Každý fotoaparát hodný toho jména a dokonce i fotomobil má vestavěné zábleskové zařízení. Zatím jsem se tímto tématem na Digineffu zabýval jen málo, ale je načase se bleskům víc věnovat, protože se o to čím dál víc lidí zajímá. Pojďme tedy do toho.
Každý fotoaparát hodný toho jména a dokonce i fotomobil má vestavěné zábleskové zařízení. Zatím jsem se tímto tématem na Digineffu zabýval jen málo, ale je načase se bleskům víc věnovat, protože se o to čím dál víc lidí zajímá. Pojďme tedy do toho.
Naposledy jsem vyrazil s bleskem do terénu tuto sobotu, když se ve skanzenu Solvayovy lomy u Berouna konala středověká dětská bitva. Akce začínala v pět, to znamenalo ostré nízké slunce, aktéři, tedy historičtí šermíři, zády ke sluníčku, aby jim nesvítilo do obličeje. Ideální situace pro použití blesku – v daném případě blesku mimo tělo aparátu. Ale k tomu se dostaneme.

Udělejme sérii pokusů, pěkně v klidu, na zahrádce doma. Ke spolupráci jsem přiměl svoji vnučku Dominiku. Posadil jsem ji do stínu a exponoval nejdřív jaksi v přirozeném světle, s nulovou korekcí.

Obrázek je takový nijaký, zapadlý. Blesk posazený na fotoaparátu, jde o Canon 7D a blesk je Speedlite 430EX, obrázek rozsvítí. Všimněte si, že je exponován 1/320 při cloně F 4.5. To zaslouží vysvětlení. Při práci s bleskem musíme vzít v úvahu veličinu zvanou synchronizační čas. To je v praktické hantýrce nejkratší doba osvitu, kdy je celá zobrazovaní plocha otevřená štěrbinovou závěrkou. Můj Canon má synchronizační čas 1/250 sec a kdybych použil jeho vestavěný blesk, musel bych použít 1/250 nebo libovolnou delší dobu osvitu. To je v denním osvětlení nepraktické. Při portrétování se snažíme o malou clonu kvůli hloubce ostrosti a dostáváme se tedy do konfliktu se synchronizačním časem. Ovšem lepší externí blesky, jako je zmíněný Speedlite, umí tzv. vysokorychlostí synchronizaci, pokud je nasazen na těle přístroje. V tomto režimu vysílá obrovskou frekvencí 35 tisíc záblesků za sebou sérii slabých blesků. Při rychlém čase štěrbinová závěrka zúží svoji štěrbinu a jede přes zobrazovací pole. No a „high speed“ synchro postupně osvítí celé pole – ať už je to film nebo čip digitálního foťáku.

Máme výsledek rozhodně lepší, nicméně obličej Dominky je pořád tak trochu plochý. Naštěstí Canon 7D (a mnohé další novější canony, například poslední 700D nebo 60 a samozřejmě i 70D a další) umí řídit externí blesky na dálku. Ovládání musíme zapnout v menu – kupodivu v oddíle Funkce vestavěného blesku, viz ukázku.

Zde je zachycena situace, kdy je aktivována funkce bezdrátového ovládání, bude aktivní i externí blesk a vestavěný – a v další obrazovce lze nastavit intenzita jednoho i druhého (mimochodem, lze najednou odpálit v podstatě libovolné množství externích blesků, ale o tom jindy). Sundám tedy externí blesk a běda – přijdu o vysokorychlostní synchro… Musím na 1/250 sec. Komu žalovat! Nezbývá než clonit na F14.

Obrázek je podstatně plastičtější než předchozí, který byl nasvícem zpředu. Má ale poněkud tvrdé stíny. Mohu teď laborovat s expozicí. Když stáhnu korekci expozice na -1EV, dosáhnu ještě expresivnějšího osvětlení. Opět, svíceno zboku bleskem řízeným z fotoaparátu.

Zdá se, že naše Dodo toho začíná mít plné zuby. Zkusíme ale ještě jednu sérii a pak ji propustíme.
Zatím jsme byli ve stínu. Vyrazme do terénu! Ano, protisvětlo, to je to pravé. V protisvětle máme hezky osvícené vlasy, při korekci expozice do mínusu je modelka odpíchnutá od pozadí, ale… má tmavý obličej.

Tak do ní bleskem, opět – mimo tělo fotoaparátu. Přístroj je nařízen tak, že řídící vestavěný blesk jen řídí, neúčastní se expozice.

No a co když řídícímu blesku rozvážeme ruce a dovolíme mu exponovat? Pak zmírní stíny, vyvolané tím bočním světlem. No a holčička je jako ze žurnálu.

Jen ta clona F14 je mrzutá. Pozadí je moc zřetelné a trochu ruší. Hodil by se neutrální šedý filtr… a k tomu se hodí zejména ND filtry s proměnnou intenzitou. Ten by umožnil malou clonu i s tím relativně dlouhým synchronizačním časem. Ale o tom zase někdy jindy, Digineff vychází každý všední den!
Dodatek:
Přišly první ohlasy a dotazy. Nuže: fotoaparát, v našem případě Canon 7D, musí mít aktivovaný vestavěný blesk, tedy musí ho mít vysunutý. Fotoaparát řídí zábleskovou jednotku mimo tělo právě prostřednictvím reflektoru svého blesku, nemá žádné rádio! Takže – je třeba nejdřív zapnout blesk.
Podřízený blesk musí být v režimu podřízenosti (slave). Je na to buď páčka dole (přepnout na slave), anebo se zmáčkne a podrží tlačítko označené jako zoom a drží se tak dlouho, dokud se blesk nepřepne do slave stavu. Poznáte to změnou na displeji a v červeném okénku vpředu pod reflektorem to musí blikat. Pak je blesk připraven přijímat pokyny z řídící jednotky, ať už je to blesk schopný řídit jiné blesky, řídící infra jednotka aebo vestavěný blesk.