Připouštím, že nejsem příznivec rozmazaných vod, nicméně zároveň přiznám, že jsem si to taky vyzkoušel. Potok vyfocený obyčejně vypadá jaksi obyčejně, ale potok rozmazaný… To už je něco! Ukážeme si, že na tom není v podstatě nic obtížného. Podívejme se na zdařilou ukázku takového pojetí – autorkou je členka naší Dílny Naďa Murmaková, která už pracuje na vlastních projektech. Snímek byl pořízen přístrojem Canon EOS 5DMark II, ohniskem 16 mm (tedy skutečně 16 mm, jelikož jde o full frame přístroj), dvouvteřinovou expozicí při cloně 22. Fotilo se na semináři Dílny tuto sobotu na Skryjských jezírkách na Zbirožském potoce. Co to je „dlouhá doba osvitu“? Tento snímek je pořízen pětadvacetinou. Když se podíváte na jeho výřez 1:1, voda je rozmazaná, ale není to ani ryba, ani rak – ostré to není, ale efekt nula: Budeme tedy prodlužovat dobu osvitu. Na následující ukázce je čtveřice snímků, osvity jsou 1/15 (vlevo nahoře), 1/8, 1/4 a 1/2 sec. U toho posledního snímku se začínají projevovat jakési efekty. S prodlužováním jsem šel až na 10 sec (na následující ukázce obrázek vpravo dole: Nicméně neplyne z toho, že je nutné exponovat tak dlouho. Tak například na snímku členky Dílny Dagmar Lukešové bylo použito expozice 1,6 sec a efekt je též výrazný. Obecně ale platí, že čím je delší doba osvitu, tím se smývá i struktura vody – na př. zmizely by i ty čmouhy, které dávají snímku D.L. dynamiku: Technika je to tedy vcelku jednoduchá a experimenty jsou zábavné. Nicméně nepodléhejme iluzi, že technika sama udělá působivý obrázek. |
Připouštím, že nejsem příznivec rozmazaných vod, nicméně zároveň přiznám, že jsem si to taky vyzkoušel. Potok vyfocený obyčejně vypadá jaksi obyčejně, ale potok rozmazaný… To už je něco! Ukážeme si, že na tom není v podstatě nic obtížného. Podívejme se na zdařilou ukázku takového pojetí – autorkou je členka naší Dílny Naďa Murmaková, která už pracuje na vlastních projektech. Snímek byl pořízen přístrojem Canon EOS 5DMark II, ohniskem 16 mm (tedy skutečně 16 mm, jelikož jde o full frame přístroj), dvouvteřinovou expozicí při cloně 22. Fotilo se na semináři Dílny tuto sobotu na Skryjských jezírkách na Zbirožském potoce. Co to je „dlouhá doba osvitu“? Tento snímek je pořízen pětadvacetinou. Když se podíváte na jeho výřez 1:1, voda je rozmazaná, ale není to ani ryba, ani rak – ostré to není, ale efekt nula: Budeme tedy prodlužovat dobu osvitu. Na následující ukázce je čtveřice snímků, osvity jsou 1/15 (vlevo nahoře), 1/8, 1/4 a 1/2 sec. U toho posledního snímku se začínají projevovat jakési efekty. S prodlužováním jsem šel až na 10 sec (na následující ukázce obrázek vpravo dole: Nicméně neplyne z toho, že je nutné exponovat tak dlouho. Tak například na snímku členky Dílny Dagmar Lukešové bylo použito expozice 1,6 sec a efekt je též výrazný. Obecně ale platí, že čím je delší doba osvitu, tím se smývá i struktura vody – na př. zmizely by i ty čmouhy, které dávají snímku D.L. dynamiku: Technika je to tedy vcelku jednoduchá a experimenty jsou zábavné. Nicméně nepodléhejme iluzi, že technika sama udělá působivý obrázek. |