Nezařazené

Adobe zveřejnil Photoshhop CS6 Beta

Přiznám se bez mučení, že se opírám o informace z Dpreview, žádné předběžné info jsem o novince Adobe nesehnal. Vše jsem ovšem vyzkoušel na vlastní stažené betaverzi. První zásadní změna se týká vzezření, jak je nyní v módě, program zčernal a změnila se grafika 1800 ikon a 250 kurzorů. Do jisté míry lze vzhled měnit – zde je příslušná karta, jak vidíte, program není ještě lokalizovaný do češtiny:

Přiznám se bez mučení, že se opírám o informace z Dpreview, žádné předběžné info jsem o novince Adobe nesehnal. Vše jsem ovšem vyzkoušel na vlastní stažené betaverzi. První zásadní změna se týká vzezření, jak je nyní v módě, program zčernal a změnila se grafika 1800 ikon a 250 kurzorů. Do jisté míry lze vzhled měnit – zde je příslušná karta, jak vidíte, program není ještě lokalizovaný do češtiny:


Kurzory jsou za specifických okolností doplněny informacemi – zde je obdélníkový výběr s údaji o šířce a výšce. Zde je šířka a výška volena v centimetrech, lze samozřejmě v preferencích zvolit třeba pixely.


Ty jsem nastavil při ukázce nástroje Ořez – ten nyní při aktivaci začíná na plném formátu a potahováním za rohy měníme jeho velikost.


Dále je vylepšen nástroj Záplata – jeho „kontextové vnímání“ : to je nástroj, kolem kterého se dělává při prezentacích hodně humbuku a funguje na specifických příkladech, kdy má zmizet golfový míček na greenu, ale v praxi ho moc nevyužijete a nemyslím si, že velkou změnu přinese i tato šestka.
Tady jsem nechal kousek mizeného objektu pro názornost čouhat. Nicméně i v následujícím pokusu, kdy jsem nechal Nořina tajtrlíka zmizet celého, kolem záplaty se udělal nepřirozený přechod.


Tohle je příbuzný této záplaty, stěhování objektu: ale místo kde tajtrlík byl, zůstane nepřirozené.


Ne moc šťastná mi připadá funkce rozostřování pozadí. Měla by jakoby rozostřit pozadí při portrétu, ale ve skutečnosti je to oválný výběr a více méně běžné rozostření. S rozostřením lze pracovat, přidávat a ubírat bokeh, nicméně k praktickému použití jsem velmi skeptický.


Ve výběru Rozsah barev přibyla pleťovka jako samostatný oddíl, ale ani ten mi nepřipadá nijak mimořádně zajímavý. Tyhle automatické nástroje výběru jsou efektní při prezentacích, ale obvykle moc nefungují v praxi.


Doplněna je i karta Křivky (Curves) o automatickou úpravu, k níž jsou doplněny volby (options).


Ale ani to mi nepřijde jako zásadní změna. Drobnějších změn tam bude jistě mnoho a přijde se na ně až při používání. Zajímavá je změna průměru štětců, nyní až 5000 bodů, pak ale je i na čtyřjádrovém procesoru práce dosti pomalá.

Změny jsem zaznamenal i v Camera Raw, to je teď verze 7 a jsou na první kartě Basic. Už tam není Obnovení a Vyplnit světla, místo toho je tam prostě Jasy, Stíny, Bílé a Černé. Ve výsledku je to hodně podobné, nicméně přijde mi to jasnější a praktičtější.

Pocitově je nový PS rychlejší než pětka, při měření to ale vychází zhruba nastejno. To vše by mohlo vyvolat dojem, že snad nad novou verzí PS běduji. To by byl mylný dojem. Photoshop je špičkový nástroj, určený zdaleka nejen fotografům, a nárokuje jakousi univerzálnost pro rozmanité grafické použití. K přechodu z pětky na šestku vidím jediný zásadní důvod, že totiž Adobe věren své tradici přestane v Camera Raw podporovat starší verze svého produktu. Takže ve čtyřce, která mi vyhovovala na sto procent, jsem už neotevřel Canona 5D Mark II a to zamrzelo. Jiná ale věc je, že se objevily výkonné programy, které víc než suplují Camera Raw, jako je ACDSee Pro 5 anebo Corel After Shot Pro za dostupné ceny a v kombinaci s Photoshopem, eventuálně doplněným o pluginy, jako je Nik Color Efex anebo softwarové filtry od Tiffenu, o kterých obšírně píše Jan Karbusický v poslední Československé fotografii. A pak budete na dlouhou dobu za vodou.