Nezařazené

Bleskově o blesku

Pan K.P. píše:

    Mám blesk Metz 48 AF-1 používaný s Nikonem D90. Na displeji se zobrazuje m.j. i vzdálenost do které dosvítí při dané cloně a ohnisku. Když ale nastavím mínusovou kompenzaci vzdálenost se zvětšuje a naopak. Zkoušeli jsme to i s kolegou, který má orig. blesk Canon a tam se to chová stejně.
    Volal jsem na obchodní zastoupení fy Metz, ale je to stejné, jako bych volal na lampárnu.

Automatický režim
Bavíme se o zábleskovém zařízení externím, tedy o blesku typicky zasouvaném do sáněk na aparátu. Obvykle jde o blesky systémové. Znamená to, že mají v sobě inteligentní prvky, takže komunikují s fotoaparátem. Vědí, jaká je tam nastavená citlivost, rychlost závěrky, clona a do určité míry i vzdálenost. Obvykle fotografujeme v režimu TTL – tedy měření skrz objektiv, „trough the lense“. V tomto režimu blesk pracuje jaksi nadvakrát, nejdříve odpálí měrný záblesk, ten se odrazí od objektu, podle odražených paprsků přístroj nastaví intenzitu druhého, tedy pracovního záblesku. Oba záblesky jdou obvykle tak rychle za sebou, že splynou v jeden. V TTL režimu nenastavujeme intenzitu záblesku jako v manuálním režimu, ale skutečně kompenzujeme (korigujeme) to, co jeho automatika naměří. Takže tam už se na displeji vlastně jen vymezuje pásmo účinnosti. Jakmile jdeme v kompenzaci do plusu, chceme tedy vyzařovat víc, tedy intenzivněji než normálně, pásmo je samozřejmě kratší, kdežto naopak když nám stačí menší intenzita, blesk dosvítí dál. Proto je na displeji ukázáno víc metrů při kompenzaci do mínusu – protože slabší záblesk (na méně osvícené objekty) nám vystačí dál.

Manuální režim
Tak nejdřív, co je ten manuální režim a proč se jím zabývat.
Potíž je v tom, že když spolupracujeme se studiovými blesky, ten měrný blesk odpálí studiové a tím pádem je ten studiový záblesk nesynchronní. Z tohoto důvodu se pomužívá manuální režim.

Manuální režim má vypnutý onen logický obvod a musíme nastavovat některé věci ručně. Aby se práce dařila, musíme znát směrné číslo.

Mám blesk Canon 430 EX a ten má směrné číslo 43 při 100 ISO a ohnisku 100 mm. Znamená to, že při této citlivosti musím – dejme tomu – na vzdálenost 4 m nastavit ručně clonu podle výpočtu směrné číslo/vzdálenost, zde tedy 43/4= cca F10. Zde zkušební obrázek, foceno u mě v pracovně potmě v manuálním režimu blesku:

Snímek byl pořízen clonou F20 na dva metry při ohnisku 98 mm, přesněji se mi zoom nepodařilo nastavit :-). Kompenzace blesku byla nastavena na 1/1, tedy na plný výkon. Na displeji byla uvedena vzdálenost 2 m, tedy skutečně na ty dva metry blesk dal tolik světla, aby dosáhl optimální expozici.
V dalším kroku jsem nastavil blesk na 1/2, tedy na poloviční výkon. Na displeji se objevil údaj 1,5 m. Já ale zůstal na 2 metrech a zde je výsledek:

Snímek je výrazně podexponovaný – ze vzdálenosti 2 m a při zachování clony F20. Když ale postoupím na doporučenou vzdálenost 1,5 m, získám na clonu F20 opět správně exponovaný snímek . Prostě – se sníženým výkonem je správně exponováno na kratší vzdálenost, čili fakticky jsem snížil směrné číslo.

Když se vrátím zpátky na metu 2 m a snížím výkon na 1/4, získám silně podexponovaný obrázek.

Zní to trochu složitě, ve skutečnosti je to jednoduché a je to taky tak trochu klíč k sofistikovanějšímu požívání blesku. Například poslední ukázka byla pořízena s kompenzací expozice -2EV a bleskem drženým v ruce – v manuálním režimu:

Pan K.P. píše:

    Mám blesk Metz 48 AF-1 používaný s Nikonem D90. Na displeji se zobrazuje m.j. i vzdálenost do které dosvítí při dané cloně a ohnisku. Když ale nastavím mínusovou kompenzaci vzdálenost se zvětšuje a naopak. Zkoušeli jsme to i s kolegou, který má orig. blesk Canon a tam se to chová stejně.
    Volal jsem na obchodní zastoupení fy Metz, ale je to stejné, jako bych volal na lampárnu.

Automatický režim
Bavíme se o zábleskovém zařízení externím, tedy o blesku typicky zasouvaném do sáněk na aparátu. Obvykle jde o blesky systémové. Znamená to, že mají v sobě inteligentní prvky, takže komunikují s fotoaparátem. Vědí, jaká je tam nastavená citlivost, rychlost závěrky, clona a do určité míry i vzdálenost. Obvykle fotografujeme v režimu TTL – tedy měření skrz objektiv, „trough the lense“. V tomto režimu blesk pracuje jaksi nadvakrát, nejdříve odpálí měrný záblesk, ten se odrazí od objektu, podle odražených paprsků přístroj nastaví intenzitu druhého, tedy pracovního záblesku. Oba záblesky jdou obvykle tak rychle za sebou, že splynou v jeden. V TTL režimu nenastavujeme intenzitu záblesku jako v manuálním režimu, ale skutečně kompenzujeme (korigujeme) to, co jeho automatika naměří. Takže tam už se na displeji vlastně jen vymezuje pásmo účinnosti. Jakmile jdeme v kompenzaci do plusu, chceme tedy vyzařovat víc, tedy intenzivněji než normálně, pásmo je samozřejmě kratší, kdežto naopak když nám stačí menší intenzita, blesk dosvítí dál. Proto je na displeji ukázáno víc metrů při kompenzaci do mínusu – protože slabší záblesk (na méně osvícené objekty) nám vystačí dál.

Manuální režim
Tak nejdřív, co je ten manuální režim a proč se jím zabývat.
Potíž je v tom, že když spolupracujeme se studiovými blesky, ten měrný blesk odpálí studiové a tím pádem je ten studiový záblesk nesynchronní. Z tohoto důvodu se pomužívá manuální režim.

Manuální režim má vypnutý onen logický obvod a musíme nastavovat některé věci ručně. Aby se práce dařila, musíme znát směrné číslo.

Mám blesk Canon 430 EX a ten má směrné číslo 43 při 100 ISO a ohnisku 100 mm. Znamená to, že při této citlivosti musím – dejme tomu – na vzdálenost 4 m nastavit ručně clonu podle výpočtu směrné číslo/vzdálenost, zde tedy 43/4= cca F10. Zde zkušební obrázek, foceno u mě v pracovně potmě v manuálním režimu blesku:

Snímek byl pořízen clonou F20 na dva metry při ohnisku 98 mm, přesněji se mi zoom nepodařilo nastavit :-). Kompenzace blesku byla nastavena na 1/1, tedy na plný výkon. Na displeji byla uvedena vzdálenost 2 m, tedy skutečně na ty dva metry blesk dal tolik světla, aby dosáhl optimální expozici.
V dalším kroku jsem nastavil blesk na 1/2, tedy na poloviční výkon. Na displeji se objevil údaj 1,5 m. Já ale zůstal na 2 metrech a zde je výsledek:

Snímek je výrazně podexponovaný – ze vzdálenosti 2 m a při zachování clony F20. Když ale postoupím na doporučenou vzdálenost 1,5 m, získám na clonu F20 opět správně exponovaný snímek . Prostě – se sníženým výkonem je správně exponováno na kratší vzdálenost, čili fakticky jsem snížil směrné číslo.

Když se vrátím zpátky na metu 2 m a snížím výkon na 1/4, získám silně podexponovaný obrázek.

Zní to trochu složitě, ve skutečnosti je to jednoduché a je to taky tak trochu klíč k sofistikovanějšímu požívání blesku. Například poslední ukázka byla pořízena s kompenzací expozice -2EV a bleskem drženým v ruce – v manuálním režimu: