Nezařazené

Canon EF 15 mm f/2,8 Fish-Eye (recenze)

V kategorii objektivů typu rybí oko jsme tu zatím recenzovali jediný, totiž DX rybí oko pro Nikon. Canon nabízí objektiv s obdobnými vlastnostmi, ovšem s vykrytím i pro full frame zrcadlovky, s čipem 24×36 mm.

Výrobce ho popisuje jako objektiv s úhlem 180 stupňů. To pravda není, nicméně i jeho záběr 135 0 na full frame a 90 0 na APS-C zrcadlovce je velmi zajímavý.

Objektiv má pevné ohnisko 15 mm s rozsahem clony od F2.8 až po F22. Má 8 členů v sedmi skupinách. Ostří od 20 cm, váží 330 g a je dlouhý 62.2 m i s pevně vestavěnou sluneční clonou. Šroubovací filtry nepřicházejí v úvahu, objektiv má vzadu drážku pro zasouvací filtry.

V praxi
Jde o velmi širokoúhlá objektiv, který má jako základní charakteristiku obrovské sférické zkreslení. To znamená, že svislé a horizontální linie nejsou rovné, nýbrž silně zaoblené. Horizont je rovný pouze kdy jím prochází optická osa – svisle to platí také, tedy rovná je ta kolmice, která protíná optickou osu. Je to ostatně vidět na ukázkových snímcích. Pro dokumentární širokoúhlou fotografii tedy příliš vhodný není – je to efektový objektiv pro zvláštní zobrazení skutečnosti.

Jeho vlastnosti nejlépe využijí majitelé full frame DSLR, jelikož pak jeho úhel záběru 135 0 vede k velmi zajímavým výsledkům. Jeho kresba je vyrovnaná ve všech clonových režimech. Na tomto srovnání vidíme jeho kresbu v centru:

Na obrázcích je dobře vidět, jak roste hloubka ostrosti, avšak samotná kresba zaostřených větviček je shodná. K obdobnému závěru dojdeme při srovnání kresby v rohu:

 

Všimněte si, jak do ostrosti vpluje větvička (vpravo dole) která byla vlevo nahoře takřka nezřetelná.
Objektivy tohoto typu bývají zatíženy aberací v krajích, nejinak je tomu i zde. Na protisvětlo reaguje dobře, nemá výtaznější vnitřní reflefy, není tedy třeba se obávat ani světelného zdroje (včetně slunce) v záběru.

Problematické je použití tohoto objektivu v APS-C zrcadlovkách (malý čip s crop faktorem 1,6x). Objektiv má ohnisko 15, a zobrazuje v cca devadesátistupňovém úhlu. Ve srovnání s objektivem Canon Canon EF 16-35 mm f/2,8 má v podstatě stejný úhel záběru, ovšem podstatně horší kresbu:

Je ovšem třeba vzít v úvahu, že zmíněný objektiv 16-35 patří ke špičce a stojí víc než dvakrát tolik. Zajímavé je i srovnání sférického zkreslení obou objektivů, vlevo je rybí oko, vpravo 16-35 na fotoaparátu EOS 450D:

To samozřejmě není argument proti rybímu oku, kvůli efektu sférického zkreslení si ho kupujeme. Nicméně úhel záběru při použití na maloformátové zrcadlovce už vede k zamyšlení, vlevo je opět rybí oko, vpravo 16-35 mm:

Zajímavý je i rozdíl v barevnosti, podotýkám, že oba snímky byly pořízeny za stejných světelných podmínek.

Shrnutí:
Canon EF 15 mm f/2,8 má smysl především při použití ve full frame zrcadlovkách, kde je možno plně využít jeho zvláštních optických vlastností. Co se ztrácí na kresebné kvalitě je dohnáno neobvyklou interpretací reality. Nelze ho používat moc často, stejně jako není dobré moc často křičet – ale občas zakřičet neškodí a v takových případech je to velmi dobrý pomocník. Pro použití na APS-C zrcadlovkách moc vhodný není. V jeho prospěch hovoří cena-výkon. Analogické objektivy od Nikonu stojí 42, respektive 21 tisíc. Tento objektiv patří ve své třídě k cenově nejvýhodnějším.

Ukázky:
Snímky byly pořízeny Canonem EOS 5D.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12

V kategorii objektivů typu rybí oko jsme tu zatím recenzovali jediný, totiž DX rybí oko pro Nikon. Canon nabízí objektiv s obdobnými vlastnostmi, ovšem s vykrytím i pro full frame zrcadlovky, s čipem 24×36 mm.

Výrobce ho popisuje jako objektiv s úhlem 180 stupňů. To pravda není, nicméně i jeho záběr 135 0 na full frame a 90 0 na APS-C zrcadlovce je velmi zajímavý.

Objektiv má pevné ohnisko 15 mm s rozsahem clony od F2.8 až po F22. Má 8 členů v sedmi skupinách. Ostří od 20 cm, váží 330 g a je dlouhý 62.2 m i s pevně vestavěnou sluneční clonou. Šroubovací filtry nepřicházejí v úvahu, objektiv má vzadu drážku pro zasouvací filtry.

V praxi
Jde o velmi širokoúhlá objektiv, který má jako základní charakteristiku obrovské sférické zkreslení. To znamená, že svislé a horizontální linie nejsou rovné, nýbrž silně zaoblené. Horizont je rovný pouze kdy jím prochází optická osa – svisle to platí také, tedy rovná je ta kolmice, která protíná optickou osu. Je to ostatně vidět na ukázkových snímcích. Pro dokumentární širokoúhlou fotografii tedy příliš vhodný není – je to efektový objektiv pro zvláštní zobrazení skutečnosti.

Jeho vlastnosti nejlépe využijí majitelé full frame DSLR, jelikož pak jeho úhel záběru 135 0 vede k velmi zajímavým výsledkům. Jeho kresba je vyrovnaná ve všech clonových režimech. Na tomto srovnání vidíme jeho kresbu v centru:

Na obrázcích je dobře vidět, jak roste hloubka ostrosti, avšak samotná kresba zaostřených větviček je shodná. K obdobnému závěru dojdeme při srovnání kresby v rohu:

 

Všimněte si, jak do ostrosti vpluje větvička (vpravo dole) která byla vlevo nahoře takřka nezřetelná.
Objektivy tohoto typu bývají zatíženy aberací v krajích, nejinak je tomu i zde. Na protisvětlo reaguje dobře, nemá výtaznější vnitřní reflefy, není tedy třeba se obávat ani světelného zdroje (včetně slunce) v záběru.

Problematické je použití tohoto objektivu v APS-C zrcadlovkách (malý čip s crop faktorem 1,6x). Objektiv má ohnisko 15, a zobrazuje v cca devadesátistupňovém úhlu. Ve srovnání s objektivem Canon Canon EF 16-35 mm f/2,8 má v podstatě stejný úhel záběru, ovšem podstatně horší kresbu:

Je ovšem třeba vzít v úvahu, že zmíněný objektiv 16-35 patří ke špičce a stojí víc než dvakrát tolik. Zajímavé je i srovnání sférického zkreslení obou objektivů, vlevo je rybí oko, vpravo 16-35 na fotoaparátu EOS 450D:

To samozřejmě není argument proti rybímu oku, kvůli efektu sférického zkreslení si ho kupujeme. Nicméně úhel záběru při použití na maloformátové zrcadlovce už vede k zamyšlení, vlevo je opět rybí oko, vpravo 16-35 mm:

Zajímavý je i rozdíl v barevnosti, podotýkám, že oba snímky byly pořízeny za stejných světelných podmínek.

Shrnutí:
Canon EF 15 mm f/2,8 má smysl především při použití ve full frame zrcadlovkách, kde je možno plně využít jeho zvláštních optických vlastností. Co se ztrácí na kresebné kvalitě je dohnáno neobvyklou interpretací reality. Nelze ho používat moc často, stejně jako není dobré moc často křičet – ale občas zakřičet neškodí a v takových případech je to velmi dobrý pomocník. Pro použití na APS-C zrcadlovkách moc vhodný není. V jeho prospěch hovoří cena-výkon. Analogické objektivy od Nikonu stojí 42, respektive 21 tisíc. Tento objektiv patří ve své třídě k cenově nejvýhodnějším.

Ukázky:
Snímky byly pořízeny Canonem EOS 5D.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12