Nezařazené

Tamron SP 17-50 mm F 2,8 XR Di II VC (recenze)

Záklaďák pro digitální zrcadlovku s APS-C snímačem? To je oříšek pro moudrou hlavičku. Tamron nabízí kladívko k rozlousknutí. Postupem vývoje se základní objektivy vyprofilovaly v rozsahu ohnisek od 18 do 55 plus mínus nějaký ten milimetr. Ke každé zrcadlovce vám nabídnou tzv. setový objektiv.

Záklaďák pro digitální zrcadlovku s APS-C snímačem? To je oříšek pro moudrou hlavičku. Tamron nabízí kladívko k rozlousknutí. Postupem vývoje se základní objektivy vyprofilovaly v rozsahu ohnisek od 18 do 55 plus mínus nějaký ten milimetr. Ke každé zrcadlovce vám nabídnou tzv. setový objektiv. Nemusí být nu tně nekvalitní, ve středních clonách mívají velmi dobrou kresbu, ale malá světelnost je jedna z jejich charakteristik. Kdo chce základní objektiv světelný a vysoce kvalitní, může sáhnout po značkových. Canon nabízí 17-55/2.8 za 22500 a Nikon objektiv se stejnými parametry dokonce za 35 tisíc. Tamron nabízí podobný objektiv za necelých deset tisíc. Je to možné? Ano, je.

Jaký je
Tak především, Tamron nabízí dva objektivy s podobnými vlastnostmi, levnější je za 7500 (model A16) bez stabilizace a s jinou konstrukcí, a ten stabilizovaný, který je předmětem mé recenze, je o 2500 Kč dražší model BO05. Pozor na to, jde o zcela různé konstrukce a pokud budu ten dražší chválit, jako že budu, neznamená to, že ten levnější je nutně špatný – neznám ho. Držme se ale tohoto stabilizovaného modelu, co stojí deset litrů. Jak jsem už uvedl, má rozsah 17-50 mm fyzicky, což je zhruba 1,5x víc, podle toho, pro který fotoaparát je určen, dodává se pro Canon a Nikon, podle tabulek Tamronu by měl být vhodný i pro Nikony bez vnitřního autofokusového motorku, což je velmi důležité zjištění. Ekvivalent je tedy zhruba od 17 do 78 mm kinofilmového aparátu. To odpovídá úhlu záběru 78°45'-31°11' .Je stabilizovaný, má 19 prvků ve 14 skupinách a průměr filtru je 72 mm. Clona má sedm lamel. Ostří od 29 cm, dlouhý je 94,5 mm, šířka 80 mm a váží 570 g. Písmena Di v názvu varují, že je opravdu určen pro menší čipy, tedy ne pro full frame zrcadlovky. Zkratka XR značí, že bylo použito speciálního skla s lindexem lomu Extra Refractive Index .

 


Tělo je plastové, bajonet samozřejmě kovový. Zoom se ovládá širokým prstencem blíže k tělu. Přezoomování vyžaduje pohyb cca 80 stupňů. Jde ztuha, ale pravidelně. Zoomování není vnitřní, při prodloužení ohniska se objektiv prodlužuje.

K ostření slouží užší vnější kroužek, opatřený stupnicích v metrech i stopách. Při ostření se kroužek pohybuje, nicméně nepohybuje se vnější čočka – to je podstatné, protože to by dělalo problémy s přechodovým a polarizačním filtrem. To otáčení ostřicího kroužku je vada na krása stejně jako prodlužování objektivu při zoomování, ale je to jeden z důvodů, proč stojí polovinu, respektive třetinu značkového protějšku. Na webu můžete najít debatu, zdali je tvrzení o „vnitřním ostření“ oprávněné, doporučil bych více fotit, méně debatovat o věcech bez praktického dopadu. Prostě, při fotografování stejně držíte prstenec zoomu a jelikož nejde o sonické ostření a nelze tudíž doostřovat přes aktivní autofokus, nemá smysl lomcovat ostřicím prstencem za chodu.

Blízko tělu je pojistka proti samovolnému prodloužení, nicméně zoomování je tak tuhé, že objektiv žádné prodlužovací tendence neprojevoval. Byl ovšem nový, otázka je, jak se bude chovat po dvou letech intenzivního provozu. Dále je tam přepínání autofokus / ruční ostření a zapínání / vypínání stabilizace. Jiné vychytávky tu nejsou.

Kvalita
Průběžně stálá světelnost je vždycky známka vysoké kvality a ani zde výrobce tuto zásadu nezpronevěřil. A co je důležité, objektiv kreslí velmi dobře už od plné světelnosti. Lépe kreslí na krátkém ohnisku, na delším konci se projevuje na snímcích čárového obrazce mírné moaré, které v praxi nebude hrát roli. Na dlouhém konci se moaré kupodivu neprojevilo při plné světelnosti, na clonách F4.0 a F8.0 bylo silnější než na F5.6. Na krátkém konci žádné moaré nebylo. Objektiv dobře kreslí do clony F11, pak vadne a při cloně F22 a výše (cloní do F32) je to velmi špatné. V praxi ovšem nefotíme žádné čárky – a výsledky jsou velmi uspokojivé. Dělal jsem srovnání se špičkový, třikrát dražším canonským 16-35/2.8 a výsledky byly naprosto srovnatelné.

Soudková vada se projevuje při krátkém ohnisku, ale při delším nehraje roli.

 

 


Protisvětlo snáší tento objektiv znamenitě, ani při slunci v záběru to nedělá ty známé reflexy po celém obrazovém poli. Také se neprojevují žádné fialové kontury na přechodu jasů, které bývají tak nemilé při focení odlesků na vodě. Je to výsledek použití antireflexních vrstev a speciálního LD skla na některých členech.

Stabilizace je velmi efektivní. Vycházel jsem ze zásady „kolik milimetrů, tolikátina vteřiny“, takže ekvivalent ohniska 50 mm je na Canonu 7D, na kterém jsem objektiv zkoušel, cca 75 mm ohnisko. Při době osvitu 1/20 sec se rozhýbání neprojevilo vůbec, při 1/10 sec bylo snesitelně ostrých 8 fotek z 10 a dokonce při 1/5 sec bylo snesitelně ostrých 6 fotek z 10. Dál jsme to nedráždil. Docela mě to překvapilo, protože stabilizace se průhledem neprojeví, tedy není znát v hledáčku, a po zapnutí podivně chrochtá a obraz sebou trhá. Na výsledku to ale nemělo žádný vliv.

Ostření je rychlé a přesné. Je, pravda, dosti hlučné, ale i při průběžném autofokusu jsou výsledky velmi dobré do vzdálenosti dvou až tří metrů. Zkoušel jsem to, jak jinak, na přibíhajícím pejskovi, do těch dejme tomu tří metrů bylo ostré prakticky vše, blíže prakticky nic.

Shrnutí
Znovu musím upozornit na nebezpečí záměny se starším typem shodných základních parametrů! Tento objektiv má stabilizaci, to je jeho viditelný rozpoznávací znak. Jeho poměr cena – výkon je vynikající. Ocenit je třeba zejména kresbu do clony F11, odolnost vůči protisvětlu – mnohé i velmi drahé a jinak kvalitní objektivy se podobnou vlastností chlubit opravdu nemohou! Má rychlý a přesný autofokus a pokud bych měl poukázat na nějakou výraznější chybu, pak je to hlučnost autofokusu i stabilizace. Mohli by ho uvítat i nikonisté, majitelé přístrojů bez vnitřního motorku, protože v provedení Nikon jim vychází tento typ objektivu vstříc. Canon a Nikon prodávají obdobné objektivy dvakrát, respektive třikrát dráž: jejich kvalita se projeví delším užíváním a hlavně, těsností proti vlhkosti a prachu, což samozřejmě v testovacím provozu prověřit nelze. Uživatelům s nárokem na vysokou kvalitoou a omezeným rozpočtem bych tedy tento objektiv pro jejich Canon nebo Nikon doporučil.

Ukázky:
1 a 2 rozsah zoomu, 3 až 6 běžné světlo, 7 fotka v trysku průběžným ostřením zblízka, 11 slunce v záběru, 12ostřeno na zadní bodliny, 1/5 sec z ruky, takových bylo 6 z 10,

 

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12