Nezařazené

Akce rozmazaná voda

Připouštím, že nejsem příznivec rozmazaných vod, nicméně zároveň přiznám, že jsem si to taky vyzkoušel. Potok vyfocený obyčejně vypadá jaksi obyčejně, ale potok rozmazaný… To už je něco! Ukážeme si, že na tom není v podstatě nic obtížného. Podívejme se na zdařilou ukázku takového pojetí – autorkou je členka naší Dílny Naďa Murmaková, která už pracuje na vlastních projektech.

Snímek byl pořízen přístrojem Canon EOS 5DMark II, ohniskem 16 mm (tedy skutečně 16 mm, jelikož jde o full frame přístroj), dvouvteřinovou expozicí při cloně 22. Fotilo se na semináři Dílny tuto sobotu na Skryjských jezírkách na Zbirožském potoce.
V tomto konstatování je skryto vše. Rozmazanou vodu získáte dlouhou dobou osvitu a tu získáte tak, že fotíte na nízkou hodnotu citlivosti ISO (zde 100 ISO) při vysoké cloně (zde F 22.). Přirozeně že se musí fotit ze stativu, pokud možno důkladného. Dobré je fotit pomocí samospouště, pokud to jde, tak při režimu live view (zrcadlovky). Samozřejmě že dobře zafunguje i dálková spoušť.
Sobota byla zasmušilá, takže se tyto experimenty snadno dělaly. Sluníčko je na závadu, protože když pořádně svítí, tak ani při ISO 100 a cloně 22 nám nevyjde dostatečně dlouhá expozice! Pak nezbývá než použít šedý filtr neboli ND filtr (neutral density). Prodávají se v odborných závodech a zacházíme s nimi jako s jakýmkoli jiným filtrem – je třeba koupit filtr se závitem odpovídajícím závitu, tedy průměru objektivu, který budeme používat. Mimochodem, Naďa Murmaková použila polarizační filtr – i ten prodlužuje dobu osvitu.

Co to je „dlouhá doba osvitu“?
Ono samozřejmě záleží i na použitém ohnisku, ale přesto můžeme dojít k nějakým závěrům. K tomu účelu jsem si pořídil pár experimentálních snímků.

Tento snímek je pořízen pětadvacetinou. Když se podíváte na jeho výřez 1:1, voda je rozmazaná, ale není to ani ryba, ani rak – ostré to není, ale efekt nula:

Budeme tedy prodlužovat dobu osvitu. Na následující ukázce je čtveřice snímků, osvity jsou 1/15 (vlevo nahoře), 1/8, 1/4 a 1/2 sec. U toho posledního snímku se začínají projevovat jakési efekty.

S prodlužováním jsem šel až na 10 sec (na následující ukázce obrázek vpravo dole:

Nicméně neplyne z toho, že je nutné exponovat tak dlouho. Tak například na snímku členky Dílny Dagmar Lukešové bylo použito expozice 1,6 sec a efekt je též výrazný. Obecně ale platí, že čím je delší doba osvitu, tím se smývá i struktura vody – na př. zmizely by i ty čmouhy, které dávají snímku D.L. dynamiku:

Technika je to tedy vcelku jednoduchá a experimenty jsou zábavné. Nicméně nepodléhejme iluzi, že technika sama udělá působivý obrázek.

Připouštím, že nejsem příznivec rozmazaných vod, nicméně zároveň přiznám, že jsem si to taky vyzkoušel. Potok vyfocený obyčejně vypadá jaksi obyčejně, ale potok rozmazaný… To už je něco! Ukážeme si, že na tom není v podstatě nic obtížného. Podívejme se na zdařilou ukázku takového pojetí – autorkou je členka naší Dílny Naďa Murmaková, která už pracuje na vlastních projektech.

Snímek byl pořízen přístrojem Canon EOS 5DMark II, ohniskem 16 mm (tedy skutečně 16 mm, jelikož jde o full frame přístroj), dvouvteřinovou expozicí při cloně 22. Fotilo se na semináři Dílny tuto sobotu na Skryjských jezírkách na Zbirožském potoce.
V tomto konstatování je skryto vše. Rozmazanou vodu získáte dlouhou dobou osvitu a tu získáte tak, že fotíte na nízkou hodnotu citlivosti ISO (zde 100 ISO) při vysoké cloně (zde F 22.). Přirozeně že se musí fotit ze stativu, pokud možno důkladného. Dobré je fotit pomocí samospouště, pokud to jde, tak při režimu live view (zrcadlovky). Samozřejmě že dobře zafunguje i dálková spoušť.
Sobota byla zasmušilá, takže se tyto experimenty snadno dělaly. Sluníčko je na závadu, protože když pořádně svítí, tak ani při ISO 100 a cloně 22 nám nevyjde dostatečně dlouhá expozice! Pak nezbývá než použít šedý filtr neboli ND filtr (neutral density). Prodávají se v odborných závodech a zacházíme s nimi jako s jakýmkoli jiným filtrem – je třeba koupit filtr se závitem odpovídajícím závitu, tedy průměru objektivu, který budeme používat. Mimochodem, Naďa Murmaková použila polarizační filtr – i ten prodlužuje dobu osvitu.

Co to je „dlouhá doba osvitu“?
Ono samozřejmě záleží i na použitém ohnisku, ale přesto můžeme dojít k nějakým závěrům. K tomu účelu jsem si pořídil pár experimentálních snímků.

Tento snímek je pořízen pětadvacetinou. Když se podíváte na jeho výřez 1:1, voda je rozmazaná, ale není to ani ryba, ani rak – ostré to není, ale efekt nula:

Budeme tedy prodlužovat dobu osvitu. Na následující ukázce je čtveřice snímků, osvity jsou 1/15 (vlevo nahoře), 1/8, 1/4 a 1/2 sec. U toho posledního snímku se začínají projevovat jakési efekty.

S prodlužováním jsem šel až na 10 sec (na následující ukázce obrázek vpravo dole:

Nicméně neplyne z toho, že je nutné exponovat tak dlouho. Tak například na snímku členky Dílny Dagmar Lukešové bylo použito expozice 1,6 sec a efekt je též výrazný. Obecně ale platí, že čím je delší doba osvitu, tím se smývá i struktura vody – na př. zmizely by i ty čmouhy, které dávají snímku D.L. dynamiku:

Technika je to tedy vcelku jednoduchá a experimenty jsou zábavné. Nicméně nepodléhejme iluzi, že technika sama udělá působivý obrázek.