Dvanáctka, to je dneska norma, osmnáct je IN a co je nad dvacet, to je hustý. Tak se dnes má za to. Rozhodně nám neuškodí podívat se na výkon dvanáctimegového a osmnáctimegového přístroje, jaký rozdíl je ve výsledku? Vedle sebe stojí dva Canony, profi 7D a čistě amatérský 1100D. Napadlo mě srovnávat ty dva přístroje, když jsem dělal test na 1100D. Už při zkoušení šestistovky mě zaujal výborný výkon setového objektivu 18-55 mm označeného římskou dvojkou. Zkoušel jsem ho i na své sedmičce. Na full frame přístroji Canon pochopitelně ne, protože tyto objektivy označené písmenem S nelze nasadit na full frame této značky. Kritéria kresby Histogram vlevo ukazuje rozložení hodnot v ostrém obraze – jsou jen dvě, černá a bílá; histogram vpravo jich vykazuje mnohem víc.
Takže: čím je ostřejší obraz takto černo – bílé předlohy, tím méně je v ní odstínů šedi, ideálně (nikdy nedosažitelně) žádná šeď, jen černá a bílá. V praxi je dobré mít srovnání. Snadno porovnáme obrázky pořízené za stejných podmínek – Zoner Photo Studio umožní takto porovnat až 4 snímky. A tím se dostáváme k dnešní problematice. Kolik mega Problém je na netu v tom, že 18 Mpx fotka je co do pixelů větší než 12 Mpx. Má 5184 x 3456 pixelů oproti 4272 x 3848 pixelů a to se těžko posuzuje. Podívejme se na takové porovnání, vlevo 18 Mpx a vpravo 12 Mpx. Subjektivně – přinejmenším mně – to připadá, že ostřejší je obrázek vpravo, tedy ten menší! Záleží opravdu na tom, kolik detailů dokáže aparát zachytit a zde pomůže opravdu jen speciální obrazec. A zde je výsledek, toto je podání v 18 Mpx, vpravo 12 Mpx: Zde je další srovnání – výřezy ze snímku dalšího typu obrazce. Jejich porovnání hovoří ve prospěch 18 Mpx (vlevo), což jsme čekali: Závěr bych udělal asi takový. Při dané velikosti čipu APS-C je obrazový výkon velmi vyrovnaný od 10 Mpx nahoru. I 30% navýšení nevede k dramatickému zlepšení kresby. Na čem ovšem záleží je kvalita objektivu. Zde jsou rozdíly zásadní a je třeba být velmi obezřetný. Recenze jsou jistě dobrým vodítkem, ale je třeba brát v potaz i subjektivní faktor, co se nám líbí a co ne, jakou máme představu a co chceme odmítnout. Z počtu megapixelů nad 10 se nestřílí, ale objektivy musíme vybírat velmi pečlivě. Srovnávací snímky
|