Nezařazené

Benátky dynamické

Včera jsme se podívali za maškarami karnevalu v Benátkách. Šlo o dekorativní a statické fotky. Karneval, to je ale příležitost k akci, k pohybu. Jak se tyhle věci fotí v Benátkách? Dobře, protože tam jsou. Špatně, protože je toho moc. Je tam opravdu hodně lidí, jak vidno z ukázky:

V takové holomajzně jsou dvě cesty, jak se s ní vypořádat. Krátké ohnisko… a dlouhé ohnisko. Dlouhé ohnisko má výhodu jakéhosi separačního efektu. Dokáže vyhmátnout situaci a vyčlenit motiv z prostředí. Jedna taková ukázka je zde. Má výhodu neutrálního pozadí. Kde ho vzít? V Benátkách jsou typické klenuté mosty. Potkal jsem na karnevalu kolegu, který tam fotí pravidelně už patnáct let. Vartoval pod jedním takovým mostem. Ptal jsem se sám sebe, proč vartuje pod mostem a ne nahoře, kde by měl rozhled? To panorama nahoře je z mostu… a ukázka dole zpod mostu. Rozdíl je zřejmý. Zpod mostu fotíte proti jednolitému pozadí, proti obloze, kdežto shora fotíte proti davu. Pravda, musí být hezké počasí, což při zahájení letošního karnevalu bylo.

To dlouhé sklo má jednu nevýhodu. Eliminuje prostředí. Většinou se dobře podaří vystihnout motiv, ale ztratí se rámec děje. Je pak jakoby jedno, kde ten motiv je. Záleží ovšem na okolnostech. Mnohem lepší výsledek získáme, když je motiv ve volnějším prostoru, jako je to na následující ukázce:

Na to se ale nedá spolehnout ve městě, kam přijelo 30 tisíc turistů. Proto mám v těchto davovkách raději kratší ohnisko. Musí se jít samozřejmě dostatečně blízko motivu. Tyhle dámy byly fajn, od nich hrozilo leda to, že mi dají napít.

Japonci se hodně bavili. Foceno samozřejmě v noci, blesk ovládaný z fotoaparátu jsem držel v ruce, proto to nemá to charakteristické ´placaté světlo. Každopádně je třeba být hodně blízko, to znamená doslova na dosah ruky – a samozřejmě nepřipadá v úvahu, že by o vás nevěděli. Naštěstí lidé jezdí na karneval proto, aby tu exhibovali. Foceno ohniskem 16 mm na full frame, tedy „ekvivalent 16 mm“.

Blesk pomáhá nejen v noci, o tom už šla řeč v minulém článku. Tato scéna se odehrávala ve stínu – a blesk ji rozjasnil.

Široký obrazový úhel dovede zkreslit prostor a někdy pomůže vystihnout zajímavou situaci. I tento snímek byl pořízen za součinnosti blesku.

Benátky, to je normální město s normálními obyvateli. Žije svůj všední život i během karnevalu. I když… občas na sebe někdo vezme masku.

Opět, i tato fotka je pořízena 16mm objektivem s pomocí blesku drženého v ruce. To je technika, která se velmi osvědčuje a jistě o ní blíže pojednám někdy příště.

Včera jsme se podívali za maškarami karnevalu v Benátkách. Šlo o dekorativní a statické fotky. Karneval, to je ale příležitost k akci, k pohybu. Jak se tyhle věci fotí v Benátkách? Dobře, protože tam jsou. Špatně, protože je toho moc. Je tam opravdu hodně lidí, jak vidno z ukázky:

V takové holomajzně jsou dvě cesty, jak se s ní vypořádat. Krátké ohnisko… a dlouhé ohnisko. Dlouhé ohnisko má výhodu jakéhosi separačního efektu. Dokáže vyhmátnout situaci a vyčlenit motiv z prostředí. Jedna taková ukázka je zde. Má výhodu neutrálního pozadí. Kde ho vzít? V Benátkách jsou typické klenuté mosty. Potkal jsem na karnevalu kolegu, který tam fotí pravidelně už patnáct let. Vartoval pod jedním takovým mostem. Ptal jsem se sám sebe, proč vartuje pod mostem a ne nahoře, kde by měl rozhled? To panorama nahoře je z mostu… a ukázka dole zpod mostu. Rozdíl je zřejmý. Zpod mostu fotíte proti jednolitému pozadí, proti obloze, kdežto shora fotíte proti davu. Pravda, musí být hezké počasí, což při zahájení letošního karnevalu bylo.

To dlouhé sklo má jednu nevýhodu. Eliminuje prostředí. Většinou se dobře podaří vystihnout motiv, ale ztratí se rámec děje. Je pak jakoby jedno, kde ten motiv je. Záleží ovšem na okolnostech. Mnohem lepší výsledek získáme, když je motiv ve volnějším prostoru, jako je to na následující ukázce:

Na to se ale nedá spolehnout ve městě, kam přijelo 30 tisíc turistů. Proto mám v těchto davovkách raději kratší ohnisko. Musí se jít samozřejmě dostatečně blízko motivu. Tyhle dámy byly fajn, od nich hrozilo leda to, že mi dají napít.

Japonci se hodně bavili. Foceno samozřejmě v noci, blesk ovládaný z fotoaparátu jsem držel v ruce, proto to nemá to charakteristické ´placaté světlo. Každopádně je třeba být hodně blízko, to znamená doslova na dosah ruky – a samozřejmě nepřipadá v úvahu, že by o vás nevěděli. Naštěstí lidé jezdí na karneval proto, aby tu exhibovali. Foceno ohniskem 16 mm na full frame, tedy „ekvivalent 16 mm“.

Blesk pomáhá nejen v noci, o tom už šla řeč v minulém článku. Tato scéna se odehrávala ve stínu – a blesk ji rozjasnil.

Široký obrazový úhel dovede zkreslit prostor a někdy pomůže vystihnout zajímavou situaci. I tento snímek byl pořízen za součinnosti blesku.

Benátky, to je normální město s normálními obyvateli. Žije svůj všední život i během karnevalu. I když… občas na sebe někdo vezme masku.

Opět, i tato fotka je pořízena 16mm objektivem s pomocí blesku drženého v ruce. To je technika, která se velmi osvědčuje a jistě o ní blíže pojednám někdy příště.