Nezařazené

Canon 24-70 mm F2.8 L USM (recenze)

Seznámení s tímto objektivem bylo jen krátké, nicméně je tak zajímavý, že jsem si poznatky nechtěl nechat pro sebe. Recenzi ještě doplním o nové fotografie.

Je to objektiv určený pro kinofilmové a digitální zrcadlovky full frame i APS-C. Má svého předchůdce, to byl velmi populární objektiv 28-70 mm při F2.8. Drží vysokou světelnost v celém rozsahu zoomu od 24 mm po 70 mm. Při použití na zrcadlovkách APS-C je ekvivalent ohniska 38,4 – 112 mm (prodlužovací faktor 1,6x). Je tedy zajímavější a praktičtější pro použití na kinofilmové a full frame zrcadlovce, protože ohnisko 24 mm je už značně krátké ohnisko s úhlem záběru cca 850, kdežto cca 40 mm ohnisko vykreslí úhel záběru cca 500. Na kinofilmové a full frame zrcadlovce tedy poslouží jako univerzální objektiv vhodný pro běžnou živou fotografii, ale i pro krajinu, eventuálně portrét. Na APS-C zrcadlovkách je vše posazeno 1,6x výše, takže se svou povahou objektiv blíží středoohniskovému až portrétnímu objektivu.

Nejvyšší clona je 22. K objektu se lze přiblížit až na 38 mm. Není to tedy v pravém slova smyslu makro, ale přesto objektiv velmi dobře zvládá detaily. Má 16 členů ve 13 skupinách, dvě čočky jsou asférické, jedna je UD, tedy ze speciálního nízkorozptylového skla.

USM naznačuje, že má rychlé ultrasonické ostření, umožňující ruční doostřování i při AF režimu (lze přepínat AF a MF, tedy automatiku a ruční ostření). Průměr filtru je 77 mm, délka objektivu 123,5 mm, váha 950g.

Ostření se samozřejmě vnitřní, to snad není u tak vysoké třídy třeba zdůrazňovat. Ovšem zoomování není vnitřní, při krátkém ohnisku “jde naproti”, tedy vysouvá se, kdežto zasunutý je při ohnisku 70 mm. Mechanicky je perfektní, zoomování je plynulé, hladké, autofokus rychlý.

Samozřejmě, tento skoro kilový objektiv není žádný skřítek. Víc mu to sluší na full frame aparátu, zkoušel jsem ho na Canonu EOS 5D. Pro použití na APS-C nevidím moc velký smysl, zde bych doporučoval spíš EF-S 17-55 F2.8, ovšem s tou výhradou, že tento objektiv není použitelný na full frame, takže když se majitel jednou rozhoupe a “půjde výš”, objektiv mu už neposlouží. Při 24 mm má velmi mírné soudkové zkreslení, při 70 mm mírné poduškové zkreslení (vodorovné linie na okrajích jsou prohnuté dovnitř). Při posuzování metodou měření datového objemu je objektiv značně vyrovnaný při ohnisku 24 mm, viz tento graf:

Rozdíl mezi vrcholem kresby při cloně F8,0 a plnou světelností je cca 12%, to je velmi dobrý výsledek. Slabší je při ohnisku 70 mm:

Zde je odstup 17% mezi plnou světelností a maximem při cloně F8.0. Nicméně už při cloně F4.0 je odstup od maxima nepatrný – necelých 7%. Je to ostatně vidět i na srovnání snímků čárové tabulky, jde o výřezy ze 100% zobrazení, ze středu:

Na proklik uvidíte celou obrazovku. Jde o obrazec při ohnisku 24 mm a clonách 2,8 / 5,6 / 11 / 22 . Je vidět, že odstup ve kresbě je v podstatě neznatelný. O něco větší je při ohnisku 70 mm :

Značný rozdíl je ovšem v kresbě v rozích. Zde je vidět rozdíl mezi snímek při cloně F2.8 a F8,0 při ohnisku f=24 mm:

Vyrovnanější výsledek je při ohnisku 70 mm, opět je tu srovnání maxima při cloně F8.0 a plné světelnosti:

Po nějaké aberaci ale není ani stopy, zde je výřez 100% z rohu obrázku za nejkritičtějších podmínek:

Po stránce obrazové je tedy tento objektiv plnohodnotným reprezentantem “elkové” řady objektivů Canon.

Shrnutí
Canon 24-70 mm F2.8 L USM je objektiv nejvyšší kvalitativní třídy, určený k fotografování v maximální kvalitě. Svým posazením ohnisek je vhodnější k použití jako základní objektiv full frame fotoaparátů, jako je Canon EOS 5D. Je rychlý při ostření, provozně bezproblémový. Stojí cca 32 tisíc (červenec 2008), tedy i cenově patří do vyšší kategorie. To je o důvod víc, proč o něm uvažovat spíš v souvislosti s full frame než APS-C tělem.

Ukázky:
Snímky 9 a 10 dokumentují zkreslení při f=24 a f=70 mm. Všechny byly pořízeny Canonem 5D.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10

Seznámení s tímto objektivem bylo jen krátké, nicméně je tak zajímavý, že jsem si poznatky nechtěl nechat pro sebe. Recenzi ještě doplním o nové fotografie.

Je to objektiv určený pro kinofilmové a digitální zrcadlovky full frame i APS-C. Má svého předchůdce, to byl velmi populární objektiv 28-70 mm při F2.8. Drží vysokou světelnost v celém rozsahu zoomu od 24 mm po 70 mm. Při použití na zrcadlovkách APS-C je ekvivalent ohniska 38,4 – 112 mm (prodlužovací faktor 1,6x). Je tedy zajímavější a praktičtější pro použití na kinofilmové a full frame zrcadlovce, protože ohnisko 24 mm je už značně krátké ohnisko s úhlem záběru cca 850, kdežto cca 40 mm ohnisko vykreslí úhel záběru cca 500. Na kinofilmové a full frame zrcadlovce tedy poslouží jako univerzální objektiv vhodný pro běžnou živou fotografii, ale i pro krajinu, eventuálně portrét. Na APS-C zrcadlovkách je vše posazeno 1,6x výše, takže se svou povahou objektiv blíží středoohniskovému až portrétnímu objektivu.

Nejvyšší clona je 22. K objektu se lze přiblížit až na 38 mm. Není to tedy v pravém slova smyslu makro, ale přesto objektiv velmi dobře zvládá detaily. Má 16 členů ve 13 skupinách, dvě čočky jsou asférické, jedna je UD, tedy ze speciálního nízkorozptylového skla.

USM naznačuje, že má rychlé ultrasonické ostření, umožňující ruční doostřování i při AF režimu (lze přepínat AF a MF, tedy automatiku a ruční ostření). Průměr filtru je 77 mm, délka objektivu 123,5 mm, váha 950g.

Ostření se samozřejmě vnitřní, to snad není u tak vysoké třídy třeba zdůrazňovat. Ovšem zoomování není vnitřní, při krátkém ohnisku “jde naproti”, tedy vysouvá se, kdežto zasunutý je při ohnisku 70 mm. Mechanicky je perfektní, zoomování je plynulé, hladké, autofokus rychlý.

Samozřejmě, tento skoro kilový objektiv není žádný skřítek. Víc mu to sluší na full frame aparátu, zkoušel jsem ho na Canonu EOS 5D. Pro použití na APS-C nevidím moc velký smysl, zde bych doporučoval spíš EF-S 17-55 F2.8, ovšem s tou výhradou, že tento objektiv není použitelný na full frame, takže když se majitel jednou rozhoupe a “půjde výš”, objektiv mu už neposlouží. Při 24 mm má velmi mírné soudkové zkreslení, při 70 mm mírné poduškové zkreslení (vodorovné linie na okrajích jsou prohnuté dovnitř). Při posuzování metodou měření datového objemu je objektiv značně vyrovnaný při ohnisku 24 mm, viz tento graf:

Rozdíl mezi vrcholem kresby při cloně F8,0 a plnou světelností je cca 12%, to je velmi dobrý výsledek. Slabší je při ohnisku 70 mm:

Zde je odstup 17% mezi plnou světelností a maximem při cloně F8.0. Nicméně už při cloně F4.0 je odstup od maxima nepatrný – necelých 7%. Je to ostatně vidět i na srovnání snímků čárové tabulky, jde o výřezy ze 100% zobrazení, ze středu:

Na proklik uvidíte celou obrazovku. Jde o obrazec při ohnisku 24 mm a clonách 2,8 / 5,6 / 11 / 22 . Je vidět, že odstup ve kresbě je v podstatě neznatelný. O něco větší je při ohnisku 70 mm :

Značný rozdíl je ovšem v kresbě v rozích. Zde je vidět rozdíl mezi snímek při cloně F2.8 a F8,0 při ohnisku f=24 mm:

Vyrovnanější výsledek je při ohnisku 70 mm, opět je tu srovnání maxima při cloně F8.0 a plné světelnosti:

Po nějaké aberaci ale není ani stopy, zde je výřez 100% z rohu obrázku za nejkritičtějších podmínek:

Po stránce obrazové je tedy tento objektiv plnohodnotným reprezentantem “elkové” řady objektivů Canon.

Shrnutí
Canon 24-70 mm F2.8 L USM je objektiv nejvyšší kvalitativní třídy, určený k fotografování v maximální kvalitě. Svým posazením ohnisek je vhodnější k použití jako základní objektiv full frame fotoaparátů, jako je Canon EOS 5D. Je rychlý při ostření, provozně bezproblémový. Stojí cca 32 tisíc (červenec 2008), tedy i cenově patří do vyšší kategorie. To je o důvod víc, proč o něm uvažovat spíš v souvislosti s full frame než APS-C tělem.

Ukázky:
Snímky 9 a 10 dokumentují zkreslení při f=24 a f=70 mm. Všechny byly pořízeny Canonem 5D.

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10