Site icon Digineff

Zoner Photo Studio 13

Jako obvykle v tuto roční dobu přichází brněnský Zoner s novou verzí svého programu na správu a úpravu digitálních fotografií. Novinka přináší množství významných zlepšení, které rozšiřují možnosti programu a zrychlují a usnadňují práci. Zoner je nyní schopen plně využít možností 64bitových počítačů a kdo má 10bitový hardware, též si tu přijde na své. Nyní k těm viditelným novinkám.
Nejdříve osobně: se Zonerem pracuji osm let a nadále jsem s ním v denním styku. Pro zásadnější úpravy fotografií sice používám Photoshop, ovšem ZPS je skvělé pro rychlé zpracování velkého množství fotografií. Je to tedy komplementární software – a lituji, že neexistuje ve verzi pro Mac. Ale to jen na okraj, podívejme se, jak slíbeno, na některé novinky.

Editor
Editační část je jaksi nejatraktivnější. Asi nejzásadnější změnou je možnost volby průhlednosti u obrazových formátů, které ji podporují – na př. GIF a PNG. Zde se uplatní nově zavedený nástroj guma. Pro úpravu fotografií má velký význam změna v používání masky. Na paletě nástrojů přibyl nástroj výběrový štětec. Ten, když v dialogu maska na horní liště zvolíme režim normální, získáme to, co je v Photoshopu známé jako rychlá maska – prakticky je o vizualizaci výběru. Toto je bezpochyby zásadní pokrok oproti minulé verzi, viz ukázku:

Tento výběrový štětec ovšem funguje i při prolínání podkladu a pracovní vrstvy – naposledy jsem o této zajímavé metodě psal v článku Jak vyzrát na vrstvy a masky letos v květnu. K metodě se jistě brzy vrátím.

Výtečnou pomůckou ale je pasování fotek. To se lépe ukáže než vysvětlí. Mám – dejme tomu – dvě fotky, focené z ruky s různou rovinou ostrosti:

Na jedné je ostrý přední, na druhé zadní robot. Z ruky je to jenom jakž takž stejné. Jdeme nyní do nové položky v menu ve správci, do položky vytvořit a tam skládání multiexpozic->zarovnat obrázky. Po zpracování se vytvoří kopie původních s názvem doplněným na zarovnané.

Jakmile máme dva takto spasované obrázky, je snadné přes schránku přenést jeden do druhého funkcí vložit obraz a už zmíněným výběrovým štětcem je spojit tak, že na jednom snímku jsou ostré oba motivy. Což je samozřejmě jenom jedna z četných možností, co se tím dá dělat, přirozeně že nejvíc muziky si užijeme při HDR skládání – které, mezi námi, je nejlépe dělat ručně, opět uvedenou metodou přes schránku a vložením obrazu. Pokud ovšem nechcete být ZPS nevěrní a nechcete se zarovnanými snímky migrovat do PS nebo PSE (Elements).

Výsledný obrázek si můžete stáhnout ZDE, žádný šev na něm neuvidíte a takového proostření nelze jiným prostředkem dosáhnout. Funkce pasování obrázků je zde daleko lépe propracovaná, než v Photoshopu, kde lze pasovat k sobě vrstvy a ty pak pracně extrahovat do jednotlivých snímků – pokud bychom je chtěli mít samostatné.
Multiexpozici lze ale použít i k odstranění šumu. Efekt je podivuhodný – ukázka šumu (vlevo) je na snímku při ISO 25800. Úroveň doostřování a eliminace šumu lze v procesu eliminovat.

Výsledek je podivuhodný, laskavý čtenář si může stáhnout jednu z fotek se šumem ZDE a s odstraněným šumem ZDE.

Třetí použití multiexpozice je při odstraňování pohybujících se objektů. Robota jsem nechal projít po poličce:

Po sloučení figurka skutečně zmizela, ovšem při takovémto „makru“ došlo k nepřesnostem a obrázek není dokonalý.

Novinky z oblasti organizace a archivace si necháme na zítra.

Jako obvykle v tuto roční dobu přichází brněnský Zoner s novou verzí svého programu na správu a úpravu digitálních fotografií. Novinka přináší množství významných zlepšení, které rozšiřují možnosti programu a zrychlují a usnadňují práci. Zoner je nyní schopen plně využít možností 64bitových počítačů a kdo má 10bitový hardware, též si tu přijde na své. Nyní k těm viditelným novinkám.
Nejdříve osobně: se Zonerem pracuji osm let a nadále jsem s ním v denním styku. Pro zásadnější úpravy fotografií sice používám Photoshop, ovšem ZPS je skvělé pro rychlé zpracování velkého množství fotografií. Je to tedy komplementární software – a lituji, že neexistuje ve verzi pro Mac. Ale to jen na okraj, podívejme se, jak slíbeno, na některé novinky.

Editor
Editační část je jaksi nejatraktivnější. Asi nejzásadnější změnou je možnost volby průhlednosti u obrazových formátů, které ji podporují – na př. GIF a PNG. Zde se uplatní nově zavedený nástroj guma. Pro úpravu fotografií má velký význam změna v používání masky. Na paletě nástrojů přibyl nástroj výběrový štětec. Ten, když v dialogu maska na horní liště zvolíme režim normální, získáme to, co je v Photoshopu známé jako rychlá maska – prakticky je o vizualizaci výběru. Toto je bezpochyby zásadní pokrok oproti minulé verzi, viz ukázku:

Tento výběrový štětec ovšem funguje i při prolínání podkladu a pracovní vrstvy – naposledy jsem o této zajímavé metodě psal v článku Jak vyzrát na vrstvy a masky letos v květnu. K metodě se jistě brzy vrátím.

Výtečnou pomůckou ale je pasování fotek. To se lépe ukáže než vysvětlí. Mám – dejme tomu – dvě fotky, focené z ruky s různou rovinou ostrosti:

Na jedné je ostrý přední, na druhé zadní robot. Z ruky je to jenom jakž takž stejné. Jdeme nyní do nové položky v menu ve správci, do položky vytvořit a tam skládání multiexpozic->zarovnat obrázky. Po zpracování se vytvoří kopie původních s názvem doplněným na zarovnané.

Jakmile máme dva takto spasované obrázky, je snadné přes schránku přenést jeden do druhého funkcí vložit obraz a už zmíněným výběrovým štětcem je spojit tak, že na jednom snímku jsou ostré oba motivy. Což je samozřejmě jenom jedna z četných možností, co se tím dá dělat, přirozeně že nejvíc muziky si užijeme při HDR skládání – které, mezi námi, je nejlépe dělat ručně, opět uvedenou metodou přes schránku a vložením obrazu. Pokud ovšem nechcete být ZPS nevěrní a nechcete se zarovnanými snímky migrovat do PS nebo PSE (Elements).

Výsledný obrázek si můžete stáhnout ZDE, žádný šev na něm neuvidíte a takového proostření nelze jiným prostředkem dosáhnout. Funkce pasování obrázků je zde daleko lépe propracovaná, než v Photoshopu, kde lze pasovat k sobě vrstvy a ty pak pracně extrahovat do jednotlivých snímků – pokud bychom je chtěli mít samostatné.
Multiexpozici lze ale použít i k odstranění šumu. Efekt je podivuhodný – ukázka šumu (vlevo) je na snímku při ISO 25800. Úroveň doostřování a eliminace šumu lze v procesu eliminovat.

Výsledek je podivuhodný, laskavý čtenář si může stáhnout jednu z fotek se šumem ZDE a s odstraněným šumem ZDE.

Třetí použití multiexpozice je při odstraňování pohybujících se objektů. Robota jsem nechal projít po poličce:

Po sloučení figurka skutečně zmizela, ovšem při takovémto „makru“ došlo k nepřesnostem a obrázek není dokonalý.

Novinky z oblasti organizace a archivace si necháme na zítra.

Exit mobile version