Píše mi Drahoš Světlokreslič na našem Facebooku, jak jsem vyrobil složenou fotku zachycující pád naší Gari do vodopádu. Není to nic k chlubení, ale proč o tom nenapsat.
Šlo o to, že na procházce kolem Ohrobeckého potoku vylezla Garina na skálu nad potok, pak se chtěla snad napít, snad podívat, no a ujely jí nohy a spadla. V tu chvíli jsem měl v ruce Panasonic GM5 na test. Fotka, kterou jsem dal potom na Facebook, je zde:
Píše mi Drahoš Světlokreslič na našem Facebooku, jak jsem vyrobil složenou fotku zachycující pád naší Gari do vodopádu. Není to nic k chlubení, ale proč o tom nenapsat.
Šlo o to, že na procházce kolem Ohrobeckého potoku vylezla Garina na skálu nad potok, pak se chtěla snad napít, snad podívat, no a ujely jí nohy a spadla. V tu chvíli jsem měl v ruce Panasonic GM5 na test. Fotka, kterou jsem dal potom na Facebook, je zde:
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_01m.jpg)
Je to pochopitelně montáž ze tří postupně pořízených snímků. Zde jsou, na proklik uvidíte plné rozlišení, můžete si je stáhnout a složeninu sami vyzkoušet:
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_02m.jpg)
Gari se přiblížila k vodopádu.
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_03m.jpg)
Tady jsem si přizoomoval, protože to začínalo být kritické.
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_04m.jpg)
No a pak nastal klouzavý pád a to jsem jen strnule přihlížel záchranné akci chlupatých strážných andělů, kteří měli plné tlapy práce.
Jak to smontovat?
V Zoneru je na to speciální funkce Vytvořit – Skládání multiexpozic, ale vyžaduje to piplavou práci se zarovnáním a pokud je série zachycena v chvatu, z ruky a dokonce s různým ohniskem, je to marná snaha. V Photoshopu anebo PS Elements (Gimpu a jiných) bych to dělal ve vrstvách. V Zoneru musím pracovat vždy jen s jednou pracovní vrstvou. Takže postup je prostinký – a podotknu, že ve zmíněných vrstvami disponujících editorech by se to dělalo stejně, jen pohodlněji.
Otevřu ten první obrázek a v druhém editoru otevřu následující. Tam si dám Gari do výběru – nemusím se s tím nijak zvlášť párat. Obsah výběru přes Ctrl+C vložím do schránky, vrátím se do první fotky a přes Ctrl+V obsah schránky vysypu do fotky. Vloží se to tam doprostředka – zde ve výřezu dobře vidíte, že kusy skal nepasují.
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_05.jpg)
Bude třeba najít detaily, které mi pomohou obrázek sesadit. Například ten podlouhlý balvan – musím vkopírovanou Gari posunout doleva nahoru. Všimněte si, že výběr je ohraničen čárkovaně – lze ho transformovat, deformovat, otáčet jím po libosti.
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_06.jpg)
Teď je to skoro hotovo – ta nová Gari je ale pořád ještě v pracovní vrstvě. Všimněte si, že původní Gari má schovaný čumák – to ho překrývá část obrazu z nakopírované nové Gari.
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_07.jpg)
Pomůžeme si nástrojem Výběrový štětec. Nastavíme ho na režim Ubrat z výběru a okolí nové Gari umažu a etapu ukončím tlačítkem Použít. První krok je tedy hotov:
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_08.jpg)
Teď musím to obrázku s dvěma Garinkami dát třetí, tu vyzoomovanou. Obrázek má jiné zobrazení a je neostrý. O to horší bude pasování, teď už nebude stačit pouhý posun, ale musím měnit i velikost výběru:
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_09.jpg)
Proto využiji možností měnit velikost a deformovat obraz. Nakonec musím pasovat lísteček na lísteček a vložit Gari na správné místo:
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_10.jpg)
Výběr dokončím opět výběrovým štětcem.
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_11.jpg)
To je všechno? Ano, dám Použít, všechno to uložím a dám si panáka na oslavu, že se Garince nic nestalo. Moje choť Ljuba Krbová tu scénu taky zachytila svým mobilem – a po složení to vypadá takto:
![](/obrdg2014/costim/141111serie/141111serie_12m.jpg)
Ten vodopádek je na Ohrobeckém potoce, jdete z Ohrobce směrem na Homoli a uhnete po červené dolů na Jarov. Vpravo od klikaté pěšiny ho uvidíte. Opatrně, ať nespadnete.