Nezařazené

Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM (recenze)

Už podle data vývoje poznáte, že je počítán na full size, na kinofilmové pole. Má pět transfokačních skupin čoček z celkově deseti skupin (13 členů). Má zadní ostření, takže se přední část nepohybuje – to je důležité především kvůli filtrům, najmě pak polarizačnímu (průměr závitu 58 mm). Ostření obsluhuje kruhový Ultrasonic motorek – ten je tichý a bleskově rychlý. Objektiv jsem zkoušel ve spolupráci s přístroji Canon 20D a Canon 400D, v obou případech nebyly problémy s ostřením ani na málo kontrastních předmětech za nízké hladiny osvětlení. Objektiv má též FTM (Full Time Manual) ostření, takže i při zapnutém autofokusu lze evebntuálně dolaďovat rovinuzaostření ručně. Ostřicí koužek je velmi úzký, nápadně úzký ve srovnání s širokým prstencem přední části, jímž zoomujeme. Přezoomování je velmi rychlé, stačí pohyb v řádu 900 a jsme z jedné krajní polohy na druhé. Zoom nemá zámek, ale objektiv neměl sklony se sám vysouvat vlivem houpání přístroje na řemeni, jak to někdy bývá. Úhel záběru je od 24 do 8 stupňů (míněno na full frame!).


Objektiv v obou krajních polohách. Kroužek pro zoomování je příjemně měkký, dobře se ovládá. tupnice vzdáleností je spíše orientační, v praxi ji asi moc používat nebudeme.

Objektiv má osmilamelovou clonu. Jeho světelnost není vysoká, ovšem je třeba si uvědomit cenové relaci… pod hranicí F4 je sice hezky světlo, ale hodně, hodně draho. S tím je nutno počítat, už při ohnisku 115 mm máí světelnost 5.0. Je tedy třeba si hlídat časy, při plném výtahu je nutné mít aspoň 1/500 sec, objektiv není stabilizovaný.

 
  Přepínání z autofokusu na ruční ostření.


Kresba odpopvídá standardu zoomu, je etdy velmi dobrá. Přirozeně že je jistý odstup mezi její kvalitou při plné světelnosti a při zaclonění, dramatický však není. V protisvětle se objektiv chová velmi kultivovaně, nedělá kontury kolem lesklých plošek (na př. odlesky vody) a i se sluncem v záběru jsou jeho vnitřní odlesky minimální.
Na škále vzdáleností najdeme i značku pro makro – je třeba nastavit ohnisko na 300, pak dosáhneme největšího zvětšení. Není to ale makroobjektiv v pravém slova smyslu, takže ta značka „kytička“ je tam vlastně spíš matoucí.

Shrnutí:
Jde o solidní objektiv za slušnou cenu. Velký rozsah zoomu je vždy zaplacen určitou měkkostí kresby a nejinak je tomu zde. Přestože ale jde o relativně starou konstrukci, objektiv si dobře vede i dnes – prostě, tenkrát předběhl dobu.

Na zkouknutí pár fotek, dvě ze zahrádky, čtyři ze ZOO z akce „Canon v ZOO“ 14.6.2007:

Už podle data vývoje poznáte, že je počítán na full size, na kinofilmové pole. Má pět transfokačních skupin čoček z celkově deseti skupin (13 členů). Má zadní ostření, takže se přední část nepohybuje – to je důležité především kvůli filtrům, najmě pak polarizačnímu (průměr závitu 58 mm). Ostření obsluhuje kruhový Ultrasonic motorek – ten je tichý a bleskově rychlý. Objektiv jsem zkoušel ve spolupráci s přístroji Canon 20D a Canon 400D, v obou případech nebyly problémy s ostřením ani na málo kontrastních předmětech za nízké hladiny osvětlení. Objektiv má též FTM (Full Time Manual) ostření, takže i při zapnutém autofokusu lze evebntuálně dolaďovat rovinuzaostření ručně. Ostřicí koužek je velmi úzký, nápadně úzký ve srovnání s širokým prstencem přední části, jímž zoomujeme. Přezoomování je velmi rychlé, stačí pohyb v řádu 900 a jsme z jedné krajní polohy na druhé. Zoom nemá zámek, ale objektiv neměl sklony se sám vysouvat vlivem houpání přístroje na řemeni, jak to někdy bývá. Úhel záběru je od 24 do 8 stupňů (míněno na full frame!).


Objektiv v obou krajních polohách. Kroužek pro zoomování je příjemně měkký, dobře se ovládá. tupnice vzdáleností je spíše orientační, v praxi ji asi moc používat nebudeme.

Objektiv má osmilamelovou clonu. Jeho světelnost není vysoká, ovšem je třeba si uvědomit cenové relaci… pod hranicí F4 je sice hezky světlo, ale hodně, hodně draho. S tím je nutno počítat, už při ohnisku 115 mm máí světelnost 5.0. Je tedy třeba si hlídat časy, při plném výtahu je nutné mít aspoň 1/500 sec, objektiv není stabilizovaný.

 
  Přepínání z autofokusu na ruční ostření.


Kresba odpopvídá standardu zoomu, je etdy velmi dobrá. Přirozeně že je jistý odstup mezi její kvalitou při plné světelnosti a při zaclonění, dramatický však není. V protisvětle se objektiv chová velmi kultivovaně, nedělá kontury kolem lesklých plošek (na př. odlesky vody) a i se sluncem v záběru jsou jeho vnitřní odlesky minimální.
Na škále vzdáleností najdeme i značku pro makro – je třeba nastavit ohnisko na 300, pak dosáhneme největšího zvětšení. Není to ale makroobjektiv v pravém slova smyslu, takže ta značka „kytička“ je tam vlastně spíš matoucí.

Shrnutí:
Jde o solidní objektiv za slušnou cenu. Velký rozsah zoomu je vždy zaplacen určitou měkkostí kresby a nejinak je tomu zde. Přestože ale jde o relativně starou konstrukci, objektiv si dobře vede i dnes – prostě, tenkrát předběhl dobu.

Na zkouknutí pár fotek, dvě ze zahrádky, čtyři ze ZOO z akce „Canon v ZOO“ 14.6.2007: