Film Sedm statečných se v originále jmenuje The Magnificent Seven, tedy Skvělá sedma. Prestižní odborný web Imaging Recource název použil pro výběr toho nejlepšího z minulého roku. Těší mě, že IR sáhl prakticky po tomtéž jako Digineff v uplynulém roce. Přesvědčte se sami. Film Sedm statečných se v originále jmenuje The Magnificent Seven, tedy Skvělá sedma. Prestižní odborný web Imaging Recource název použil pro výběr toho nejlepšího z minulého roku. Těší mě, že IR sáhl prakticky po tomtéž jako Digineff v uplynulém roce.
Film Sedm statečných se v originále jmenuje The Magnificent Seven, tedy Skvělá sedma. Prestižní odborný web Imaging Recource název použil pro výběr toho nejlepšího z minulého roku. Těší mě, že IR sáhl prakticky po tomtéž jako Digineff v uplynulém roce. Přesvědčte se sami. Film Sedm statečných se v originále jmenuje The Magnificent Seven, tedy Skvělá sedma. Prestižní odborný web Imaging Recource název použil pro výběr toho nejlepšího z minulého roku. Těší mě, že IR sáhl prakticky po tomtéž jako Digineff v uplynulém roce.
Za nejlepší fotoaparát roku 2012 vyhlásil IR full frame kompakt s pevným ohniskem 35 mm /F2.0 Sony RX1.
![](https://www.digineff.cz/obrdg2012/fotaky/sony_rx1/sony_rx1_a.jpg)
Přístroj jsem neměl v plném testovacím provozu, zkoušel jsem ho opravdu jen letmo a usoudil jsem z té krátké zkušenosti, že má smysl ho srovnávat snad jen s full frame Leicou. Redakce IR píše, že tento přístroj posunul hranice možného v oboru digitálních kompaktů a přes dílčí výhrady mu dala titul Fotoaparát roku 2012.
Za systémový kompakt roku 2012 zvolila Olympus OM-D E-M5. Psal jsem o něm několikrát, důkladně jsem ho představil zde.
![](https://digineff.cz/obrdg2012/fotaky/olympus_om/olympus_om_a.jpg)
Je to přístroj z rodiny systému Micro Four Thirds, který Oly sdílí s Panasonicem a právě z této spolupráce se vyvinul mimořádně zdařilý a rozsáhle komplexní systém vzájemně kompatibilních částí. Malé rozměry a vysoký výkon, to je něco, na co slyší stále více stávajících majitelů zrcadlovek, doslova unavených tahání kil navíc, která se však neprosadí jako kvalitativní výhoda ve srovnání s mnohými mirrorlessy.
Následují dvě zrcadlovky od Canonu. Jako přístroj pro náročné amatéry zvolil IR Canon EOS 5D MkIII Stejně jsem volil i já, psal jsem o něm zde. Vynikající obraz a zejména pak bleskové ostření posunuly koncept 5D o mílový krok oproti modelu MkII. Je vážným konkurentem profi modelu EOS 1DX, recenzoval jsem ho zde
![](https://www.digineff.cz/obrdg2012/fotaky/canon_1dx/canon_1dx_a.jpg)
Tímto modelem Canon změnil koncept svých profi přístrojů, protože spojil dvě modelové řady, full frame s řadou s menším formátem čipu.
Kompaktem roku vyhlásil IR opět výrobek Sonyho, tentokrát kompakt RX100. Je to další ocenění pro laureáta ceny EISO.
![](https://www.digineff.cz/obrdg2012/fotaky/sony_rx100/sony_rx100.jpg)
Připomenu, že jde kompakt s čipem velkým 13,2 x 8,8 mm a ono je to znát, ten mimořádně velký čip. Patří do nejvyšší cenové kategorie, ovšem odvděčí se mimořádně kvalitním výkonem.
Za nejlepší začátečnickou zrcadlovku vyhlásil IR výrobek Nikon D3200.
![](https://www.digineff.cz/obrdg2012/fotaky/nikon_d3200/nikon_d3200am.jpg)
O něm jsem jen referoval, nějak mi unikl při recenzování. Já bych tedy volil Nikon D5200, který mi připadá opravdu velmi zdařilý a před D3200 bych ho upřednostňoval kvůli výklopnému displeji. Nicméně IR zařadil do Skvělé sedmy právě D3200.
Přehlídku uzavírá technologická novinka roku, snímač X-Trans od Fujifilmu. I s tím souhlasím, tento snímač je m.j. i v modelu X-E1, který jsem pěkně provětral v Barmě a osvědčil se mi tam velmi dobře.
Sumárně vzato, jsem rád, že nezávislé těleso odborníků dospělo s jedinou výjimkou ke shodnému pohledu s Digineffem. Maličkost, ale potěší.