Nezařazené

Aperture od Apple


V přednáškovém sále firmy Škoda ve vodičkově ulici v Praze se konal seminář pro novináře o produktu Aperture 0.1. Seminář vedl významný český fotograf Roman Sejkot, který má s Aperture bohaté zkušenosti: jde o archivační program se schopností konverze z RAW do obrazových formátů. Pohled do světa „macků“ byl zajímavý i pro nás, letité „písíčkáře“.

Program má značné hardwarové požadavky. Power Mac G5 1,8GHz a rychlejší. iMac G5 1.8GHz a rychlejší. PowerBook G4 1,25GHz a rychlejší. Ideální ale bude, když budete mít 2GHz Power Mac G5 nebo rychlejší. Minimálně 1 GB RAM, 2 GB jsou doporučeny, ráje asi dosáhnete s 8 GB…, doporučuje Roman Sejkot. Přičemž je opravdu třeba dát na kvalitu RAM, panu Sejkotovi správně pracovala až třetí, kterou osadil do počítače.


Thumbnaily rozhozené do „stacks“ podle času pořízení



Aperture je program, který u nás stojí skoro 13 tisíc korun. Co za něj uživatel získá? Především je to prohlížeč, schopný ve velmi krátké době prohlížen a zpracovávat tisíce fotografií, bez ohledu na jejich datové objemy – tedy včetně stomegových tiffů – což Roman Sejkot na semináři předvedl. Moje PC má výkon podstatně větší, než 1,8 GHz a 1 GB RAM mám taky ale už dvacetimegový obrázek s ním dovede pořádně zamávat. Načítání je zde opravdu velmi rychlé (limitované na příklad rychlostí čtečky CD, respektive čtečky karet).
Už při načítání podává Aperture pomocnou ruku. Příjemná je funkce stack, kdy program rozhodí snímky do skupin podle toho, kdy byly pořízeny – amatér by to neocenil, ale profesionál, který „na place“ pořídil dejme tomu pět stovek snímků, ten ocení, že jsou hned na první vrz roztříděny do několika skupin.

Celoobrazovkový režim



Databáze s klíčovými slovy a zpětné vyhledávání jsou zde samozřejmostí, právě tak jako práce s dvěma monitory. Na jednom může běžet browser, tedy sekce s maličkými náhledy, na druhém viewer, sekce s velkými náhledy, od jednoho do dvanácti.
Příjemný nástroj je Lupa, zobrazovací kulaté okno ve tvaru skutečné lupy. Lze jím prohlížet detaily nejen ne vieweru, ale i v browseru – jakmile najedeme na thumbnail, tedy na náhled, můžeme zkoumat ve velkém zvětšení například ostrost detailů.
Full screen neboli plné okno je také samozřejmostí – je možno pracovat v celoobrazovkovém režimu a přivolávat si pracovní nástroje podle libosti,myší nebo klávesovými zkratkami.

Funkce „lupa“ a panel pro nastavení konverzních parametrů pro RAW.



Master je pojem zde často používaný. Každý načtený snímek (bez ohledu na to, v jakém je formátu) je „master“ a vše, co se s ním provádí, je vygenerováno jako version. Aperture si počíná podle „kanonických zásad“ správného nakládání s digitálními obrázky. V Institutu digitální fotografie klademe našim posluchačům na srdce, aby archivovali původní obrázky a editačně zpracovávali jejich kopie. Aperture zachovává tuto zásadu automaticky.

Je zde možnost základního zlomu tiskové formy.



Konverze RAW je na slušné úrovni – umožňuje „změnu expozice“, tedy zesvětlování a ztmavování obrazu, jakož i zesvětlování stínů a ztmavování vysokých jasů. Další zásah lze provést do saturace, kontrastu a doostření. Nejsou zde ale křivky. Na vyšší editaci lze přivolat na pomoc libovolný jiný editor, zpravidla to bude Photoshop. Podle Romana Sejkota je spojení Aperture+Photoshop ideální řešení.

Aperture je rozhodně výkonný obrazový prohlížeč se základními editačními možnostmi. Je i „ergonomicky“ velmi dobře provedený, je radost s ním pracovat – vyžaduje ale velkou investici do hardwaru a je to typické profesionální řešení. Pro písíčkáře byl včerejší seminář zajímavým nahlédnutím do aristokratického světa Apple.

(Ukázky laskavě poskytl Roman Sejkot)

V přednáškovém sále firmy Škoda ve vodičkově ulici v Praze se konal seminář pro novináře o produktu Aperture 0.1. Seminář vedl významný český fotograf Roman Sejkot, který má s Aperture bohaté zkušenosti: jde o archivační program se schopností konverze z RAW do obrazových formátů. Pohled do světa „macků“ byl zajímavý i pro nás, letité „písíčkáře“.

Program má značné hardwarové požadavky. Power Mac G5 1,8GHz a rychlejší. iMac G5 1.8GHz a rychlejší. PowerBook G4 1,25GHz a rychlejší. Ideální ale bude, když budete mít 2GHz Power Mac G5 nebo rychlejší. Minimálně 1 GB RAM, 2 GB jsou doporučeny, ráje asi dosáhnete s 8 GB…, doporučuje Roman Sejkot. Přičemž je opravdu třeba dát na kvalitu RAM, panu Sejkotovi správně pracovala až třetí, kterou osadil do počítače.


Thumbnaily rozhozené do „stacks“ podle času pořízení



Aperture je program, který u nás stojí skoro 13 tisíc korun. Co za něj uživatel získá? Především je to prohlížeč, schopný ve velmi krátké době prohlížen a zpracovávat tisíce fotografií, bez ohledu na jejich datové objemy – tedy včetně stomegových tiffů – což Roman Sejkot na semináři předvedl. Moje PC má výkon podstatně větší, než 1,8 GHz a 1 GB RAM mám taky ale už dvacetimegový obrázek s ním dovede pořádně zamávat. Načítání je zde opravdu velmi rychlé (limitované na příklad rychlostí čtečky CD, respektive čtečky karet).
Už při načítání podává Aperture pomocnou ruku. Příjemná je funkce stack, kdy program rozhodí snímky do skupin podle toho, kdy byly pořízeny – amatér by to neocenil, ale profesionál, který „na place“ pořídil dejme tomu pět stovek snímků, ten ocení, že jsou hned na první vrz roztříděny do několika skupin.

Celoobrazovkový režim



Databáze s klíčovými slovy a zpětné vyhledávání jsou zde samozřejmostí, právě tak jako práce s dvěma monitory. Na jednom může běžet browser, tedy sekce s maličkými náhledy, na druhém viewer, sekce s velkými náhledy, od jednoho do dvanácti.
Příjemný nástroj je Lupa, zobrazovací kulaté okno ve tvaru skutečné lupy. Lze jím prohlížet detaily nejen ne vieweru, ale i v browseru – jakmile najedeme na thumbnail, tedy na náhled, můžeme zkoumat ve velkém zvětšení například ostrost detailů.
Full screen neboli plné okno je také samozřejmostí – je možno pracovat v celoobrazovkovém režimu a přivolávat si pracovní nástroje podle libosti,myší nebo klávesovými zkratkami.

Funkce „lupa“ a panel pro nastavení konverzních parametrů pro RAW.



Master je pojem zde často používaný. Každý načtený snímek (bez ohledu na to, v jakém je formátu) je „master“ a vše, co se s ním provádí, je vygenerováno jako version. Aperture si počíná podle „kanonických zásad“ správného nakládání s digitálními obrázky. V Institutu digitální fotografie klademe našim posluchačům na srdce, aby archivovali původní obrázky a editačně zpracovávali jejich kopie. Aperture zachovává tuto zásadu automaticky.

Je zde možnost základního zlomu tiskové formy.



Konverze RAW je na slušné úrovni – umožňuje „změnu expozice“, tedy zesvětlování a ztmavování obrazu, jakož i zesvětlování stínů a ztmavování vysokých jasů. Další zásah lze provést do saturace, kontrastu a doostření. Nejsou zde ale křivky. Na vyšší editaci lze přivolat na pomoc libovolný jiný editor, zpravidla to bude Photoshop. Podle Romana Sejkota je spojení Aperture+Photoshop ideální řešení.

Aperture je rozhodně výkonný obrazový prohlížeč se základními editačními možnostmi. Je i „ergonomicky“ velmi dobře provedený, je radost s ním pracovat – vyžaduje ale velkou investici do hardwaru a je to typické profesionální řešení. Pro písíčkáře byl včerejší seminář zajímavým nahlédnutím do aristokratického světa Apple.

(Ukázky laskavě poskytl Roman Sejkot)