Site icon Digineff

Tamron 24-70/2.8 Di VC USD G2 v terénu

S odstupem pěti let uvedl Tamron letos v létě objektiv, který je svým technickým řešením určen především jako výchozí objektiv pro zrcadlovky Canon a Nikon s plnoformátovým čipem 24×36 mm. Jeho předchůdce z roku 2012 je v dodávce i pro Sony, novinka v tomto provedení zatím není. Vyzkoušel jsem ho jak standardně, tak v zátěži – jak si povede coby reportážní objektiv v Praze vzpomínající událostí 17. listopadu.

S odstupem pěti let uvedl Tamron letos v létě objektiv, který je svým technickým řešením určen především jako výchozí objektiv pro zrcadlovky Canon a Nikon s plnoformátovým čipem 24×36 mm. Jeho předchůdce z roku 2012 je v dodávce i pro Sony, novinka v tomto provedení zatím není. Vyzkoušel jsem ho jak standardně, tak v zátěži – jak si povede coby reportážní objektiv v Praze vzpomínající událostí 17. listopadu.


Rozsah ohniska
Nejdříve obecně – úhel záběru je v rozsahu cca 84 – 34 stupňů, tedy od dosti širokoúhlého až po – v podstatě – portrétní objektiv. Smysl má tento typ objektivu především pro plnoformáty. Po přepočtu cca 1,5 krát získáme ekvivalent pro APS-C, takže obluda vážící kilo bude mít ohnisko od ekv. 36 do 105 mm, v podstatě tedy nezajímavý rozsah. Proto je pro APS-C jako výchozí objektiv ideální rozsah 18-55 mm, což tak vskutku je, dodávají se velmi kvalitní levné objektivy s tímto rozsahem a lze dokoupit kvalitnější a tudíž i dražší skla.
Pro živou fotografii, zvláště pak pro svatební fotografii, je tento objektiv skvělý právě proto, že je příjemně variabilní a na svém kratším konci nedeformuje lidskou postavu, člověk pak vypadá jako člověk a ne jako Marťan s velkou hlavou a malými nožičkami. Zmíněné firmy Canon i Nikon dodávají svoje výrobky s těmi to parametry, je pak na Tamronu, aby nabídl alternativu. Pro zájemce bude mít alternativa smysl, jen když bude levnější a kvalitativně bude na stejné nebo o něco nižší úrovni. V tomto ohledu není co řešit, Canon stojí 57500 Kč a Nikon 59 tisíc, kdežto Tamron vyjde na 36 tisíc. V tomto ohledu tedy není prostor k řešení. Háček zde ale najdeme. Původní Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD se doprodává ze skladových, tenkrát v tom roce 2012 stál 27 tisíc, dnes je o dva tisíce levnější. Je to ale už minulost. Navíc ale má Canon svoji 24-70/4.0 a Nikon 24-85/3.5-4.5 za podstatně nižší ceny. Konkurence je tedy značná. Ten původní Tamron 24-70 jsem recenzoval před pěti lety zde. Teď se ale soustředím především na aktuální výkon a na čerstvé zážitky z terénu.

V terénu
Za ideálních podmínek dobře fotí každý mobil, jenže ty nastávají zřídka. V pátek 17.11.2017 bylo mizerné počasí a já fotil mezi 14 a 17 hodinou. Šlo o živou fotku reportážního typu, takže: priorita času, nejčastěji 1/250 sec a automatické ISO. Objektiv má sice stabilizaci inzerovanou -5EV, v klidových podmínkách jsem dosáhl uspokojivých výsledků na 1/20 na 70 mm, ale sichr je jistota a ta 1/250 to jistí. Nafotil jsem cca 400 fotek, mnohé v sérii, z toho bylo 95 procent správně přístrojem zaostřeno. To je v podmínkách práce nikoli klidné výborný výkon. Objektiv ostřil rychle a tam, kam jsem položil ostřicí body.
Toto je typická pouliční fotka – hlavní motiv je zřetelný a širokým úhlem zachytíme prostředí. Fotky jsou v plné velikosti, převezené z RAW v Photoshopu bez dalších úprav.



Krátké ohnisko ovšem vyžaduje dostat se k motivu hodně blízko, což nemusí být vždy příjemný zážitek.



Pokud nejsme blízko, výsledek bývá prázdný, nevýrazný. To je ovšem obecná zásada fotografování s krátkým ohniskem.



Naopak 70 mm ohnisko už dovede docela příjemně komprimovat prostor.



Přirozeně že se v praxi využívá i mezipoloh zoomu, to by byl technologicko-estetický maximalismus, kdybychom se drželi jen krajních poloh. Zvláště v reportážní fotografii si rádi zoomem přizpůsobíme úhel záběru kompoziční potřebě.



Další důležitý faktor je hloubka ostrosti. Kresebně je tento objektiv hodně podobný Canonu 24-70/4.0. Nicméně ta vyšší světelnost hraje roli právě v odpíchnutí motivu od pozadí. Dobře ho prokreslí a pozadí je neostré a neruší.



V neposlední řadě pak je vyšší světelnost výhoda při hodně ztížených světelných podmínkách.



Výkon
Na kratší straně je kresba obdivuhodně vyrovnaná. Není důvod k rozpakům při použití plné světelnost, pak samozřejmě je minimální hloubka ostrosti, ale o úroveň kresby v ostrém pásmu netřeba se bát. Clonit se dá bez obav až do F16, při F22 je to samozřejmě slabší.



Na delší straně je F2.8 poměrně slabá, ale už při F4.0 se vzpamatuje a je rovnoměrná až po F11, poté jde opět dolů.



Další dvě kategorie mají výsledky očekávatelné v této kategorii. Soudková vada je patrná, nikoli alarmující a lze ji snadno napravit korekcí při zpracování. Totéž platí o vinětaci neboli tmavnutí v rozích, příklad je pořízen při 24 mm ohnisku a plném otevření clony.


Stabilizace
Ta je naprosto vynikající a viklá moji víru, že je to jen prostředek k navyšování zisků výrobce. Při 70 mm ohnisku je 1/25 z ruky bez problému, a z deseti fotek na 1/3 vteřiny byly tři velmi uspokojivě ostré a žádná nepřípustně neostrá! Při pečlivém udržení a zachování pravidel tedy můžeme používat i velmi pomalé časy. Před pěti lety jsem též chválil stabilizaci, ale s výhradami. Třeba je to věkem…

Technické parametry
Protože jsem začal praxí, končím obvyklým úvodem. . Optická konstrukce se skládá ze 17 členů ve 12 skupinách a využívá 2 XR (Extra Refractiv Index) členy s mimořádným indexem lomu, 3 LD (Low Dispersion) členy s nízkým rozptylem světla, 3 GM (Glass-Molded aspherical) členy a jeden hybridní asférický člen.  Čočky jsou opatřeny antireflefními vrstvami eBAND (Extended Bandwidth & Angular-Dependency) a nano – prvky. Vnější čočky mají fluorovou úpravu proti špíně. Systém Dual MPU napomáhá přesnému ostření i v nízkých světelných hladinách – toto tvrzení výrobce mohu praxí potvrdit. Clona je stejně jako u předchozího modelu devítilamelová, elektromagnetická.

Shrnutí
Tamron 24-70/2.8 Di VC USD G2 je důstojný člen řady SP. Výbornou kvalitu poskytuje za rozumnou cenu, tedy za cenu dokonce velmi příjemnou ve srovnání s předlohou Canon respektive Nikon. Je určen především k živé fotografii na fotoaparátech s čipem 24 x 36 mm, pak se plně uplatní jeho vlastnosti. Vysoká světelnost má smysl hlavně kvůli separačnímu efktu, kdy oddělujeme motiv od pozadí – to je přednost tohoto objektivu oproti obdobným, leč méně světelným levnějším objektivům. Pro APS-C přístroje je možno doporučit spíše objektivy s rozsahem 18 – 55, které se běžně vyrábějí všemi optickými firmami. Hlavní konkurent tohoto objektivu je ovšem Tamron stejných parametrů, ročník 2012.



Chcete znát názor prodejce, znát aktuální prodejní cenu a vidět nové snímky objektivu amron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 ?
 

Exit mobile version