Nezařazené

Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM (recenze)

Za cenu cca 20 tisíc se nabízí objektiv špičkové třídy L, který poslouží jako výborný základní objektiv pro APS-C zrcadlovky a jako velmi širokoúhlý objektiv pro kinofilmové a full size fotoaparáty. Při prodlužovacím faktoru 1,6x jde o objektiv s rozsahem odpovídajícím 27.2-64mm, to je velmi praktický rozsah základního objektivu. Není náhoda, že patří k nejprodávanějším objektivům Canonu.

Jde o objektiv s 12 členy v 9 skupinách, přičemž tři jsou asférické a jeden Super UD. Ostří od 28 sm, rozsah clony má od F4.0 do F22. Průměr filtru má 77 mm, rozměry má 83.5mm x 96.8mm. Váží 475 g, což je jeden z nejlehčích objektivů této třídy.

Objektiv má prstencový ultrasonický autofokus, který je velmi rychlý a tichý a umožňuje ruční doostřování: znamená to, že při namáčknuté spoušti (či jinak aretovaném automatickém zaostření) můžete zaostřovacím prstencem korigovat a dotahovat zaostření podle toho, co vidíte na matnici svého přístroje. Ostření je samozřejmě vnitřní, při ostření se při pohledu zvenčí nic nepohybuje vpřed či vzad a přední část se neotáčí. Pokud tedy máte na obrubě našroubovaný filtr, zvláště pak polarizační filtr, nedochází k žádným nežádoucím změnám polohy. Výrobce ale uvádí, že teprve po našroubování UV či jiného filtru je objektiv plně utěsněn proti vlhkosti. Clona je sedmilamelová. Objektiv je vybaven držákem želatinových filtrů v zadní části.

Ovládání

 
  Graf kresby při ohnisku 17 mm – výkon velmi vyrovnaný, významněji klesá až při cloně F22.


Objektiv se ovládá dvěma prstenci, které jsou kryté měkkou gumou a velmi příjemně se drží v prstech. Blíže tělu je prstenec ovládání zoomu – z extrému do extrému je to cca 800. Vzdálenější prstenec slouží k ručnímu ostření – z autofokusu na manuál lze přepínat na levé straně objektivu. Opakuji ale, že objektiv umožňuje ruční doostřování i při zapnutém autofokusu.

Výkon
Silnou stránkou je podle očekávání (třída L) kresba. Jednak je vynikající, jednak je vyrovnaná v celém rozsahu clon jak v krajním krátkém tak delším ohnisku. Objektiv drží clonu i při zoomování (tedy clonu F4.0 má jak při ohnisku 17, tak při ohnisku 40 mm). Vrchol kresby získáme v oblasti kolem F11.0, při plné světelnosti kreslil o poznání lépe při ohnisku 40mm než při ohnisku 17 mm. Při střední cloně byly výsledky prakticky totožné, při vysokých clonách v podstatě také stejný, velmi dobrý při F16 a uvadl při F22.

Na naší ukázce je srovnání kresby při clonách F4.0 a F,9 resp.8 při ohnisku 17mm (nahoře) a 40 mm (dole).

 
  V běžné praxi žádné soudkové zkreslení neuvidíme.


Vinětování není žádný problém při použití na DSLR s malým formátem čipu, právě tak jako soudkové zkreslení. Toto soudkové zkreslení je zanedbatelné i při použití na full frame těle, ovšem vinětace je už poněkud silnější. Filtry nedělají problémy, ovšem pro použití na full frame doporučuji provedení „slim“, tedy tenké filtry.

K objektivu se dodává clona Canon EW-83E. Při jejích rozměrech je třeba se ptát, zdali má nějaký efekt, přinejmenším chrání objektiv proti nárazu zpředu.

Shrnutí
O kvalitách nemá cenu hovořit, pokud nám vyhovuje světelnost F4.0, je to špičkové sklo. Setový stabilizovaný objektiv 18-55 mm stojí při pořízení v setu cca dva a půl tisíce (duben 2008), kdežto tento objektiv je skoro řádově dražší. Jenže, co naplat, kvalitativně je „někde jinde“. Na druhou stranu je třeba zvážit, zdali má smysl kupovat takový objektiv, který je dražší než tělo. Jinak ale budeme uvažovat při nákupu full size zrcadlovky Canon EOS 5D, zde by měl být tento objektiv mezi kandidáty na „záklaďák“. Pokud ovšem nebudeme uvažovat o Canon EF 16-35 mm f/2,8 L USM, který je ale skoro dvakrát tak drahý. Výborně ho lze využít při krajinářské fotografii nebo při fotografování architektury, také při živé fotografii zblízka. Samozřejmě není vhodný pro portrétní fotografii, což platí o všech širokoúhlých objektivech.

Ukázky
Snímky pořízené Canonem 5D, tedy „full size“ snímačem.

1 2
3 4

Za cenu cca 20 tisíc se nabízí objektiv špičkové třídy L, který poslouží jako výborný základní objektiv pro APS-C zrcadlovky a jako velmi širokoúhlý objektiv pro kinofilmové a full size fotoaparáty. Při prodlužovacím faktoru 1,6x jde o objektiv s rozsahem odpovídajícím 27.2-64mm, to je velmi praktický rozsah základního objektivu. Není náhoda, že patří k nejprodávanějším objektivům Canonu.

Jde o objektiv s 12 členy v 9 skupinách, přičemž tři jsou asférické a jeden Super UD. Ostří od 28 sm, rozsah clony má od F4.0 do F22. Průměr filtru má 77 mm, rozměry má 83.5mm x 96.8mm. Váží 475 g, což je jeden z nejlehčích objektivů této třídy.

Objektiv má prstencový ultrasonický autofokus, který je velmi rychlý a tichý a umožňuje ruční doostřování: znamená to, že při namáčknuté spoušti (či jinak aretovaném automatickém zaostření) můžete zaostřovacím prstencem korigovat a dotahovat zaostření podle toho, co vidíte na matnici svého přístroje. Ostření je samozřejmě vnitřní, při ostření se při pohledu zvenčí nic nepohybuje vpřed či vzad a přední část se neotáčí. Pokud tedy máte na obrubě našroubovaný filtr, zvláště pak polarizační filtr, nedochází k žádným nežádoucím změnám polohy. Výrobce ale uvádí, že teprve po našroubování UV či jiného filtru je objektiv plně utěsněn proti vlhkosti. Clona je sedmilamelová. Objektiv je vybaven držákem želatinových filtrů v zadní části.

Ovládání

 
  Graf kresby při ohnisku 17 mm – výkon velmi vyrovnaný, významněji klesá až při cloně F22.


Objektiv se ovládá dvěma prstenci, které jsou kryté měkkou gumou a velmi příjemně se drží v prstech. Blíže tělu je prstenec ovládání zoomu – z extrému do extrému je to cca 800. Vzdálenější prstenec slouží k ručnímu ostření – z autofokusu na manuál lze přepínat na levé straně objektivu. Opakuji ale, že objektiv umožňuje ruční doostřování i při zapnutém autofokusu.

Výkon
Silnou stránkou je podle očekávání (třída L) kresba. Jednak je vynikající, jednak je vyrovnaná v celém rozsahu clon jak v krajním krátkém tak delším ohnisku. Objektiv drží clonu i při zoomování (tedy clonu F4.0 má jak při ohnisku 17, tak při ohnisku 40 mm). Vrchol kresby získáme v oblasti kolem F11.0, při plné světelnosti kreslil o poznání lépe při ohnisku 40mm než při ohnisku 17 mm. Při střední cloně byly výsledky prakticky totožné, při vysokých clonách v podstatě také stejný, velmi dobrý při F16 a uvadl při F22.

Na naší ukázce je srovnání kresby při clonách F4.0 a F,9 resp.8 při ohnisku 17mm (nahoře) a 40 mm (dole).

 
  V běžné praxi žádné soudkové zkreslení neuvidíme.


Vinětování není žádný problém při použití na DSLR s malým formátem čipu, právě tak jako soudkové zkreslení. Toto soudkové zkreslení je zanedbatelné i při použití na full frame těle, ovšem vinětace je už poněkud silnější. Filtry nedělají problémy, ovšem pro použití na full frame doporučuji provedení „slim“, tedy tenké filtry.

K objektivu se dodává clona Canon EW-83E. Při jejích rozměrech je třeba se ptát, zdali má nějaký efekt, přinejmenším chrání objektiv proti nárazu zpředu.

Shrnutí
O kvalitách nemá cenu hovořit, pokud nám vyhovuje světelnost F4.0, je to špičkové sklo. Setový stabilizovaný objektiv 18-55 mm stojí při pořízení v setu cca dva a půl tisíce (duben 2008), kdežto tento objektiv je skoro řádově dražší. Jenže, co naplat, kvalitativně je „někde jinde“. Na druhou stranu je třeba zvážit, zdali má smysl kupovat takový objektiv, který je dražší než tělo. Jinak ale budeme uvažovat při nákupu full size zrcadlovky Canon EOS 5D, zde by měl být tento objektiv mezi kandidáty na „záklaďák“. Pokud ovšem nebudeme uvažovat o Canon EF 16-35 mm f/2,8 L USM, který je ale skoro dvakrát tak drahý. Výborně ho lze využít při krajinářské fotografii nebo při fotografování architektury, také při živé fotografii zblízka. Samozřejmě není vhodný pro portrétní fotografii, což platí o všech širokoúhlých objektivech.

Ukázky
Snímky pořízené Canonem 5D, tedy „full size“ snímačem.

1 2
3 4