Jde o objektiv s rozsahem ohniska 24 až 70 mm, tedy na full frame a analogových zrcadlovkách pokrývá rozsah širokého úhlu záběru až za okraj „záklaďáku“. Na DX DSLR je samozřejmě nutno násobit faktorem 1.5x. Už na první pohled si všimneme, že drží clonu 2.8 v celém rozsahu zoomování, to je známka vysoké kvality. Největší clona je F22. Objektiv ostří od 38 cm. Není zde stabilizace, počet členů a skupin je 15/11. Průměr závitu pro filtry je 77 mm. Dlouhý je 133mm, těžký 900 g, tedy skutečně dosti těžký. Bajonet je samozřejmě kovový, právě tak jako uchycení pro filtry a sluneční clonu. Kovové je i tělo objektivu. Ostřicí kroužek je krytý gumou.
Vnitřní ostření je samozřejmostí u objektivu této třídy. Antireflexní vrstva je u jednoho členu typu Nano Crystal, výrobce slibuje minimalizaci vnitřních reflexů. Je utěsněn proti prachu a vlhkosti a splňuje tedy požadavky pro profesionální „D“ třídu Nikonu. Zkoušel jsem tento objektiv ve spolupráci s Nikonem 3Dx, tedy v rozlišení 6048×4032 – 24 Mpx. Takové rozlišení je extrémně náročné na kvalitu objektivu a musím říci, že výsledek předčil veškerá má očekávání. Kresba je vyrovnaná v celém rozsahu clon, samozřejmě že optimum nabíhá na F4.0, vrcholí někde mezi F5.6 až F8.0 a na F22 je velmi relativně slabší. Což je naprosto normální, ovšem průběh ostrosti je velmi vyrovnaný a tudíž i plná světelnost je velmi dobře použitelná. Vinětace žádná ani na full frame, právě tak aberace není patrná vůbec – na ukázce je výřez 1:1 z rohu snímku.
Nutno ovšem dodat, že přístroje 3D a 3Dx minimalizují aberaci u všech objektivů. Další snímek – včela – je také výřez, obrázek je pod číslem 4 dole v ukázkách. Ostření je rychlé a tiché. I při režimu AF lze doostřovat – je ovšem třeba si dát pozor na ostřicí kroužek, který nejde vypnout, takže je možné si omylem ostrost rozhodit. Přepínač je M/A – M, přičemž M jen deaktivuje autofokus. Ken Rockwell na své výborné webové stránce píše: „Překvapuje mě, že tento nový 24-70 Nikkor je očividně o tolik lepší než ostatní objektivy“. Jedinou výhradu bych měl k soudkové vadě při ohnisku 24 mm na full frame – u objektivu takové kvality a ceny bych čekal v tomto směru lepší výkon. Uff, aspoň něco můžu zkritizovat! Někde na hranici 30 mm ohniska se soudkové zkreslení vytratí. Shrnutí: Ukázky:
|
Jde o objektiv s rozsahem ohniska 24 až 70 mm, tedy na full frame a analogových zrcadlovkách pokrývá rozsah širokého úhlu záběru až za okraj „záklaďáku“. Na DX DSLR je samozřejmě nutno násobit faktorem 1.5x. Už na první pohled si všimneme, že drží clonu 2.8 v celém rozsahu zoomování, to je známka vysoké kvality. Největší clona je F22. Objektiv ostří od 38 cm. Není zde stabilizace, počet členů a skupin je 15/11. Průměr závitu pro filtry je 77 mm. Dlouhý je 133mm, těžký 900 g, tedy skutečně dosti těžký. Bajonet je samozřejmě kovový, právě tak jako uchycení pro filtry a sluneční clonu. Kovové je i tělo objektivu. Ostřicí kroužek je krytý gumou.
Vnitřní ostření je samozřejmostí u objektivu této třídy. Antireflexní vrstva je u jednoho členu typu Nano Crystal, výrobce slibuje minimalizaci vnitřních reflexů. Je utěsněn proti prachu a vlhkosti a splňuje tedy požadavky pro profesionální „D“ třídu Nikonu. Zkoušel jsem tento objektiv ve spolupráci s Nikonem 3Dx, tedy v rozlišení 6048×4032 – 24 Mpx. Takové rozlišení je extrémně náročné na kvalitu objektivu a musím říci, že výsledek předčil veškerá má očekávání. Kresba je vyrovnaná v celém rozsahu clon, samozřejmě že optimum nabíhá na F4.0, vrcholí někde mezi F5.6 až F8.0 a na F22 je velmi relativně slabší. Což je naprosto normální, ovšem průběh ostrosti je velmi vyrovnaný a tudíž i plná světelnost je velmi dobře použitelná. Vinětace žádná ani na full frame, právě tak aberace není patrná vůbec – na ukázce je výřez 1:1 z rohu snímku.
Nutno ovšem dodat, že přístroje 3D a 3Dx minimalizují aberaci u všech objektivů. Další snímek – včela – je také výřez, obrázek je pod číslem 4 dole v ukázkách. Ostření je rychlé a tiché. I při režimu AF lze doostřovat – je ovšem třeba si dát pozor na ostřicí kroužek, který nejde vypnout, takže je možné si omylem ostrost rozhodit. Přepínač je M/A – M, přičemž M jen deaktivuje autofokus. Ken Rockwell na své výborné webové stránce píše: „Překvapuje mě, že tento nový 24-70 Nikkor je očividně o tolik lepší než ostatní objektivy“. Jedinou výhradu bych měl k soudkové vadě při ohnisku 24 mm na full frame – u objektivu takové kvality a ceny bych čekal v tomto směru lepší výkon. Uff, aspoň něco můžu zkritizovat! Někde na hranici 30 mm ohniska se soudkové zkreslení vytratí. Shrnutí: Ukázky:
|