ .
Jedna čočka v systému (25/20) je fluoritová a čtyři ze skla s nízkým indexem lomu. Antireflexní vrstvy na přední a zadní čočce minimalizují otisky prstů. Clona je devítilamelová.
Objektiv je vybaven mohutným držadlem, v němž je závit jak pro malý, tak velký stativový šroub. Objektiv měří 128 x 366 mm a váží 3,62 kg. V červnu 2014 stojí 325 tisíc se zpětnou slevou 14 tisíc.
Jak se s ním fotilo
Rozvržení ovládacích prvků odpovídá elkové řadě Canonu, takže žádného seznamování není třeba. Fotil jsem Canonem 5D Mark III. Protože vyznávám zásadu „raději šum než neostrost“ fotil jsem převážně 1/2000 sec. Až v závěru jsem experimentoval s inzerovanými časy udržitelnými díky stabilizaci. Někdo to jistě udrží, já ne, pro mě je to minimum pětisetina.
Z kratičkého seznámení nemohu dělat dalekosáhlé závěry – především jsem se nedostal k prověření jeho chování v protisvětle a nerealizoval jsem „psí test“, kdy v sérii na průběžný autofokus fotím přibíhajícího ohaře. Věru přísný test! První závěr, k němuž jsem došel po zběžné prohlídce nafoceného materiálu – prakticky všechny fotky byly ostré. Je to samozřejmě zásluha jak objektivu, tak těla přístroje. Prostě: jakmile to dostanete do záběru a máte použitelnou dobu osvitu, je velká pravděpodobnost, že si to odnesete ostré. Což je to, proč se takové drahé objektivy kupují…
Zážitek sám pro sebe je extender. Samozřejmě jsem o něm četl a slyšel i bájit, ale nepředstavoval jsem si, že je to tak snadné a efektivní. Přepínací páčka – uvnitř to měkce lupne, v hledáčku motiv přiskočí a změní se clona o 1 EV. Páčku lze aretovat proti náhodnému přepnutí. Nahoře pak vidíte zásuvku pro filtry.

Kresba je podle očekávání vynikající už od plné světelnosti – pravda, kolem F8.0 je nejlepší a od 16 dál vadne. Tohle je ale především akční objektiv, proto je to ostatně i zoom, díky konvertoru neobvykle rozsáhlý v této kvalitativní třídě.
Zde je srovnání při 200 mm:

Následuje 400 mm ohnisko:

S extenderem též není žádný velký rozdíl mezi plnou světelností a optimální clonou:

Vinětace je zanedbatelná. Toto je 200 mm při plné světelnosti:

Tahle fotka se mi povedla nejlíp a její střed je výrazně světlejší, jako by to vinětovalo; na jiných fotkách, viz níže, se ten jev ale neobjevil.

Shrnutí:
Bylo to doslova jen setkání s nástrojem prvotřídní profi kvality. Předloni jsem tu recenzoval profi teleobjektiv mých snů, 300/2,8 II. Tam jsem zkoušel „psí test“, v sérii tehdy obstál jenom Canon EOS 1D Mk IV. Nevím, jak by přibíhajícího psa ustál 200-400, odjíždějící motorový člun uostřil bezproblémově.
Ta cena 325 tisíc ho samozřejmě řadí do kategorie výrobních nástrojů – pak otázka zní, za jak dlouho se zaplatí a kdy začne vydělávat. V profi třídě má největší konkurenci v pevných ohniscích: Canon EF 400/2.8 stojí 300 tisíc. 500/4 280 tisíc a 600/4 350 tisíc. Jeho hlavní přednost je ten rozsah od 200 do 560 mm při zachování špičkové kvality obrazu i při plné světelnosti.
Pro nás smrtelníky je ale ještě jiná možnost – Canon EF 100-400/4.5-5.6 za 41500 Kč. Je to sice taky ranec, ale pořád jsme skoro na desetině ceny 200-400/4.0. Přitom kvalita obrazu i rychlost autofokusu je zcela srovnatelná.
Ukázky:
1 až 3 rozsah zoomu,
1 |
![]() |
2 |
![]() |
3 |
![]() |
4 |
![]() |
5 |
![]() |
6 |
![]() |
7 |
![]() |
8 |
![]() |
9 |
![]() |
10 |
![]() |
11 |
![]() |
12 |
![]() |
13 |
![]() |
14 |
![]() |
Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Canon EF 200-400/4.0 ? ?