Nezařazené

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM

Šestnáct pětatříca na dva osm patří k výbavě profi uživatelů Canonu od roku 2001, respektive 2007 ve verzi římská dvě. Nyní tu máme tento rozsah ohnisek se světelností čtyři a s optickou stabilizací. Vrátili jsme se na průměr filtru 77 mm (vítané, kvůli ceně) a cena je podstatně nižší.

Šestnáct pětatříca na dva osm patří k výbavě profi uživatelů Canonu od roku 2001, respektive 2007 ve verzi římská dvě. Nyní tu máme tento rozsah ohnisek se světelností čtyři a s optickou stabilizací. Vrátili jsme se na průměr filtru 77 mm (vítané, kvůli ceně) a cena je podstatně nižší.

Zajímavá jsou i další srovnání. Objektiv je jen o 20 g lehčí a o 6 mm má menší průměr, avšak je o milimetřík delší než 16-35/2.8 II. Cenou 27500 (červenec 2014) je o stupeň níže než světelnější soupeř – ten stojí 38 tisíc se zpětnou slevou 5500, takže jsme na ceně o pět tisíc nižší (cashback se týká letní akce Megapixelu, jinde je objektiv dražší). Je tu ovšem objektiv 17-40/4 s cashbackem 2000 Kč a jsme na osmnácti tisících. To dodávám jen pro orientaci, kde si stojíme cenově. A kvalitativně? Inzerovaná přednost této 16-35 je optická stabilizace, kdežto dva další zmiňované objektivy ji nemají.


Pokud jde o další údaje, jde o objektiv se 16 členy ve 12 skupinách. Clona je devítilamelová, maximální clona je F22. Ostří od 28 cm od roviny čipu. Ostření je sonické s možností doostřování i při aktivním autofokusu. Objektiv je utěsněn proti prachu a vlhkosti, to je další jeho důležitá přednost. Nelze k němu připojit telekonvertory (jen bloud by to zkoušel) , ale s mezikroužkem EF25 II se dostaneme na skutečné makro 1:1, což je dobré vědět, mezikroužek stojí rozumné 3500 Kč.

Objektiv má dva kroužky, širší, vzdálenější od těla slouží k doostřování, bližší užší je k zoomování. Přezoomování jde přímeně ztuha, plynule, necelý čtvrtkruh. Na stupnici lze odečítat metry. Na levé straně má přepínání AF – MF a zapínání a vypínání stabilizace. Obsluha je snadná, jen mi ten zoomovací kroužek připadal moc tenký a ostřicí zbytečně široký – ovšem toto není věc designu, ale konstrukce a s tím se asi moc nenadělá. Ostří velmi rychle a tiše. Chová se, jak by se dalo čekat od řady Canon L.

Jak se s ním fotí
Objektiv je určen jak na malé APS-C zrcadlovky, tak pro full frame 24×36 mm. Myslím, že pro APS-C moc velký smysl nemá, jeho síla je na úhlu záběru na diagonále skoro 110 stupňů. Majitelé APS-C přístrojů by se měli poohlédnout po jiném ultraširokém objektivu Canon, jim bych doporučil novinku, 10-18/4.5-5.6 za cenu 7 tisíc, tedy za čtvrtinu – s maximálním efektem. Jde vskutku o extrémně širokoúhlý objektiv, vhodný především pro krajinářskou a přírodní fotografii. Na své delší straně má tento objektiv 16-35 příjemné 35 mm ohnisko, vhodné pro street a živou fotografii, ale to pak je lepší si koupit pevné ohnisko, protože pro tyto účely není ještě širší úhel záběru ideální (je to ovšem věc názoru a přístupu). Nicméně pro krajinu je 16 mm velice vhodné.

Kresba je vynikající. Je stabilní od plné světelnosti, obvyklé vadnutí nad clonou F11 není nijak katastrofální a to v plném rozsahu zoomu.


Nahoře srovnání kresby při ohnisku 16 mm, dole při 35 mm. Proti kresbě je těžké mít námitky, je srovnatelná s jinými špičkovými objektivy Canonu.


Slabší jsou dva další parametry. Soudková vada je patrná při 16 mm a změní se ve svůj opak, byť jen v malé míře, při 35 mm:


Nahoře 16 mm, dole 35 mm.


V praxi ale to není žádná katastrofa, podívejte se dole na referenční obrázek interiéru.
Patrná je i vinětace.


Nahoře 16 mm, dole 35 mm.


V praxi to nijak viditelné není. Je ovšem nutno vzít v úvahu, že jde o plný formát 24 x 36 mm a že tyto full frame objektivy jsou v tomto ohledu poněkud znevýhodněné: na kompaktech s čipem velikost nehtu malíčku tyto vady vidět nebývají.

Stabilizace je velmi výkonná a do značné míry vyrovnává hendikep vyvolaný nižší světelností oproti modelu z roku 2007. Pětina vteřiny je bezproblémové a z ruky lze při 16 mm s obstojným výsledkem udržet i půlvteřinu – a to je myslím expoziční čas možná až za hranicí rozumu. Protisvětlo snáší

Shrnutí
Objektiv Canon EF 16-35mm f/4L IS USM je špičkový, prachu a vodě odolný profi objektiv, určený především k práci v terénu, ke krajinářské fotografii. Na rozdíl od svých příbuzných ze stáje Canon je vybaven velmi výkonnou stabilizací. Ta by mohla být rozhodujícím faktorem při úvaze, který z nabízených objektivů Canon s podobnými parametry volit. Zvlášť obtížný konkurent může objektiv 17-40/4.0, který je výkonově srovnatelný, až na stabilizaci. Právě ta se asi ocitne jako rozhodčí při nákupních úvahách. Ukázky:


1 a 2 rozsah zoomu, 7 rovné linie v praxi, 14 při 1/10 sec z ruky  

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14


Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Canon EF 16-35mm f/4L IS USM? ?