Nezařazené

Bouře kolem Instagramu

Sociální síť Facebook koupila systém Instagram. Facebook snad nemusím představovat, na této síti funguje i náš Digineff. Instagram je primárně aplikace pro chytré telefony na platformě jablečného iOS (Apple, tedy telefony iPhone, eventuálně tablety iPod a iPad) a na platformě Android (hromada telefonů a tabletů). Aplikace poskytuje rozmanité filtry pro úpravu fotek a zveřejňuje takto pořízené fotky. Nyní integruje s Facebookem… a vypukla bouře. Ještě předevčírem to vypadalo, že se bouře uklidní. Jde o to, že podle nových podmínek užití
… cituji:

Sociální síť Facebook koupila systém Instagram. Facebook snad nemusím představovat, na této síti funguje i náš Digineff. Instagram je primárně aplikace pro chytré telefony na platformě jablečného iOS (Apple, tedy telefony iPhone, eventuálně tablety iPod a iPad) a na platformě Android (hromada telefonů a tabletů). Aplikace poskytuje rozmanité filtry pro úpravu fotek a zveřejňuje takto pořízené fotky. Nyní integruje s Facebookem… a vypukla bouře. Ještě předevčírem to vypadalo, že se bouře uklidní. Jde o to, že podle nových podmínek užití
… cituji:
„Služba je financována prodejem reklamy. Abychom byli výděleční a nabízeli placený obsah či inzerci, souhlasíte, že firmy nám mohou platit za zobrazení vašeho jména, obsahu, který se vám líbí, a fotek ve spojitosti s placeným či sponzorovaným obsahem či inzercí. Bez toho, aby vám z toho plynula jakákoliv finanční kompenzace.“ V originálu: “To help us deliver interesting paid or sponsored content or promotions, you agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you.”

Z této formulace vypukl bugr. VV úterý 18. prosince spoluzakladatel Instagramu Kevin Systrom zveřejnil prohlášení, že „to tak nemysleli“, že nejde o prodej fotek, že kupříkladu podle těchto podmínek by bylo možno v komerční souvislosti ukázat, kdo všechno je na Instagramu (podotýkám, že z našich významných fotografů je doslova divoký instagramista Jan Šibík). Nicméně dnes (20.12.) oznámil National Geogrraphic, který má přes 650 000 účastníků zlužby Instahramu, že ji bude nadále blokovat, pokud se podmínky užití nezmění. Je to každopádně zajímavá kolize. Moc tomu nerozumím. Už ve stávajících podmínkách užití je celám kapitola o vlastnických právech. Má sedm kapitol a v první větě prvního článku Instagram prohlašuje, že si nečiní žádné vlastnické nároky na obsah. V článku dva se píše, že účastník Instagramu souhlasí s tím, aby Instagram mohl služby Instagramu propagovat a inzerovat „i v souvislosti s vašimi příspěvky. Způsob a rozsah takové propagace a inzerce se může měnit i bez vašeho výslovného souhlasu.“

Amerika není jenom země střelných zbraní, je to i země právníků a v právničině záleží na každém slůvku. No a právnická angličtina je něco jiného než normální angličtina. Podle mého názoru se v přístupu k obsahu nic nezměnilo. I v anglické Wikipedii čtu, že od 17. prosince podle nových pravidel si Instagram osobuje právo „prodávat fotografie svých uživatelů bez oznámení a náhrady, od 16. ledna 2013“. Podle mého názoru je něco jiného prodej fotky a zobrazení fotky. Když půjdu na výstavu fotografií, vyfotím tam stěnu s vašimi fotkami a zveřejním to v Digineffu (což je komerční podnik), je to jistě něco jiného než kdybych sundal vaši fotku ze zdi a prodal ji a peníze strčil do kapsy. Takže mi to připadá všechno jako pořádný nesmysl, nafouknutá bublina – a překvapuje mě, že se National Geographic podobného nesmyslu účastní.
Dole je pár ukázek, jak ty instagramácké filtry fungují.