O mlze jsem už tady několikrát psal. Když mlha – tak za sluníčka. To se to fotí! Jenže ne vždycky sluníčko svítí, tak co s tím? Takže následující povídání je „vyprávění po stopách problému, co s tím“. A co dál? V mlze je vždy důležité popředí. Na něm je postaven tento snímek: Balvan je vysunut do proudu řeky a v pozadí je v mlze tušen trup převoznické lodi přívozu ve Vraném. Na levém snímku je jeho upravená verze, vpravo je automatická konverze – čili takový snímek by vznikl, kdyby všechno bylo nastaveno v základním nastavení. Je tedy vidět, že ten editovaný snímek je kontrastnější a je zde mírně potlačena barevnost. Obdobná situace. Poněkud jsem se přiblížil k lodi a do záběru jsem dostal stébla trávy: zaostřeno bylo tak, aby při cloně 32 byla pramice i stébla byly v hloubce ostrosti. Zase, vlevo je upravená varianta, vpravo neupravená, čistá konverze z RAW do JPEG. Oba záběry mají kompozici vedenou zleva doprava – ve smyslu našich návyků na čtení: taková kompozice je nekonfliktní, konejšivá. Jen se podívejte na zrcadlově převrácený snímek, jak „jinak“ vypadá! To je docela dobrá pomůcka, jak si prověřit efektivitu kompozice – doslova jim nastavte zrcadlo. Tenhle snímek je komponován z druhé strany – do Vltavy ústí potok, expozice je vteřinová a to stačí, aby proudící voda ztratila přesné tvary a vplývá do mlhy. Opět je tu srovnání upraveného a neupraveného snímku. Jenže pak to chtělo ještě další úpravu, zejména ten poslední snímek – ano, převod do černobílého režimu, samozřejmě přes míchání kanálů. Psali jsme o něm nedávno. Takže tady máte všechny tři, jsou na proklik.
|
O mlze jsem už tady několikrát psal. Když mlha – tak za sluníčka. To se to fotí! Jenže ne vždycky sluníčko svítí, tak co s tím? Takže následující povídání je „vyprávění po stopách problému, co s tím“. A co dál? V mlze je vždy důležité popředí. Na něm je postaven tento snímek: Balvan je vysunut do proudu řeky a v pozadí je v mlze tušen trup převoznické lodi přívozu ve Vraném. Na levém snímku je jeho upravená verze, vpravo je automatická konverze – čili takový snímek by vznikl, kdyby všechno bylo nastaveno v základním nastavení. Je tedy vidět, že ten editovaný snímek je kontrastnější a je zde mírně potlačena barevnost. Obdobná situace. Poněkud jsem se přiblížil k lodi a do záběru jsem dostal stébla trávy: zaostřeno bylo tak, aby při cloně 32 byla pramice i stébla byly v hloubce ostrosti. Zase, vlevo je upravená varianta, vpravo neupravená, čistá konverze z RAW do JPEG. Oba záběry mají kompozici vedenou zleva doprava – ve smyslu našich návyků na čtení: taková kompozice je nekonfliktní, konejšivá. Jen se podívejte na zrcadlově převrácený snímek, jak „jinak“ vypadá! To je docela dobrá pomůcka, jak si prověřit efektivitu kompozice – doslova jim nastavte zrcadlo. Tenhle snímek je komponován z druhé strany – do Vltavy ústí potok, expozice je vteřinová a to stačí, aby proudící voda ztratila přesné tvary a vplývá do mlhy. Opět je tu srovnání upraveného a neupraveného snímku. Jenže pak to chtělo ještě další úpravu, zejména ten poslední snímek – ano, převod do černobílého režimu, samozřejmě přes míchání kanálů. Psali jsme o něm nedávno. Takže tady máte všechny tři, jsou na proklik.
|