Nezařazené

Canon 1DX Mk II a jedna vteřina

Můj syn David Neff, fotograf MF Dnes, nafotil v neděli 15. července při závodu motorek mistrovství světa MOTO GP v německém Sachsenringu parádní pád při závodu kategorie Moto 2. Popovídali jsme si to tom, jak ta fotka vznikla. Nejdříve tedy fotka sama, zde ji máme v plné parádě. A řeč taky přišla na optickou stabilizaci obrazu.

Můj syn David Neff, fotograf MF Dnes, nafotil v neděli 15. července při závodu motorek mistrovství světa MOTO GP v německém Sachsenringu parádní pád při závodu kategorie Moto 2. Popovídali jsme si to tom, jak ta fotka vznikla. Nejdříve tedy fotka sama, zde ji máme v plné parádě. A řeč taky přišla na optickou stabilizaci obrazu.



David k tomu říká:
David: Fotil jsem to Canonem 1DX Mark II objektivem 500/4.0. Chtěl jsem mít trochu větší hloubku ostrosti, takže jsem to přiclonil na F6.3 a to pak chtělo ISO 640. Tohle je jedna z fotek ze série dvaceti, kterou jsem tam na jednu dávku udělal.
Já: To samozřejmě není první fotka ze série!
David: Samozřejmě že ne. První je tahle.



David pokr.: Sledoval jsem skupinu motorek a vedoucí skupiny dostal smyk na přední kolo. Podklouzlo mu to a už letěl. Kdybych ho neměl zrovna v záběru, těžko by se mi podařilo pád zachytit. Poslal jsem ti výběr z prvních patnácti z té dvacítky. A ta se vejde do jedné vteřiny. Nějaké překomponování záběru není absolutně možné. To se prostě nedá stačit. Takovou akci se nedá vychytat, ta musí být v záběru od začátku. Člověk musí být v klidu, aby to chytil. Je to takovej zen.
Já: Tohle je hned následující obrázek?


David: Určitě ne. Ony jsou si hodně podobné, udělal jsem výběr. Ale všech těch sedm, co je na zemi, se odehrálo v jedné vteřině.


Já: Fotil jsi to na čtyřtisícinu. To jsi neměl zapnutý stabilizátor… Ptám se jen pro účely rozhovoru, moc dobře znám názory na optickou stabilizaci!
David: Stabilizaci nepoužívám. Ve sportu to ani nejde. Znám sporťáky, kteří si vypínač stabilizace přelepují páskou, aby si ji náhodou nezapnuli. Stabilizace škodí zvlášť při těch krátkých časech. Ty čočky se při pohybu hýbou a fotka je pak jako v mlze. 
Já: Opravdu nikdy nefotíš se stabilizátorem? 

David: Jo, jednou jsem ve Vítu fotil dalajlámu, jak tam sfoukával svíčku. Tam jsem ji použil, ale fakt to možná bylo jen jednou v životě. Lidi si myslí, že stabilizace nějak doostřuje fotky. Je to hodně rozšířený mýtus.
Já: Ostřil jsi samozřejmě kontinuálním ostřením.
David: Já jinak nefotím, ostřím na hvězdičku – zmáčknu a ostřím, pustím a zůstane zaostřeno. Když fotím motorky, používám hodně dlouhé ohnisko. Nerad dělám výřezy, chci, aby byl záběr v plném okně. Ovšem chce to precizní ostření. Tam je to buď ostré anebo je to mimo, nic mezi tím.
Já: Fotil jsi na bodové ostření?
David: Ten prostřední bod je nejrychlejší. Tam není čas na hrdinství. Ta motorka v zatáčce letí dvě stě pade. To není holčička na tříkolce, tam nějaké sledování objektu můžeš zkoušet.
Já: Měl jsi foťák na monopodu?
David: Z ruky. Ono záleží na objektivu. Profesionálové fotí ruky 300/2.8 a 500/4.0, pak jsou oblíbené 400/2.8 a 600/4.0, ale ty jsou tak těžké, že potřebují monopod.
Já: A co ten borec, jak dopad?
David: Odešel po svých, chvála bohu.