Nezařazené

ACDSee Pro 5 – editor pro mlsné

Paralelně s vývojem praotce všech obrazových manažerů, aktuálně ve verzi 14, vyvíjí firma svoji Pro verzi. Oproti čtyřce je zde velký skok dopředu. Stručně připomenu, oč jde. ACDSee je „něco jako Zoner“, ve své původní verzi. Podle mě je Zoner lepší, ale možná i proto, že s ním denně pracuji, kdežto lehkou verzi ACDSee ani nemám nainstalovanou. Koupil jsem si ale Pro verzi čtyřku. Psal jsem o ní v červnu. S velkým nadšením jsem zde psal o oddílu Develop, zejména o jeho sekci Lighting a Advanced color. S plynutím času ze mě nadšení nevyprchalo, naopak. Výrobce vše dobré zachoval, avšakl teď zásadně přepracoval sekci Edit.

Develop, ta je rezervována především pro RAW formáty, nicméně lze zde stejně dobře zpracovávat JPEG fotky. O Develop jsem psal v tom prvním článku a od té doby jsem se mnohokrát přesvědčil, že RAW fotky mnohdy zpracovává lépe než Camera Raw Photoshopu a další jiné programy.

Edit modul v nové podobě může leckomu připadat hodně strohý. Není lokalizovaný, to především, takže na vás hútorí po anglicku. Co od něho čekat? Když se podíváme na nabídku v levém sloupci, na prvním místě jsou Selections, tedy výběry.


Ty jsou nepochopitelně špatně udělané, až nad tím kroutíte hlavou: skoro se mi nechce věřit, že tu není polygonové laso, jen obyč laso, eliptický výběr a obdélníkový výběr a basta fidli. Pořád doufám, že jsem něco přehlédl, ale díval jsem se fakt i pod koberec a za skříň. Lze nastavit prolnutí, ale v jiném oddíle než Selection pomocí Modify selection, pak vám to nabídne prolnutí výběry, ale nemáte nejmenší šanci kontrolovat ty změny (např. něco jako rychlou masku tu nenajdete). Tady štěstí neuděláme. Aspoň že jdou vypnout „pochodující mravenci“, tedy ohraničení výběru, poklepnutím na ikonku oka vpravo dole.

Další – ne snad – výtka, ale spíš upozornění: každý z nabízených nástrojů se chová trochu jako komtesa na dvoře paní kněžny v Ratibořicích. Prostě – musíte to otevřít, vykonat a příkazem Done uložit a jít dál. Že byste patlali pět nástrojů najednou? To pusťte z hlavy! Takže se doporučuje mít v hlavě srovnané pořadí úkonů, které chceme vykonat.

Radosti skrývá oddíl Lighting. Tónový ekvalizér najdeme i v oddíle Develop, takže můžeme ztmavovat podle libosti v pěti základních tónových oblastech (a samozřejmě i zesvětlovat). Na rozdíl od Develop ale tady najdeme ještě táhlo na ovládání kontrastu a „fill light“, což je táhlo na zesvětlování stínů. V Develop je fill light také, ale musíte jít do oddílu General, tady je to po ruce.


Další novinou je položka Scale v oddílu Advanced lighting. Je to v podstatě rozšíření dynamického rozsahu. Na naší ukázce se to moc neprojevuje, nicméně to slouží k tónovému doladění obrázku.

Jistě vás napadlo, že by tenhle nástroj mohl posloužit k vyrábění černobílých obrázků. Samozřejmě! Mixování červeného, zeleného a modrého kanálu poslouží k vyvolání efektů ve stylu Anselma Adamse.


Čarování s tóny je založeno na principu HDR, jak vyplývá s poněkud záhadně formulovaných informacích na stránkách ACDSee. Velkou pozornost ale v souvislosti s verzí 5 varianty Pro věnují doostření, které je soustředěné – rozumně – na kontury. Nečekají tu žádná překvapení, zase je tu síla aplikace, poloměr a práh, nicméně korekční příkaz Mask zde funguje daleko výrazněji než v Photoshopu, takže skutečně lze nasazovat až extrémní hodnoty pro doostření a nežádoucí oživení šumu touto maskou rychle potlačíme.


Varianta Pro tedy má našlápnuto hodně daleko. Kelby radí editovat i JPEG v Camera Raw, protože je tam všechno dobře po ruce. To je tady taky a mnohé funkce se obsluhují pohodlněji než v CR. Nicméně je tu jedna velká slabina, totiž práce s výběry. Dokud to byl jenom modul Develop, určený k zpracování RAW, dalo se vzít na vědomí, že zde šlo o celoplošnou editaci. Nicméně zvýrazněním modulu Edit se přešlo do běžné editace a v ní se bez rozumného zvládání výběrů neobejdeme. To zde chybí a jistě to bude předmětem kritiky uživatelů. Vývoj budu sledovat, upgrade jsem si koupil, s aplikací rád pracuji a budu zvědav, kam se posune.