Nezařazené

ACDSee Pro 4 – konkurent Lightroomu

Obrazový manažer ACDSee je stálicí na fotografickém nebi od roku 1997 – objevil se tedy rok po prvním uvedení digitálních fotoaparátů na trh. Také u nás má mnoho příznivců. Dnes už se dodává v pořadí dvanáctá verze. Souběžně s ním je řada „profesionální“. Příponou PRO se označuje verze zaměřená pro správu dokumentů, ale také pro sofistikované zpracování RAW formátů.

Aplikace je pouze v angličtině a pouze pro platformu Windows. Má čtyři oddíly, Manage, View, Process a Online. Ta poslední se týká vystavování výsledků na webu a je třeba se k tomu registrovat za obvyklých podmínek. Pokud jde o funkci správy obrázků, zde budou hned doma i zkušení uživatelé ACDSee nebo kteréhokoli obdobně řešeného manažeru, tedy i našeho Zoneru. Dominuje zde velké okno s náhledy a v nich se lze rychle orientovat podle adresářového stromu, podle alb a katalogů vytvořených podle různých kritérií. Samozřejmostí je kategorizace snímků pomocí známkování anebo katalogizace pomocí klíčových slov. Program si vytváří databázi, která umožňuje velmi rychlé vyhledávání podle určených kritérií. Na rozdíl od jiných katalogizačních programů se však ACDSee chová šetrně k vaší adresářové struktuře, takže neztrácíte přehled o tom, kde jsou vaše snímky umístěné. V průvodním textu však taky tvůrci říkají: „Proč trávit čas importem vašich fotek do zvláštních knihoven, když to není třeba? ACDSee Pro vás propojí přímo s vaším otevřeným adresářem bez jakékoli prodlevy.“ Bez nějakých zvláštních atrakcí je i režim View, tedy prohlížeč.

Mimořádně zajímavá je však kategorie Process.
Ta má dvě části, Develop a Edit. Hned zkraje prozradím, že Edit je v podstatě běžný, ne moc bohatě vybavený editor s nepříliš šikovným ovládáním. Hlavní síla tohoto programu je v oddílu Develop, určenému k celoplošné úpravě obrazu, jak JPEG, tak i RAW. Seznam podporovaných fotoaparátů je zde.

Obdivuhodná je jednoduchost a rychlost práce. Načítání snímků je doslova bleskové. Editor, nebo dejme tomu konvertor, pokud budeme posuzovat konverzi z RAW, má pět oddílů (plus šestý pro výstup ve specifickém barevném prostoru). General je první oddíl, Zde ovlivňujeme tónové hodnoty kompenzací expozice. Highlight enhancement je odstraňování přepalů – velmi účinné, přinejmenším na úrovni Camera Raw od Adobe. Fill light je projasňování stínů – to už je poněkud problematické, protože projasnění se více méně lineárně aplikuje na všechny tónové hodnoty. Contrast a Vibrance jsou obvyklé parametry pro míru kontrastu a sytosti.
White balance je obvyklá úprava vyrovnání bílé, v tom se program neliší od svých soupeřů.
Lighting je však cosi, co ve mně vyvolalo nadšení. Zde zesvětlujete to co je na obraze tmavé – a můžete ztmavit to co je světlé. Navíc, tónové hodnoty (lze nastavit dělení od 2 do 9) lze uzpůsobovat nezávisle na sobě, je to jakýsi „tónový ekvalizér“. Umožňuje to mnohem rozmanitější úpravu, než se běžně dělá v křivkách . Zde je „ekvalizér“ ještě vynulovaný:

Jak to funguje? Na webu ACDSee se v souvislosti s touto funkcí hovoří o HDR. Dá se tedy soudit, že program generuje obrazy s různou tonalitou a prolíná je do sebe. Efektnější je ztmavování, pro prosvětlování se mi lépe osvědčil klasický fill light, známý i z jiných aplikací. Úžasná je jednoduchost – taháte za táhla a v reálném čase vidíte výsledek, přičemž klepnutím na tlačítko Show original si můžete kdykoli zkontrolovat, kam jste ve svém úsilí dospěli. Podivuhodně zachází z oblohou, která samozřejmě vždy spadá do světlejší části obrazu a proto je v dosahu nástroje Darkening, tedy ztmavování. Je tu ovšem jeden háček, nebo, chcete-li, omezení. Jakmile dosahujeme extrémních hodnot ztmavení, neřku-li stoprocentního ztmavení, objeví se šum a toho se zbavíme samozřejmě jen za cenu rozostření obrazu. To je třeba při práci hlídat.

Advanced color se ovládá podobně, jde o klasické HSL nastavování sytosti, jasu a odstínu. Známe to jak z Camera Raw, tak Zoneru a dalších editorů.

Tone Curves je pátý oddíl. Křivky jsou také už tradiční výbava editorů, respektive konvertorů.
Z oddílu Develop je možné upravenou fotku exportovat do libovolného obrazového formátu nebo dále editovat. Jak ale jsem už upozornil, zdejší editor není ani pohodlný, ani vybavený a asi nemá smysl se jím zabývat.

Samozřejmě nezbývá než se podívat na cenu. Ta není zrovna nízká, program stojí 240 dolarů. Je otázka, zdali to stojí zato. Tak především, tahle věc má smysl jen pro toho, kdo fotí v RAW formátu. Oddíl Develop sice aplikuje to co umí i na JPEG obrázky, ovšem pravý smysl má skutečně jen při nedestruktivní úpravě, tedy při konverzi, kdy se jen nastavují parametry a vznikne čistý obrázek s maximem kresebné a barevné informace. A ta má v 12 respektive 14 bitové podobě RAW formátu oproti JPEG značné rezervy. Ve prospěch věci hovoří jednoduchost a hlavně rychlost, s jakou se vše dá zpracovávat. Pracuje se s tím snadněji než s Camera Raw a výsledky jsou lepší než s konvertorem v Zoneru, který navíc zpracovává menší rozsah modelů. Neumí zvládnout šum tak dobře jako Camera Raw, i to je třeba podotknout, třebaže je jeho výkon i v tomto směru velmi dobrý. Chybí tu ale integrace s Photoshopem, který samozřejmě zůstává královským nástrojem pro úpravu fotografií. Lze ho sice propojit coby externí editor, ovšem chybí tu vazba typu „inteligentní objekt“, kdy je možno z Photoshopu přecházet volně sem a tam do Camera Raw. Výrobce otevřeně útočí na Lightroom a preferuje přímý vstup do adresářů. Je to lepší než „knihovny“? Na to je těžké odpovědět. Takže nezbývá než jedna rada – lze stáhnout velkorysý třicetidenní trial a vyzkoušet si to.

Obrazový manažer ACDSee je stálicí na fotografickém nebi od roku 1997 – objevil se tedy rok po prvním uvedení digitálních fotoaparátů na trh. Také u nás má mnoho příznivců. Dnes už se dodává v pořadí dvanáctá verze. Souběžně s ním je řada „profesionální“. Příponou PRO se označuje verze zaměřená pro správu dokumentů, ale také pro sofistikované zpracování RAW formátů.

Aplikace je pouze v angličtině a pouze pro platformu Windows. Má čtyři oddíly, Manage, View, Process a Online. Ta poslední se týká vystavování výsledků na webu a je třeba se k tomu registrovat za obvyklých podmínek. Pokud jde o funkci správy obrázků, zde budou hned doma i zkušení uživatelé ACDSee nebo kteréhokoli obdobně řešeného manažeru, tedy i našeho Zoneru. Dominuje zde velké okno s náhledy a v nich se lze rychle orientovat podle adresářového stromu, podle alb a katalogů vytvořených podle různých kritérií. Samozřejmostí je kategorizace snímků pomocí známkování anebo katalogizace pomocí klíčových slov. Program si vytváří databázi, která umožňuje velmi rychlé vyhledávání podle určených kritérií. Na rozdíl od jiných katalogizačních programů se však ACDSee chová šetrně k vaší adresářové struktuře, takže neztrácíte přehled o tom, kde jsou vaše snímky umístěné. V průvodním textu však taky tvůrci říkají: „Proč trávit čas importem vašich fotek do zvláštních knihoven, když to není třeba? ACDSee Pro vás propojí přímo s vaším otevřeným adresářem bez jakékoli prodlevy.“ Bez nějakých zvláštních atrakcí je i režim View, tedy prohlížeč.

Mimořádně zajímavá je však kategorie Process.
Ta má dvě části, Develop a Edit. Hned zkraje prozradím, že Edit je v podstatě běžný, ne moc bohatě vybavený editor s nepříliš šikovným ovládáním. Hlavní síla tohoto programu je v oddílu Develop, určenému k celoplošné úpravě obrazu, jak JPEG, tak i RAW. Seznam podporovaných fotoaparátů je zde.

Obdivuhodná je jednoduchost a rychlost práce. Načítání snímků je doslova bleskové. Editor, nebo dejme tomu konvertor, pokud budeme posuzovat konverzi z RAW, má pět oddílů (plus šestý pro výstup ve specifickém barevném prostoru). General je první oddíl, Zde ovlivňujeme tónové hodnoty kompenzací expozice. Highlight enhancement je odstraňování přepalů – velmi účinné, přinejmenším na úrovni Camera Raw od Adobe. Fill light je projasňování stínů – to už je poněkud problematické, protože projasnění se více méně lineárně aplikuje na všechny tónové hodnoty. Contrast a Vibrance jsou obvyklé parametry pro míru kontrastu a sytosti.
White balance je obvyklá úprava vyrovnání bílé, v tom se program neliší od svých soupeřů.
Lighting je však cosi, co ve mně vyvolalo nadšení. Zde zesvětlujete to co je na obraze tmavé – a můžete ztmavit to co je světlé. Navíc, tónové hodnoty (lze nastavit dělení od 2 do 9) lze uzpůsobovat nezávisle na sobě, je to jakýsi „tónový ekvalizér“. Umožňuje to mnohem rozmanitější úpravu, než se běžně dělá v křivkách . Zde je „ekvalizér“ ještě vynulovaný:

Jak to funguje? Na webu ACDSee se v souvislosti s touto funkcí hovoří o HDR. Dá se tedy soudit, že program generuje obrazy s různou tonalitou a prolíná je do sebe. Efektnější je ztmavování, pro prosvětlování se mi lépe osvědčil klasický fill light, známý i z jiných aplikací. Úžasná je jednoduchost – taháte za táhla a v reálném čase vidíte výsledek, přičemž klepnutím na tlačítko Show original si můžete kdykoli zkontrolovat, kam jste ve svém úsilí dospěli. Podivuhodně zachází z oblohou, která samozřejmě vždy spadá do světlejší části obrazu a proto je v dosahu nástroje Darkening, tedy ztmavování. Je tu ovšem jeden háček, nebo, chcete-li, omezení. Jakmile dosahujeme extrémních hodnot ztmavení, neřku-li stoprocentního ztmavení, objeví se šum a toho se zbavíme samozřejmě jen za cenu rozostření obrazu. To je třeba při práci hlídat.

Advanced color se ovládá podobně, jde o klasické HSL nastavování sytosti, jasu a odstínu. Známe to jak z Camera Raw, tak Zoneru a dalších editorů.

Tone Curves je pátý oddíl. Křivky jsou také už tradiční výbava editorů, respektive konvertorů.
Z oddílu Develop je možné upravenou fotku exportovat do libovolného obrazového formátu nebo dále editovat. Jak ale jsem už upozornil, zdejší editor není ani pohodlný, ani vybavený a asi nemá smysl se jím zabývat.

Samozřejmě nezbývá než se podívat na cenu. Ta není zrovna nízká, program stojí 240 dolarů. Je otázka, zdali to stojí zato. Tak především, tahle věc má smysl jen pro toho, kdo fotí v RAW formátu. Oddíl Develop sice aplikuje to co umí i na JPEG obrázky, ovšem pravý smysl má skutečně jen při nedestruktivní úpravě, tedy při konverzi, kdy se jen nastavují parametry a vznikne čistý obrázek s maximem kresebné a barevné informace. A ta má v 12 respektive 14 bitové podobě RAW formátu oproti JPEG značné rezervy. Ve prospěch věci hovoří jednoduchost a hlavně rychlost, s jakou se vše dá zpracovávat. Pracuje se s tím snadněji než s Camera Raw a výsledky jsou lepší než s konvertorem v Zoneru, který navíc zpracovává menší rozsah modelů. Neumí zvládnout šum tak dobře jako Camera Raw, i to je třeba podotknout, třebaže je jeho výkon i v tomto směru velmi dobrý. Chybí tu ale integrace s Photoshopem, který samozřejmě zůstává královským nástrojem pro úpravu fotografií. Lze ho sice propojit coby externí editor, ovšem chybí tu vazba typu „inteligentní objekt“, kdy je možno z Photoshopu přecházet volně sem a tam do Camera Raw. Výrobce otevřeně útočí na Lightroom a preferuje přímý vstup do adresářů. Je to lepší než „knihovny“? Na to je těžké odpovědět. Takže nezbývá než jedna rada – lze stáhnout velkorysý třicetidenní trial a vyzkoušet si to.