Nezařazené

Carl Zeiss Distagon T 21/2.8

Legendární výrobce, objektiv s hvězdnou pověstí. Zážitek je ho vůbec vzít do roky, máte pocit, že držíte korunovační klenot. Je to objektiv s pevným ohniskem 21 mm a vyrábí se v provedení pro Canon, Nikon a Pentax. Optické veledílo, šestnáct optických členů ve třech skupinách. Světelnost je F2.8, největší clona F22, devět lamel irisové clony zaručuje ideální průchod blízký kruhu. Antireflexní vrstva je typu T, ten se objevuje i v názvu objektivu. Ostří od 22 cm, rozumějme od roviny čipu nebo filmu, což v praxi znamená, že fotografovaný objekt může být nějakých pět a půl centimetru od okraje sluneční clony. Jde o zobrazení 0,2x. Je určen jak pro digitální, tak analogové fotoaparáty. Pokud jde o digitál, pak by to měl logicky být full frame. Nemělo by smysl utrácet šestatřicet tisíc (cena říjen 2012) za objektiv, který má po přepočtu 32 mm. Vpravo je vyobrazení v provedení pro Canon. Už jsem řekl, je celokovový, obrovský – dlouhý je 109 mm a široký 87 mm a jaksepatří těžký. Však je určen na práci, ne pro zábavu. Závit pro filtr je 82 mm.

Provedení pro Canon a Nikon snadno od sebe rozeznáte, protože nikonská varianta má clonový kroužek. Já měl k disposici canonské provedení, to clonu nemá. Objektiv je ovšem čipovaný a má všechny potřebné elektrické převody, takže precizně cloní ovládáním z fotoaparátu. Potud vše skvělé a někdo ze čtenářů už může přemýšlet, zdali příští léto pojede s rodinou na Kanáry anebo bude Distagonem fotit třeboňské rybníky.

Ani tento zeissovský objektiv v pevným ohniskem nemá automatické ostření. Je vybaven pěkně širokým prstencem, přičemž přeostření z nekonečna na 20 cm obnáší pohyb zhruba 100 stupňů. Je to mechanická lahůdka. Ostříte plynule, takřka cítíte, jak po sobě kloužou ultrahladké plošky stěn závitu. Rozumí se, že ostření je vnitřní, kromě otáčejícího se prstence se na objektivu nic nehýbe.

Určitý problém je v tom, že přechod z nekonečna ke značce 2 m je pouhé čtyři milimetry. Autofokusový modul vám sice pomáhá tím, že problikne kontrolka aktivního ostřicího bodu v okamžiku správného zaostření, ovšem chce to opravdu jemnou ruku – i půlmilimetrový pohyb znamená dosti značné nedoostření.

Musíte tedy spoléhat na matnici a na to, co na ní v hranolu vidíte. Už to je důvod, proč je použití maloformátového APSC přístroje nežádoucí – na jeho malé matnici toho moc neuvidíte. Bohužel ani na full frame matnici to není o mnoho lepší, pokud mluvíme o Canonu. Velký krok kupředu udělal v této problematické věci Canon v modelech EOS 5D Mk III a 1 DX, tam už jsou hledáčkové systémy, srovnatelné se systémy firmy Nikon. Toto je problém a každý s ním musí počítat. Jestli máte Nikona osmistovku, jděte s veselou písní na rtech do tohoto objektivu, protože si ho užijete. Totéž mohu poradit majiteli jednoho ze jmenovaných modelů Canonu. S mým 5D jsem ale měl při ostření potíže, s přístrojem 1 DX to bylo mnohem snazší, ale i tak obtížné.

Obrazová kvalita
Jde o extrémně širokoúhlý objektiv s devadesátistupňovým úhlem záběru. Jeho soudková vada je zanedbatelná, to bývá kámen úrazu takto širokoúhlých objektivů. Jako každý širokáč dosti vinětuje při plně otevřené cloně (tmavnutí v rozích). Na ukázce je vinětace při cloně F 5.6.

 


Moderní zrcadlovky už korigují aktuálně používaný objektiv, ovšem se Zeissem se zde nepočítá, takže korekci si musíte udělat sami . Pokud jde o barevnou vadu, toto je výřez 1:1 z rohu fotky pořízené přístrojem EOS 5D.

 


 

Shrnutí
Carl Zeiss Distagon T 2.8/21 je objektiv určený pro profesionální práci, zejména pro přírodní, krajinářskou fotografii, především ovšem statickou fotografii. Smysl má jen pro kinofilmové a full frame zrcadlovky v provedení Canon, Nikon a Pentax. Má vynikající optické vlastnosti po všech stránkách, vyžaduje ovšem ruční ostření a snadněji se s ním pracuje, pokud fotíte přístrojem s kvalitním hledáčkem. Na stupnici vzdáleností je od nekonečna dolů strmé klesání. Na živou fotografii moc vhodný není právě kvůli nesnázím s ostřením. Vyžaduje klid a soustředění a pak odvádí mimořádně kvalitní práci.

Ukázky
Nejdřív fotky při běžném světle. Když se to povede zaostřit, tak je to až nechutně ostré, myslím tím obrázky č. 7 a 8, ta obluda jsem já. Na obr. 9 je vidět hloubka ostrosti při cloně F 2.8. Obr. 10 a 11 je protisvětlo, na jedenáctce je v záběru sluníčko, reflex to hodí, ale to je vždycky. 12 a 13 jsou struktury a 14 nejbližší skoro makro. Fotky číslo 1 až 7 , 10 a 11 byly pořízeny přístrojem Canon EOS 5D, fotky 8 a 9 a 12 až 14 přístrojem EOS 1DX.

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12


Chcete znát názor prodejce, zhlédnout krátkou video-prezentaci prodejního balení, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu Carl Zeiss Distagon T* 21mm f/2,8 ZE ? Provedení pro Nikon najdete zde