Pan K.K. se ptá: Mohl byste mi, prosím, objasnit, proč Sony a po něm všichni referující a prodejci tvrdí o čipu CMOS pro přístroj Sony RX 100 a další, jehož rozměry jsou 13,2 x 8,8 mm, že má úhlopříčku 1“ (palcový snímač)? Podle známého vzorečku a2 + b2 = c2 › 8,82 + 13,22 = 251,68 mm2 › po odmocnění zbude na úhlopříčku „bídných“ 15,86 mm, což má k dosud platnému převodu 1“ = 25,4 mm hodně daleko. Ano, je to záhada hlavolamu a pro vysvětlení musíme do minulosti.
Pan K.K. se ptá: Mohl byste mi, prosím, objasnit, proč Sony a po něm všichni referující a prodejci tvrdí o čipu CMOS pro přístroj Sony RX 100 a další, jehož rozměry jsou 13,2 x 8,8 mm, že má úhlopříčku 1“ (palcový snímač)? Podle známého vzorečku a2 + b2 = c2 › 8,82 + 13,22 = 251,68 mm2 › po odmocnění zbude na úhlopříčku „bídných“ 15,86 mm, což má k dosud platnému převodu 1“ = 25,4 mm hodně daleko. Ano, je to záhada hlavolamu a pro vysvětlení musíme do minulosti.
Kvalita fotografie je především určena počtem pixelů: tedy počtem světlocitlivých buněk ve snímači a z nich odvozených obrazových bodů. Oběma se říká pixel a tím vznikají zmatky, které neodstraníme, musíme se s nimi smířit. Kde ale zůstala fyzická velikost snímače? Copak na ní nezáleží?
Záleží a nezáleží. Nezáleží v tom smyslu, že opravdu kvalitu především určují počty pixelů, takže dvoumegový obrázek bude nutně horší, než čtyřmegový a ten zase bude horší než osmimegový – čím více pixelů, tím více obrazových podrobností obrázek obsáhne.
Přesto ale na fyzickém rozměru taky záleží. Maličké snímače s vysokým počtem buněk (pixelů) nutně mají buňky (pixely) malé, tudíž přijímají méně světelné energie (jako když malým oknem proudí do místnosti méně světla, než velkým). Vzniká menší elektrický náboj a ten je třeba při dalším zpracování více zesilovat. Tím narůstá obrazový šum.
Takže i fyzická velikost snímače je důležitý faktor určující výslednou kvalitu obrazu.
Rozměr CD se obvykle udává v palcové míře: 1/2,7´´, 1/1,8´´ nebo 2/3´´ a pod. Když oprášíte školní vědomosti a osvěžíte si Pythagorovu větu, dojdete… k falešnému výsledku, pokud jde o rozměry snímače. Jde o historické označování rozměrů snímacích elektronek v televizních kamerách v 50.tých létech. Míra se netýká přímo snímače, ale skleněného obalu kolem snímače. Z historických důvodů se toto podivné měření udrželo. Reálná úhlopříčka snímače je přibližně 2/3 uváděné úhlopříčky v palcové míře. Takže, 2/3 palce je plus mínus 16 mm, ale sám snímač má úhlopříčku 11 mm (8,8 x 6,6 mm). Přesné údaje přináší následující tabulka:
Co tvrdí tradiční označení | Reálná velikost snímače v mm | ||||
Typ | Poměr stran | průměr trubice (mm) | úhlopříčka | šířka | výška |
1/3.6″ | 4:3 | 7.056 | 5.000 | 4.000 | 3.000 |
1/3.2″ | 4:3 | 7.938 | 5.680 | 4.536 | 3.416 |
1/3″ | 4:3 | 8.467 | 6.000 | 4.800 | 3.600 |
1/2.7″ | 4:3 | 9.407 | 6.721 | 5.371 | 4.035 |
1/2.5″ | 4:3 | 10.160 | 7.182 | 5.760 | 4.290 |
1/2.3″ | 4:3 | 11.044 | 7.70 | 6.16 | 4.62 |
1/2″ | 4:3 | 12.700 | 8.000 | 6.400 | 4.800 |
1/1.8″ | 4:3 | 14.111 | 8.933 | 7.176 | 5.319 |
1/1.7″ | 4:3 | 14.941 | 9.5 | 7.6 | 5.7 |
2/3″ | 4:3 | 16.933 | 11.000 | 8.800 | 6.600 |
1″ | 4:3 | 25.400 | 16.000 | 12.800 | 9.600 |
4/3″ | 4:3 | 33.867 | 22.500 | 18.000 | 13.500 |
Canon APS | 2:3 | nespecifikován | 22.700 | 15.100 | |
Nikon Dx | 2:3 | nespecifikován | 23.700 | 15.500 | |
Srovnání s rozměry klasického negativu |
|||||
APS | 3:2 | nespecifikován | 30.100 | 25.100 | 16.700 |
35 mm | 3:2 | nespecifikován | 43.300 | 36.000 | 24.000 |
645 | 4:3 | nespecifikován | 69.700 | 56.000 | 41.500 |
Toto je doplněná tabulka, původně jsem ji tu publikoval v listopadu 2004. Tehdy bylo vše jednodušší. Zrcadlovky měly snímače APS-C respektive DX a už byly i full frame 24×26 mm. Začínal čtyřtřetinový formát, rozbíhal se pomalu. V modifikaci Micro Fourt Thirds se prosadil v mirrorless přístrojích Olympus a Panasonic. Snímače APS-C se prosadily v mirrorless přístrojích Fujifilm (řada X), Samsung (řada NX), Sigma (řada Merill) a Sony (řada NEX). Nikon to svých mirrorless přístrojů řady Nikon 1 zařadil palcové snímače. Pentax do mirrorless přístrojů řady Q montuje snímače 1 /2,3 palce. Žádné nové formáty tedy nevznikly. Jaká je budoucnost? Takřka určitě nedojde k žádnému „velkému sjednocení“. Konec konců, i v době analogu to bylo pestré, existoval pidi formát 110, půlený kinofilm, kinofilm, 4,5 x 6 svitkový, 6 x 6 a 6 x 7 cm, také to nebylo jednotné. A dnes? Na ústupu jsou levné kompakty s maličkými čipy, dobře se drží výkonné kompakty a ultrazoomy, zejména v Asii je na vzestupu systém mirrorless a klesá podíl zrcadlovek APS-C. To je, myslím, naznačení trendu přinejmenším do roku 2020.
Dál nevidím. 🙂