Nezařazené

Hrajeme si s neostrostí

Neostrost je významný výtvarný prvek. Čarujeme s clonou, abychom dosáhli ostrého nebo neostrého pozadí, při paningu počítáme s pohybovou neostrostí. S přístrojem Panasonic Lumix GF3 a objektivem Leica Summilux 25/1.4 mě to lákalo při procházce lesem vyzkoušet, jak se s neostrostí pracuje – s objektivem, který je v ostrosti jako břitva.
První, co mě napadlo, byla prostá afokalizace. Podotýkám, že jsem vše fotil na plnou světelnost, tedy na F1.4. Nechtěl jsem se trápit s manuálním ostřením, takže jsem prostě namířil pod nohy, zaostřil a překomponoval obrázek. Na obrázku je vidět krásný bokeh Summiluxu, ty kulaté penízky jakoby impresionistického záběru.

A co takhle dát si pohybovou neostrost? Nezbylo než clonit na maximum, na F16 a při 1/5 sec cuknout do strany. Žluté kytičky se rozmázly víc než zeleň.

Pak mě napadlo švenkovat svisle: stromy jsou rovné, takže se rozmáznou specifickým způsobem. Expoziční doba byla 0,3 sec při F16.

No a když už jsem byl tak pěkně rozpohybovaný, zkusil jsem aparátem zatočit. Expozice 1/8 zase při maximální cloně F16.

Nakonec přišla řada i na blesk. Při 1/6 jsem nejdřív exponoval bleskem a pak jsem trhnul aparátem nahoru. Takže přece jenom nějaká ta ostrost se dostala na povrch!

Berte to jako popud, jako inspiraci k vlastním experimentům. Možností je nepřeberně a výsledky mohou být zajímavé.

Neostrost je významný výtvarný prvek. Čarujeme s clonou, abychom dosáhli ostrého nebo neostrého pozadí, při paningu počítáme s pohybovou neostrostí. S přístrojem Panasonic Lumix GF3 a objektivem Leica Summilux 25/1.4 mě to lákalo při procházce lesem vyzkoušet, jak se s neostrostí pracuje – s objektivem, který je v ostrosti jako břitva.
První, co mě napadlo, byla prostá afokalizace. Podotýkám, že jsem vše fotil na plnou světelnost, tedy na F1.4. Nechtěl jsem se trápit s manuálním ostřením, takže jsem prostě namířil pod nohy, zaostřil a překomponoval obrázek. Na obrázku je vidět krásný bokeh Summiluxu, ty kulaté penízky jakoby impresionistického záběru.

A co takhle dát si pohybovou neostrost? Nezbylo než clonit na maximum, na F16 a při 1/5 sec cuknout do strany. Žluté kytičky se rozmázly víc než zeleň.

Pak mě napadlo švenkovat svisle: stromy jsou rovné, takže se rozmáznou specifickým způsobem. Expoziční doba byla 0,3 sec při F16.

No a když už jsem byl tak pěkně rozpohybovaný, zkusil jsem aparátem zatočit. Expozice 1/8 zase při maximální cloně F16.

Nakonec přišla řada i na blesk. Při 1/6 jsem nejdřív exponoval bleskem a pak jsem trhnul aparátem nahoru. Takže přece jenom nějaká ta ostrost se dostala na povrch!

Berte to jako popud, jako inspiraci k vlastním experimentům. Možností je nepřeberně a výsledky mohou být zajímavé.