Nezařazené

Velké světelné rozdíly

Dynamický rozsah, to je náš problém ve dnech, kdy je studený vzduch a slunce zprudka pálí! Bude hůř, až přijde zima a s ní mrazivé dny a slunce bude dost silné na to, aby nám udělalo na snímcích přepaly. Problém si ukažme na snímku, který je myslím docela typický.
Ve smrkovém lese je vždycky šero. Větve tu jsou husté a sluníčko pronikne dovnitř jen průseky. Taková je situace i na našem snímku:

Snímek jsem pořídil Nikonem D200, tedy jednookou zrcadlovkou, která má přece jen větší schopnost zvládat jak vysoké jasy, tak hluboké stíny. Přesto byl tento motiv nad její síly. Třebaže jsem se snažil trefit se expozičně „někam mezi“ – tedy, vzal jsem v úvahu expozici, jaká by byla vhodná pro nejhlubší stíny a jaká by byla vhodná pro nejvyšší jasy a šel jsem do kompromisu, získal jsem snímek, který vykazuje jak přepaly ve třech barevných kanálech (na ukázce to jsou žluté plochy), tak přepaly v červeném kanálu (červené plošky) tak slité stíny (tyrkysové skvrny).

Samozřejmě, kdybych snímek pořídil kompaktem, výsledek by byl mnohem dramatičtější – kompakty mají o řád menší plochu snímače (desetkrát menší) a tudíž mají menší dynamický rozsah. Expozičně jsem tedy udělal maximum. Zbytek je třeba udělat v počítači.

Snímek jsem pořídil v RAW formátu (Nikon má koncovku *.NEF). To je, myslím, docela rozumná zásada – jakmile je snímek jakkoli technicky komplikovaný a záleží nám na něm, je dobře pracovat v rawu. Ukázka uvedená v úvodu článku vznikla prostou konverzí z rawu, s parametry nastavenými podle údajů v EXIOF souboru, tedy – snímek je převeden tak, jako ho fotoaparát nafotil. Druhý pokus jsem tedy udělal v programu Zoner Photo Studio 10 beta (na Invexu bude dána do prodeje ostrá verze). Tento program dokáže vytvořit z rawového snímku, v podstatě jakéhokoli RAW formátu, snímek v obrazovém formátu a dokonce ho dokáže zpracovat v režimu HDR: během procesu vytvoří dílčí snímky, tmavý a světlý, a zkombinuje je do sebe. Následující ukázka vznikla tímto postupem.

Vidíme, že stinné partie se přece jen trochu projasnily a je lépe patrná tráva v pravé části snímku.

Existují ale i speciální programy, zaměřené na vytváření snímků procesem HDR. O jednom jsme tu referovali v srpnu, je to Dynamic Photo HDR od firmy ,y Mediachance, články byly dva, tento je první, tento druhý. V tomto programu si můžete se snímkem udělat prakticky co chcete. Samozřejmě, nejdříve je třeba v rawovém konvertoru vytvořit dílčí, nejlépe tři snímky – jeden se střeními hodnotami, jeden světlý s prokreslenými stinnými partiemi a třetí tmavý na kterém zmizely přepaly v jasech. Vzájemnou kombinací snímků získáte obrázek, ve kterém je kresba v celé ploše.

Tento snímek jsem vygeneroval tak, aby efekt byl co největší, tedy aby skutečně vyvstala kresba ve všech částech obrazu. Původní snímek má deset megapixelů, když se ale podívám na jeho výřez 1:1, je na něm přece jen vidět šum ve stinných partiích:

Třetí pokus jsem tedy provedl v profi konvertoru Bibble Pro ver. 4.9.5. To je klasický rawový konvertor, který dokáže zjasňovat stíny, obnovovat přepálené partie a slaďovat jasy a stíny pomocí úpravy ve křivkách. Zde je výsledek, přijde mi jako nejpřijatelnější:

Zdá se tedy, že pokud nejde o skutečně extrémní případy rozsahu jasů, naprosto stačí pracovat v rawu a snímek vyladit běžným způsobem. Teprve když rozsahy jasů přesáhnou možnosti zpracování v konvertoru – zvláště když pořídíme ze stativu dílčí snímky, pak je třeba přistoupit ke zpracování v HDR editoru.

Ledaže…
Našel jsem zalíbení v černobílém provedení HDR obrázků… takže i tento článek uzavřu takovou konverzí a povzdechem, ano, tak nějak to v tom lese vypadalo…

Dynamický rozsah, to je náš problém ve dnech, kdy je studený vzduch a slunce zprudka pálí! Bude hůř, až přijde zima a s ní mrazivé dny a slunce bude dost silné na to, aby nám udělalo na snímcích přepaly. Problém si ukažme na snímku, který je myslím docela typický.
Ve smrkovém lese je vždycky šero. Větve tu jsou husté a sluníčko pronikne dovnitř jen průseky. Taková je situace i na našem snímku:

Snímek jsem pořídil Nikonem D200, tedy jednookou zrcadlovkou, která má přece jen větší schopnost zvládat jak vysoké jasy, tak hluboké stíny. Přesto byl tento motiv nad její síly. Třebaže jsem se snažil trefit se expozičně „někam mezi“ – tedy, vzal jsem v úvahu expozici, jaká by byla vhodná pro nejhlubší stíny a jaká by byla vhodná pro nejvyšší jasy a šel jsem do kompromisu, získal jsem snímek, který vykazuje jak přepaly ve třech barevných kanálech (na ukázce to jsou žluté plochy), tak přepaly v červeném kanálu (červené plošky) tak slité stíny (tyrkysové skvrny).

Samozřejmě, kdybych snímek pořídil kompaktem, výsledek by byl mnohem dramatičtější – kompakty mají o řád menší plochu snímače (desetkrát menší) a tudíž mají menší dynamický rozsah. Expozičně jsem tedy udělal maximum. Zbytek je třeba udělat v počítači.

Snímek jsem pořídil v RAW formátu (Nikon má koncovku *.NEF). To je, myslím, docela rozumná zásada – jakmile je snímek jakkoli technicky komplikovaný a záleží nám na něm, je dobře pracovat v rawu. Ukázka uvedená v úvodu článku vznikla prostou konverzí z rawu, s parametry nastavenými podle údajů v EXIOF souboru, tedy – snímek je převeden tak, jako ho fotoaparát nafotil. Druhý pokus jsem tedy udělal v programu Zoner Photo Studio 10 beta (na Invexu bude dána do prodeje ostrá verze). Tento program dokáže vytvořit z rawového snímku, v podstatě jakéhokoli RAW formátu, snímek v obrazovém formátu a dokonce ho dokáže zpracovat v režimu HDR: během procesu vytvoří dílčí snímky, tmavý a světlý, a zkombinuje je do sebe. Následující ukázka vznikla tímto postupem.

Vidíme, že stinné partie se přece jen trochu projasnily a je lépe patrná tráva v pravé části snímku.

Existují ale i speciální programy, zaměřené na vytváření snímků procesem HDR. O jednom jsme tu referovali v srpnu, je to Dynamic Photo HDR od firmy ,y Mediachance, články byly dva, tento je první, tento druhý. V tomto programu si můžete se snímkem udělat prakticky co chcete. Samozřejmě, nejdříve je třeba v rawovém konvertoru vytvořit dílčí, nejlépe tři snímky – jeden se střeními hodnotami, jeden světlý s prokreslenými stinnými partiemi a třetí tmavý na kterém zmizely přepaly v jasech. Vzájemnou kombinací snímků získáte obrázek, ve kterém je kresba v celé ploše.

Tento snímek jsem vygeneroval tak, aby efekt byl co největší, tedy aby skutečně vyvstala kresba ve všech částech obrazu. Původní snímek má deset megapixelů, když se ale podívám na jeho výřez 1:1, je na něm přece jen vidět šum ve stinných partiích:

Třetí pokus jsem tedy provedl v profi konvertoru Bibble Pro ver. 4.9.5. To je klasický rawový konvertor, který dokáže zjasňovat stíny, obnovovat přepálené partie a slaďovat jasy a stíny pomocí úpravy ve křivkách. Zde je výsledek, přijde mi jako nejpřijatelnější:

Zdá se tedy, že pokud nejde o skutečně extrémní případy rozsahu jasů, naprosto stačí pracovat v rawu a snímek vyladit běžným způsobem. Teprve když rozsahy jasů přesáhnou možnosti zpracování v konvertoru – zvláště když pořídíme ze stativu dílčí snímky, pak je třeba přistoupit ke zpracování v HDR editoru.

Ledaže…
Našel jsem zalíbení v černobílém provedení HDR obrázků… takže i tento článek uzavřu takovou konverzí a povzdechem, ano, tak nějak to v tom lese vypadalo…