Mám pro retro design fotoaparátů slabost a to je jeden z důvodů, proč se mi tento přístroj líbí. Ukázal jsem vám tu jeho rozbalování ze škatule. Přirozeně že při tom nezůstalo, rád bych se tedy s vámi podíval i na první jím pořízené obrázky. Zůstal jsem u objektivu, který patří k soupravě čili kitu – pevné ohnisko 17 mm, tedy ekv. 34 mm kinofilmového přístroje se světelností F1.8. Podotknu ještě, že jsem fotil do JPG, jako vždy, kdy pořizuju testovací fotky – chci ukázat, co umí foťák a ne Photoshop.
Objektiv jsem tu recenzoval v únoru 2013 , když to byla novinka. V recenzi jsem objektiv velmi chválil za výkon i za cenu (ta nás trochu stoupla na 13800 Kč) a pozastavil jsem se jen nad reflexy v protisvětle. Možná to bylo kusem, tentokrát se reflexy neprojevily (na př. ukázka č. 14.). S kresbou problémy nejsou – zde rozdíl v rohu a středu.
![](/obrdg2016/fotaky/olympus_f/fotos1/olympus_f_kresba_roh.jpg)
![](/obrdg2016/fotaky/olympus_f/fotos1/olympus_f_kresba_stred.jpg)
Za dynamický rozsah je ale odpovědný fotoaparát. Obrázky č. 12 a 13 vykazují velké světelné rozdíly. Na téhle fotce mě Ljuba vyfotila doma, měl jsem na sobě černé triko a slunce pěkně pálilo. Přitom vypálených jasů i slitých stínů je zde nepatrně:
![](/obrdg2016/fotaky/olympus_f/fotos1/olympus_f_dr.jpg)
Zrovna tak fotka pejsků, když jsem ji z tohoto hlediska zkoumal, byla vcelku pohodě – vypálené je nebe, to ovšem bylo zcela rozzářené pozdně odpoledním sluncem (obr.13 dole).
Objektiv je to mírně širokoúhlý, proto nezkresluje a přitom prostor pěkně zahrne.
![](/obrdg2016/fotaky/olympus_f/fotos1/olympus_f_ohnisko.jpg)
Musíme ovšem počítat s tím, že ani při malých hodnotách clony nebude mít nějak efektně úzkou hloubku ostrosti. Tento snímek byl pořízen clonou F2.5.
![](/obrdg2016/fotaky/olympus_f/fotos1/olympus_f_dof.jpg)
Tento byl pořízen objektivem 35 mm a clonou F2.8, ovšem na full frame přístroji.
![](/obrdg2016/fotaky/olympus_f/fotos1/olympus_f_dof2.jpg)
Separační efekt druhé ukázky je zřetelný. Je to dáno tím, že prodlužovací faktor 2x musíme aplikovat i na clonu, takže pokud jde o hloubku ostrosti, hodnota 2.5 objektivu s faktorem 2x má hloubku ostrosti jako objektiv F5.0 kinofilmového přístroje. To ovšem není chyba, to je vlastnost.
Jak se s ním fotilo
Mám výhodu i nevýhodu v tom, že coby vlastník Olyho řady OM-D dobře Olyho znám a tak se mi plete pod ruce vše, co je jinak, počínaje kolečkem na zapínání/vypínání přístroje a konče nestandardními rollery. Žádné změny k horšímu jsem ale nezaznamenal, přístroj ostří rychle a je to skutečně to, co se od něho očekává, tedy výkonný a pohotový přístroj do nepohody.
Ukázky:15 až 18 vysoké ISO.
1 |
![]() |
2 |
![]() |
3 |
![]() |
4 |
![]() |
5 |
![]() |
6 |
![]() |
7 |
![]() |
8 |
![]() |
9 |
![]() |
10 |
![]() |
11 |
![]() |
12 |
![]() |
13 |
![]() |
14 |
![]() |
15 |
![]() |
16 |
![]() |
17 |
![]() |
18 |
![]() |