Nezařazené

Tamron 35 a 45 krátce v ruce

Začátkem září jsem informoval o nasazení dvou pevných ohnisek Tamronu s vysokou světelností F1.8. Firma zřetelně vstoupila do soutěže s úspěšnou řadou Sigma Art a nasadila jako trumf stabilizaci. Měl jsem příležitost s oběma objektivy aspoň nakrátko se seznámit a pořídit zkušební obrázky.

Začátkem září jsem informoval o nasazení dvou pevných ohnisek Tamronu s vysokou světelností F1.8. Firma zřetelně vstoupila do soutěže s úspěšnou řadou Sigma Art a nasadila jako trumf stabilizaci. Měl jsem příležitost s oběma objektivy aspoň nakrátko se seznámit a pořídit zkušební obrázky.

Objektivy se dodávají v provedení pro Canon, Nikon a Sony, přičemž v provedení pro Sony je stabilizace jaksi přeskočena a kupodivu cena zůstává. Opticky jsou lehce jednodušší než Sigmy, mají 10 členů a 9 respektive 8 skupin a také světelnost je o něco nižší. Rozhodně ale světelnost F1.8 je značně vysoká a velmi dobře se hodí k separačnímu efektu, kdy se popředí vyčleňuje z pozadí. Jejich ohniska 35 respektive 45 mm předurčují objektivy spíše k použití na plnoformátových zrcadlovkách. Po přepočtu cca 1,5x pro formát APS-ce se dostáváme do oblasti středního nebo lehce prodlouženého ohniska.

Tamron 35/1.8
Pětatřicítky na plném formátu 24×36 mm mají svoji renesanci – možná dokonce od té doby, kdy Fujifil přišel se svými X-100, které mají po přepočtu na APS-C právě tuto ekvivalentní ohniskovou vzdálenost. Ukazuje se, že je to příjemně univerzální ohnisko, které obsáhne i široký prostor, leč bez zkreslení a lze si s ním troufnout i na krajinu i architekturu. Vzal jsem si ho do Třeboně na výlov rybníku Rožmberk, psal jsee o něm zde https://www.digineff.cz/clanek/polopate/polopate-fotili-jsme-vylov-rozmberka . Objektiv je ve srovnání se Sigmou 35/1,4 lehčí (490 proti 665 g). Ostří rychle a tiše a splňuje požadavky na operativní, pohotový objektiv pro živou fotografii. První čtyři ukázky jsou pořízeny na F1.8, aby bylo vidět, jak vyčlení nízká světelnost motiv z prostředí.

Tamron 45/1.8
Provedením je pětatřicítce velmi podobný – a oba svým vzhledem připomínají objektivy od Zeisse, jsou ovšem plastové (s kovovým bajonetem). I tento objektiv se choval velmi kultivovaně a kresebně odváděl dobrou práci v plném rozsahu clon. Optimum ovšem oba mají mezi F4.0 do F11, což je zjištění objevné jako že Amerika leží za velkou louží. Budu rád, až podrobím oba objektivy podrobnějšímu zkoumání – už první setkání ukázalo, že rozhodně stojí za to.