První informaci do nástupci Nikonu D100 jsme přinesli loni v listopadu. Nyní máme možnost si tento zajímavý přístroj vyzkoušet. Jistě se ptáte – stojí za ten rozruch, který kolem něho je? Odpověď zní: Ano. Jaký je a komu je určen přístroj aspirující na profesionální použití. Má hořčíkové tělo, to je principiální rozdíl v třídě, v níž jsou přístroje D50/D70 (bez ohledu na další parametry). Na nový model po D100 jsme čekali tři a půl roku a ti, kdo si počkali, dobře udělali, protože D200 je hodně „jinde“ a blíží se pojetí profesionálního přístroje. O těle z hořčíkové slitiny jsem se už zmínil. Pokud jde o rozměry, ty jsou více méně totožné ( 147 x 113 x 74 mm oproti 144 x 116 x 81 mm, kolik měřila D100), je ale těžší (830g oproti 700g, což dělá to kovové tělo). Snímač je opět 23.6 x 15.8 mm CCD (DX formát), ovšem tentokrát 10.2 efektivních Mpx. Na výběr pak jsou tři obrazové formáty, 3872 x 2592, 2896 x 1944 a 1936 x 1296, čili nejmenší je lehce pod 3 Mpx, kdežto D100 lehce pod 2 Mpx. Odstup 10 od dřívějších 6 Mpx je značný, nicméně odstup kresby tak dramatický není. Snímky se dají ukládat v RAW formátu (zde pochopitelně NEF) nebo JPEG, TIFF je tentokrát vynechán, velmi rozumně. Autofokus je 11 nebo 7 bodový. Kontinuální snímání 5 oken/sec, i to už skoro dosahuje profi třídy (8 sec),to už je „rachot“. Možnost manuálního ovládání je zde takřka neomezená. Nastavení bílé má 6 předvoleb, volbu ze čtyř manuálních předvoleb, nastavení v Kelvinech a jemné doladění. LCD displej má 2,5´´. Snímky lze ukládat do čtyř složek, ty je možné individuálně pojmenovat. Akumulátor je Lithium-Ion EN-EL3e. Ukládání snímků je samozřejmě na CompactFlash I a II a Microdrive (pokud to ještě někdo vůbec používá). Ovládání a menu Pod horní hranou zleva najdeme tlačítko pro bracketing (postupnou expozici) – je možné laborovat s expozicí, flashem, expozicí+flashem dohromady a nastavením bílé. Vedle je „koš“ při prohlížení, pokud stiskneme toto tlačítko plus mode tlačítko, formátujeme kartu – je nutno operaci opakovat dvakrát, aby se karta opravdu zformátovala. Vpravo od hledáčku je uzávěr autofokusu a expoziční automatiky – v menu zle nastavit, jak přesně se má tlačítko chovat, defaultně aretuje AF/AE po dobu stisknutí, lze ale v menu nastavit jen AE nebo AF nebo jen stisknutí jednou a funkce je aretovaná. U tohoto tlačítka nalezneme nastavení režimu měření – zonální matrixové, s prioritou středu nebo bodové. Vedle displeje jsou obvyklá tlačítka – vlevo aktivace prohlížení, menu, režim prohlížení, ochrana proti smazání a potvrzovací tlačítko ENTER. Na druhé straně je čtyřcestný volič a pod ním volič režimu autofokusu. Shora je to „dynamic area“ = volba nejbližšího objektu, „skupinový dynamický AF“= je možno volit nejbližší objekt ve čtyřech oblastech, „dynamic area“ = ruční volba z jedenácti zaostřovacích bodů a konečně jeden zaostřovací bod. Menu je zde rozsáhlá oblast. Jsou zde i pokusy zjednodušit navigaci, nicméně v tom je prostor pro další vývoj. Ano, málo platné, je to profi přístroj.
Set up Menu je už lidštější, najdeme v něm na př. zvednutí zrcátka pro čištění CCD, zdá se, že politika „znepřístupnění CCD“ polevila a výrobci budou dovolovat rýpání ve snímači. Zajímavá je – zde nastavitelná – funkce Dust Off Ref Photo. Jde o získání „prachové mapy“, tedy záznam o částicích prachu na CCD, které se pak v softu Nikon Capture dají softwarově odstranit při konverzi z RAW formátu. Ještě k tomu rozlišení. Desetimegové rozlišení je zde absolutní a bude zajímavé postavit tento přístroj do konkurence s full size fotoaparátem. Tento aparát má velmi přijatelný dynamický rozsah, šum je při 1600 ISO zanedbatelný a při vysokých citlivostech (v EXIF je nevěrohodných „68736 ISO“ 🙂 přidaných po 0,3 až na 3200 je velmi slušný. Vyjádřeno čísly – snímek při 3200 ISO měl 2,6MB, při 1600 ISO 2,8 MB (tedy dokonce víc), ISO 400 – 2,1 MB a při ISO 100 1,9 MB. Nárůsty, které svědčí o vzestupu zrna, nejsou tedy nijak dramatické.
Velmi slušná je funkce automatické bílé:
Ukázky:
|
První informaci do nástupci Nikonu D100 jsme přinesli loni v listopadu. Nyní máme možnost si tento zajímavý přístroj vyzkoušet. Jistě se ptáte – stojí za ten rozruch, který kolem něho je? Odpověď zní: Ano. Jaký je a komu je určen přístroj aspirující na profesionální použití. Má hořčíkové tělo, to je principiální rozdíl v třídě, v níž jsou přístroje D50/D70 (bez ohledu na další parametry). Na nový model po D100 jsme čekali tři a půl roku a ti, kdo si počkali, dobře udělali, protože D200 je hodně „jinde“ a blíží se pojetí profesionálního přístroje. O těle z hořčíkové slitiny jsem se už zmínil. Pokud jde o rozměry, ty jsou více méně totožné ( 147 x 113 x 74 mm oproti 144 x 116 x 81 mm, kolik měřila D100), je ale těžší (830g oproti 700g, což dělá to kovové tělo). Snímač je opět 23.6 x 15.8 mm CCD (DX formát), ovšem tentokrát 10.2 efektivních Mpx. Na výběr pak jsou tři obrazové formáty, 3872 x 2592, 2896 x 1944 a 1936 x 1296, čili nejmenší je lehce pod 3 Mpx, kdežto D100 lehce pod 2 Mpx. Odstup 10 od dřívějších 6 Mpx je značný, nicméně odstup kresby tak dramatický není. Snímky se dají ukládat v RAW formátu (zde pochopitelně NEF) nebo JPEG, TIFF je tentokrát vynechán, velmi rozumně. Autofokus je 11 nebo 7 bodový. Kontinuální snímání 5 oken/sec, i to už skoro dosahuje profi třídy (8 sec),to už je „rachot“. Možnost manuálního ovládání je zde takřka neomezená. Nastavení bílé má 6 předvoleb, volbu ze čtyř manuálních předvoleb, nastavení v Kelvinech a jemné doladění. LCD displej má 2,5´´. Snímky lze ukládat do čtyř složek, ty je možné individuálně pojmenovat. Akumulátor je Lithium-Ion EN-EL3e. Ukládání snímků je samozřejmě na CompactFlash I a II a Microdrive (pokud to ještě někdo vůbec používá). Ovládání a menu Pod horní hranou zleva najdeme tlačítko pro bracketing (postupnou expozici) – je možné laborovat s expozicí, flashem, expozicí+flashem dohromady a nastavením bílé. Vedle je „koš“ při prohlížení, pokud stiskneme toto tlačítko plus mode tlačítko, formátujeme kartu – je nutno operaci opakovat dvakrát, aby se karta opravdu zformátovala. Vpravo od hledáčku je uzávěr autofokusu a expoziční automatiky – v menu zle nastavit, jak přesně se má tlačítko chovat, defaultně aretuje AF/AE po dobu stisknutí, lze ale v menu nastavit jen AE nebo AF nebo jen stisknutí jednou a funkce je aretovaná. U tohoto tlačítka nalezneme nastavení režimu měření – zonální matrixové, s prioritou středu nebo bodové. Vedle displeje jsou obvyklá tlačítka – vlevo aktivace prohlížení, menu, režim prohlížení, ochrana proti smazání a potvrzovací tlačítko ENTER. Na druhé straně je čtyřcestný volič a pod ním volič režimu autofokusu. Shora je to „dynamic area“ = volba nejbližšího objektu, „skupinový dynamický AF“= je možno volit nejbližší objekt ve čtyřech oblastech, „dynamic area“ = ruční volba z jedenácti zaostřovacích bodů a konečně jeden zaostřovací bod. Menu je zde rozsáhlá oblast. Jsou zde i pokusy zjednodušit navigaci, nicméně v tom je prostor pro další vývoj. Ano, málo platné, je to profi přístroj.
Set up Menu je už lidštější, najdeme v něm na př. zvednutí zrcátka pro čištění CCD, zdá se, že politika „znepřístupnění CCD“ polevila a výrobci budou dovolovat rýpání ve snímači. Zajímavá je – zde nastavitelná – funkce Dust Off Ref Photo. Jde o získání „prachové mapy“, tedy záznam o částicích prachu na CCD, které se pak v softu Nikon Capture dají softwarově odstranit při konverzi z RAW formátu. Ještě k tomu rozlišení. Desetimegové rozlišení je zde absolutní a bude zajímavé postavit tento přístroj do konkurence s full size fotoaparátem. Tento aparát má velmi přijatelný dynamický rozsah, šum je při 1600 ISO zanedbatelný a při vysokých citlivostech (v EXIF je nevěrohodných „68736 ISO“ 🙂 přidaných po 0,3 až na 3200 je velmi slušný. Vyjádřeno čísly – snímek při 3200 ISO měl 2,6MB, při 1600 ISO 2,8 MB (tedy dokonce víc), ISO 400 – 2,1 MB a při ISO 100 1,9 MB. Nárůsty, které svědčí o vzestupu zrna, nejsou tedy nijak dramatické.
Velmi slušná je funkce automatické bílé:
Ukázky:
|