Aktuality, Fotografujeme

Kompozice: Jak jsem fotil vlčí mák

Kousek za vsí máme rybníček a u něho se urodilo vlčích máků. Ráno (tak kolem osmé) tam jezdím s pejskama na Woodstockovou louku do Oleška, aby se proběhli. Máky jsou supr, ale vypadá to tam jaksi jak vidíte v záhlaví článku.

Je to zkrátka mazec a přemýšlel jsem, jak do toho dostat nějakou štábní kulturu. Uvažoval jsem nějak takto: širokoúhlým objektivem se zmatku nezbavím. Není tady žádná dominanta, nějaký markant, od kterého bych mohl vést nějaké linky. Musím na to jít delším ohniskem. V lese se mi osvědčuje padesátka, mám tedy pětapadesátku, ale to zase není tak velký rozdíl. Na plnoformátu má úhel cca 45 stupňů, to je jako na APS-C zhruba pětatřicítka. Řekl jsem si:: budu málo clonit a v ostrosti budu mít máky a ostatní bude mimo. První varianta byla tedy asi taková:


Chtěl jsem, aby tam byl cítit trochu prostor, taky horizont a les v pozadí. Máky jsem chtěl mít v levém dolním silném kompozičním bodě na průsečíku levé svislé a dolní vodorovné třetiny.

Trochu jsem to přiclonil, aby toho neostrého nebylo zas tak moc, Tohle je F7.1, ale zase se zvýšil zmatek.


Pak mě napadlo jít trochu blíž a oželet horizont. Je to clona F2.2, celkem to ujde, ale je mi líto toho horizontu.


A tak druhý den jsem šel do finálu. Uvažoval jsem: červené květy musí dominovat. Ostrá partie musí mít aspoň třetinu plochy obrázku. A ostré by to mělo být odzdola – ovšem při cloně F2.2 to nešlo zařídit jinak než na dvě ostrosti a pak to spojit ve vrstvách do výsledného obrázku. Ohlídal jsem si, aby okraj žádnou kytku neřezal (to víte, že řezal, tak jsem to vyretušoval…) a posléze prohlásil za dobré – je to vzpomínka na jedno hezké léto u nás ve Zvoli.