Fotografujeme

Zde Kotas, mám dotaz: Jak čelit dešti

Píše mi V.H. aka Béďa:

Jak bojovat s vodou shůry padající pří focení venku? Mám pláštěnku na
foťák, ale občas se úplně nepovede techniku ochránit… CANONy Rkové řady mají údajně voděodolná těla, ale co objektivy ? Tedy obecně a řady EF a RF…

Podívejte se na obrázek v záhlaví. To byl teda slejvák, ba i kroupy padaly (exposiční doba 1/250 sec, to je to správné máznutí…). Fotoaparát přežil, objektiv přežil, já přežil. Jak jsem se ochránil před deštěm?

Byl jsem doma a fotil otevřenými dveřmi… 🙂

Ale teď vážně. Odolnost proti vodě, to je technicky definované opatření. Profi zařízení, jak těla aparátů tak objektivy, mívají těsnění a ve specifikacích to je vždy uvedeno. Jde o odolnost proti postříkání (splash proof – anglicky), kvalitní přístroje vydrží i polití: můj syn David fotil opakovaně na oddělení koronavirové nákazy a po odchodu z kovidária mu jeho Canona 1DX doslova pomývali desinfekcí a totéž prováděli s objektivy – bez následků. Foťák není z cukru a v normálním dešti není třeba být hysterický kvůli nějaké kapce. Richard Horák je fotograf, který mokne často a rád, protože se mu zapršená Praha líbí. Ptal jsem se ho, jak chrání výbavu. Na blesk igelitový pytlík… a toto zařízení citoval několikrát. Koupil si i neoprenový obal jak na objektivy, tak na tělo… ale moc to nepoužívá, jak se přiznal.

Nicméně neoprenové obaly jistě smysl mají a znám lidi, kteří je na svých objektivech mají trvale, už jako ochranu proti prachu a odření. Dělají se na zakázku i v malých sériích, výrobky LensCoat se dají dohonit i u nás.


Má osobní zkušenost: liják mě chytil mockrát, nikdy jsem žádný pytlík natož pak návlek neměl. Aparát vždycky přežil – i třeba tenhle hodně silný skotský slejvák na ostrově Skye:

Jen jednou se voda dostala do utěsněného profi objektivu 70-200/2.8 Canon L řada a pak jsem ho vysoušel pár dní na sluníčku – protože voda přes ta těsnění nechtěla ven.

Což neznamená, že je třeba nebezpečí vody podceňovat (a to nemluvím o smrtící vodě mořské). Všechny ty neopreny a futrály jsou a) drahé, b) otravné. Ale pokud někdo fotí soustavně přírodu a jako třeba Rosťa Stach tráví celé dny po pás ve vodě v lijácích, aby ulovil fotku nějakého toho fogla, tak jistě má ochrana velký smysl a taková investice se a) vyplatí, b) přidané nepohodlí už nehraje v celkových útrapách roli.