Nezařazené

Pentax K30

Model byl uveden koncem letošního května a hned vzbudil značnou pozornost. Srovnání s dvakrát (skoro) tak drahým špičkovým K5 je nabíledni. Firma Aaron, která přístroj zapůjčila k testu, ho nabízí za 17690 (léto 2012) s objektivem 18-55, přičemž K5 (pravda, s dražším objektivem 18-135 WR) je zde za 32290. K30 je vyroben z polykarbonátu na ocelovém šasi, není tedy hořčíkový, nicméně má stejně dobrý hranolový hledáček se 100% pokrytím a zvětšením 0,92x a je utěsněn proti prachu a dešti. To je v této cenové kategorii nebývalé, právě tak jako dva rollery – to je výsada střední třídy.

 


Přístroj je docela velký a rozměrný. Váží i s baterkou 650 g , měří 130 x 97 x 71 mm. Jeho hranaté tvary byly předmětem poznámek v některých recenzích, mně se to líbí. Snímač nového Pentaxu je totožný s K-01, který má pověst vynikajícího přístroje pro focení v nízkých světelných hladinách. Je stabilizovaný. ISO dosahuje hodnoty až 12800. Autofokus má 11 bodů, 9 z nich křížových. Sériové focení má frekvenci 6 fps a zachytí až 30 JPEG anebo 8 RAW obrázků.

 


Ke kuriozitám patří schopnost napájení z tužkových baterek (musí být ve speciálním pouzdře), v dodávce je samozřejmě Li-ion akumulátor. Kuriózní je, že Li-ion aku je placatý a vložíte ho do „čtyřdírového“ prostoru pro tužkové baterie… Moc pohodlně se ten aku do prostoru nedává a myslím, že tužkovky jsou dnes už přežitek, zvlášť u foťáku této ambice, ale dejme tomu, je to zvláštnost – a vlastnost. Papírově by měl přístroj pořídit 410 snímků na jedno nabití. Kdyby mohl být větší a měl větší kapacitu, bylo by asi lépe, ale pořád ještě je hodně lidí, kteří v tužkovkách vidí výhodu. Má vestavěný blesk s možností dálkově řídit blesk externí.

Video je HD 1920×1080 ve formátech MPEG-4 a H.264, má mono mikrofon, nemá slot pro externí mikrofon. Na rozdíl od K-5 nemá na horní stěně stavový displej, ale už tradičně posílá všechna podstatná data ke kontrole na displej na zadní stěně (920 tisíc bodů) – ovládá se čtyřcestným voličem nebo rollerem. Podstatné je i INFO tlačítko, jím můžete nastavit i režim displeje a volit položky v grafickém menu na displeji. Ale to už patří do kapitoly o ovládání.

Ovládání a menu
Ovladatelnost Pentaxů je tradiční. Tady opravdu není důvod k nářkům typu „nemám kam dát prsty“ a je to „pro japonské ručičky“. Ta mohutný grip můžete přístroj vzít jak kufr, opora pro palec je výrazná, ovládací prvy snadno dosažitelné. Vpředu je přední roller, vypínač u spouště a dvě tlačítka – jedno pro kompenzaci, druhé tzv. Zelené tlačítko pro reset nastavení. Na horní stěně je kruhový volič režimů. Ten obsahuje obvyklé M, Tv (priorita času), Av (priorita clony a P (program). Jsou tu i specifické pentaxí možnosti, Tav je fakticky manuální režim, kdy můžeme nastavit podle libosti clonu a čas a v chodu zůstává automatika ISO – plus lze nastavit expoziční kompenzaci, tedy korekci expozice. Poloha Sv je „priorita ISO“, prakticky je to přímý přístup k ovládání ISO. Dále tu najdeme nastavení video, plný automat a scénické režimy, jakož i dvě pozice pro uživatelské nastavení.

 


Když uvážíme, že jde o přístroj v cenové relaci pod 20 tisíc i se základním (velmi dobrým) objektivem, který má dva rollery, jak dále uvidíme i ISO a WB vyvedené na tlačítka a dvě pozice na uživatelské nastavení, je to opravdu nebývalý komfort. Spolu s vysokým ISO a frekvencí 6 fps opravdu máme k disposici vše, co k fotografickému životu potřebujeme.

Leč přejděme na zadní stěnu. Nahoře je AF-L tlačítko (blokace zaostření) tlačítko pro přehrávání a pětice tlačítek v roli čtyřcestného voliče. Nahoře je ISO, vpravo režimy snímání, dole WB a vlevo blesk. Zbývá ještě tlačítko pro menu a INFO tlačítko.

 


To je zde velmi důležité. Po stisku INFO tlačítka otevřeme nabídku dvanácti funkcí a po opětovném stisku můžeme volit stavovou obrazovku, elektronickou vodováhu nebo displej vypnout.. Ta vodováha moc šikovně řešená není, protože nevidíme obraz, ani když si zapneme live view (tlačítko vlevo nahoře). Nicméně, v menu na kartě 3 lze zaškrtnout Korekce horizontu a pak tuto funkci do live view aspoň částečně dostaneme. Důležité ovládací prvky jsou ještě na levé straně korpusu u bajonetu pro objektiv: uvolnění blesku, tlačítko RAW / Fx a přepínání ostření single – průběžné – manuální. Tlačítko RAW – Fx je programovatelné a lze tam nastavit přepínání JPEG – RAW ( to je výchozí nastavení), bracketing anebo náhledy obrázku. Podle mého názoru je nejlépe nechat RAW-JPEG a bracketing si navolit na jedno ze dvou uživatelských pozic na horním kruhovém voliči. Ještě k RAW – je ve formátu Adobe DNG, takže se dá vyvolávat i ve starých konvertorech. Kromě toho, když jsme fotili v JPEG, lze snímek ještě uložit do RAW (DNG), protože si načte data z vyrovnávací paměti.

Menu
Jelikož je vše potřebné vyvedeno ven, eventuálně přes tlačítko INFO na zadní LCD v režimu stavového displeje, nepotřebujeme do menu moc často chodit. Má pět oddílů, foto, video, prohlížení, setup a C, což je další setup, ale aby se lidi neděsili sedmi obrazovek, je to rozdělené 3 + 4. Dá se říci, že odpovídá Fn menu známého ze střední a vyšší třídy Canonu, kde se nastavují opravdu finesy. Menu je graficky čisté, přehledné a lze se v něm snadno orientovat i bez návodu. Ten je velmi důkladný, třísetstránkový a má rejstřík! To je třeba pochválit mimořádně.

Jak se s ním fotí
Zde musím netradičně pokračovat ovládáním. Už jsem to téma široce načal v předchozím oddíle. Tento přístroj má skvělou ovladatelnost a lze na něm individuálně nastavit vše ptřebné v neslýchané šíři. Přitom je vše velmi logicky rozvrženo a na stavovém displeji promítnutém na LCD na zadní stěně v podstatě máme průběžný návod, který parametr se čím nastavuje, kterým z E-koleček.

Hra s E-kolečky
Nedá mi, abych si nevyhradil samostatnou kapitolku. E-kolečka jsou rollery, přední a zadní a opakuji, je nevídané aby přístroj této cenové kategorie měl dva rollery – přičemž dva rollery velmi unadňují práci. Přístroje vyšší třídy umožňují specifická nastavení rollerů (samozřjemostí je funkční záměna – že to co defaultně dělá přední a co zadní roller může být obráceně). Nicméně Pentaxy, jak vím z diskusí určitě K5, to mají trochu složitější. Bohužel, v manuálu to není moc dobře podáno, proto se to pokusím ozřejmit zde.
Začnu režimem Tav. Víme, že je to prakticky manuální režim, tedy nastavujeme ručně clonu i čas, avšak přístroj nastavuje automaticky ISO. V menu foto – číslo 4 je položka Program pro E-kolečko. Zde lze nastavit funkci předního a zadního rolleru plus zeleného tlačítko pro každý z kreativních režimů, tedy P, Sv, Tv. Av. Tav, M, B a video. Alokace funkce pro roller je vcelku snadno pochopitelná, předním volíme buď clonu nebo čas a naopak. Složitější je to se zeleným kolečkem. Tam lze nastavit P LINE, Tv Shift, Av Shift anebo zelené kolečko jaksi zneškodnit, tedy způsobit aby nic nedělalo. Aby to všechno dobře fungovalo, musí nejdřív být automatické nastavování ISO nastavené od limitu nejnižšího ISO (tedy 100) do našeho maxima. Když zelenému tlačítku přidelíme P LINE, po stisku se nastaví všechno tak, jako kdybychom byli v automatickém programu P. Když nastavíme Tv SHIFT, zelené tlačítko nastaví čas tak, aby při daném ISO odpovídal ručně nastavené cloně. Když nastavíme Av SHIFT, zelené tlačítko nastaví clonu tak, aby odpovídala námi ručně nastavenému času a automatikou nastavenému ISO.
No a tohle můžeme nastavit i u ostatních režimů. Je to tak trochu na palici, doporučil bych nastavovat P-LINE, protože tím napravíme všechny stopy po lidové tvořivosti v oboru nastavování expozice.

Redukce šumu
Pořád se musím vracet k tomu, že jde o cenově low end přístroj. Redukce šumu je tu nastavitelná v režimu auto a ve třech úrovních a vypnutelná (doporučuje se to při focení v RAW). Ale je zde i uživatelské nastavení, kdy je možno přiřadit k různým stupňům ISO individuální redukci šumu. Zde je na rozhodnutí uživatele. Na ukázce je srovnání velkého zvětšení, vlevo 1600 bez redukce, vpravo s redukcí, je vidět značnou obrazovou degradaci. Zajímavé to ale rozhodně je a stojí za vyzkoušení.

 


Ovšem i bez redukce je přístroj schopen si poradit s šumem výtečně, i 3200 ISO se dá snadno snést:

 


Doporučuji ale v menu oddíl C1 nastavit kroky EV po třetinách a kroky citlivosti nastavit „jako EV“, aby bylo možno navolit dejme tomu 2000 ISO. Defaultně je to po 1EV, takže 1600 – 3200 a to je moc drsný skok.

Obrazová kvalita
Je třeba oddělit dva okruhy. Tělo přístroje K30 je vynikající. V automatické režimu výtečně pracuje, vyhodnocuje situaci a nachází řešení. Tím jde vstříc i naprostému laikovi, který s ním může od první chvíle pracovat. Poučenější fotograf zjistí, co všechno mu aparát dovoluje a umožňuje. Dokáže si ho přizpůsobit svým potřebám. Tělo stojí u Aaronu 16790 a to je mimořádně výhodný poměr cena / výkon.

K Pentaxům Aaron nabízí množství objektivů, jak Pentax, tak i jiných producentů počínaje Carl-Zeissem, nabídka je zde. Záleží tedy na osazení těla. A tím se dostávám k horké kaši.

Setový objektiv v kitu K30 – 18-55 je spíš podprůměrné kvality. Jakž takž začne kreslit někde na cloně F8.0 při ohnisku 18 mm a to je věru problém. Přitom Pentax je známý vysokou kvalitou objektivů. Recenzoval jsem tu loni v říjnu Pentax K-r ten ale byl vybaven jiným setovým objektivem Pentax DA 18-135mm F/3.5-5.6 ED AL (IF) DC WR. Ten byl rozhodně lepší než zde použitý 18-55. Ovšem kit s tímto objektivem je o pět tisíc dražší. To je námět k hlubokému přemýšlení. On holt když se koupí separátně, je ten 18-135 třikrát dražší než 18-55! Je to věc volby. Tělo je tělo, usnadňuje vám práci, když je dobře řešeno, ale sklo dělá fotku a tu předvedete světu.

Souhrn
Pentax K30 je skvěle vybavený univerzální přístroj. Svými vlastnostmi vysoce převyšuje třídu, do níž cenově spadá. Ovladatelností a mírou možnosti individualizace patří k lepší střední třídě spíš než k nějakému low endu. Rozhodně si zaslouží lepší z nabízených setových objektivů Pentax, totiž Pentax DA 18-135mm f/3,5-5,6 ED AL IF DC WR. Je schopen zvládnout prakticky jakoukoli světelnou situaci, ale i v základním nastavení bez žádných berliček typu HDR nebo D-range má velmi dobrý dynamický rozsah. Samozřejmě, stojí proti stálým hvězdám na poli DSLR, proti Canonu a Nikonu. Což pro někoho může být plusový argument – je tu i punc originality… 🙂

 

Ukázky:
1-2 rolzsah zoomu 18-55 mm, 3 až 11 různé světelné podmínky, 12 – 13 bez aplikace a s aplikací D-range, projasnění stínů, při 6400 ISO..

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14