Nezařazené

Sony DT 11-18 mm F 4,5-5,6

V souvislosti s testem zrcadlovky Sony Alfa A100 jsem měl příležitost blíže poznat dva objektivy. Jeden je širokoúhlý zoom Sony DT 11-18 mm F 4,5-5,6, druhý s pevným ohniskem Sony 100 mm F 2,8 Macro.

Sony DT 11-18 mm F 4,5-5,6
Objektivy s extrémně širokým úhlem záběru jsou v poslední době velmi oblíbené. Používají se k fotografování krajin, interirérů a také při živé fotografii. Zajímavým způsobem dokáží zpracovat prostor tím, že zvýrazňují popředí a umocňují tím perspektivní sbíhavost.
Tento objektiv má 2 skupin a 15 elementů, asférecké čočky a čočky s nízkým rozptylem, systém interního ostření a kruhovou clonu. Ohniskovou vzdálenost má 11-18 mm, což odpovídá 16,5-27 mm ekv. 35 mm. Podle tabulek by mělo ohnisko 16,5 mm odpovídat úhlu záběru cca 1050, 27 mm by měl mít úhel asi 780 . Od těla přístroje měří 90 mm, na šířku má 82 mm, závit má průměr 77 mm.

.

Zde je třeba upozornit na to, že při takto extrémním ohnisku je třeba brát v úvahu rozdíl toho, co skutečně bude na obrázku a toho, co je vidět v hledáčku. Když se díváme do hledáčku, je nejširší úhel záběru tohoto objektivu 90 0, nejužší cca 65 0. Skutečnost je příznivější a opravdu onoho rozsahu 1050 až 780 dosahuje. Hledáčky zrcadlovek opravdu ubírají cca 10%. Při delších ohniscích to nehraje roli, avšal při širokoúhlých objektivech a extrémně širokoúhlých objektivech jako je tento můžeme někdy dojít k překvapením, jež nás nepotěší.

.

Výsledek vidíme na ukázce. Červené linie ukazují rozsah 90 0, tak byl vidět zábvěr v hledáčku. Na všech stranách je „přidáno“ – to co přibylo nahoře a dole jsem nezvýraznil. Snímek dole ukazuje, jaký úhel je při nastavení na 18 mm fyzicky, přičemž kolmici tvoří okraj dřevěné terasy a výrazný žlutý kámen vlevo (na horním snímku).

.

Objektiv má světelnost 4,5 až 5,6. Objektivy této třídy mívají takto malou světelnost. Zde je dobře podotknout, že v praxi s nimi můžeme používat delších časů, než jaké bychom udrželi při práci s delšími ohnisky – díky velkému úhlu záběru klesá relativní nebezpečí rozhýbání.

Bylo řečeno, že má vnitřní ostření. To znamená, že při zaostřování se nijaknepohybuje jeho přední část, netočí se (důležité kvůli fuiltrům), ani s enevysunuje – ostření se děje pohybem optických členů uvnitř. Přepínání z autofokusu na manuál se děje na přístroji samém – pak lze ostřit ručně kroužkem v přední části. Ten je dostatečně široký pro pohodlnou práci. Ruční ostření při praxi tohoto přístroje budeme asi často potřebovat, jelikož autofokus si dělá co chce a někdy může dojít k zavádějícím závěrům. I když, na druhou stranu, v oblastech takto krátkých ohnisek je velmi značná hloubka ostrosti.

Obrazová kvalita
S ostrostí objektivů této třídy nebývají problémy a nejsou ani zde. Samozřejmě, při plně otevřené cloně je kresba v rozích poněkud slabší. ale už na cloně F6.3 se to srovná a drží svůj standard v plném clonovém rozsahu až F22 (clonit nelze na objektivu, musí se jenom skrz fotoaparát). Při ohnisku 18 mm se vysoký standard kresby stabilní.

Mimořádně vysoce je třeba hodnotit míru zkreslení. Při tak širokém úhlu záběru by se dal čekat značný „soudek“, jak to dopadlo může každý posoudit sám, vlevo je ohnisko 11mm, vpravo 18 mm. Na proklik získáte snímky v plné velikosti.

Shrnutí
Sony DT 11-18 mm je vysoce kvalitní speciální objektiv s extrémně širokým úhlem záběru (nikoli rybí oko!). Je vhodný k fotografování krajin a živé fotografie (zde je nutno jít opravdu velmi blízko, doslova na dosah) a interiérů. Málo zkresluje. Cena v řádu 19 tisíc odpovídá kvalitě.

Ukázky:
1 až 5 při clonách od F4.5 do F16, obr.6 se sluncem v záběru (žádné odlesky), 7 až 12 barvení vajíček – na posledním obrázku se ukázaly odlesky slunce v záběru

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12


V souvislosti s testem zrcadlovky Sony Alfa A100 jsem měl příležitost blíže poznat dva objektivy. Jeden je širokoúhlý zoom Sony DT 11-18 mm F 4,5-5,6, druhý s pevným ohniskem Sony 100 mm F 2,8 Macro.

Sony DT 11-18 mm F 4,5-5,6
Objektivy s extrémně širokým úhlem záběru jsou v poslední době velmi oblíbené. Používají se k fotografování krajin, interirérů a také při živé fotografii. Zajímavým způsobem dokáží zpracovat prostor tím, že zvýrazňují popředí a umocňují tím perspektivní sbíhavost.
Tento objektiv má 2 skupin a 15 elementů, asférecké čočky a čočky s nízkým rozptylem, systém interního ostření a kruhovou clonu. Ohniskovou vzdálenost má 11-18 mm, což odpovídá 16,5-27 mm ekv. 35 mm. Podle tabulek by mělo ohnisko 16,5 mm odpovídat úhlu záběru cca 1050, 27 mm by měl mít úhel asi 780 . Od těla přístroje měří 90 mm, na šířku má 82 mm, závit má průměr 77 mm.

.

Zde je třeba upozornit na to, že při takto extrémním ohnisku je třeba brát v úvahu rozdíl toho, co skutečně bude na obrázku a toho, co je vidět v hledáčku. Když se díváme do hledáčku, je nejširší úhel záběru tohoto objektivu 90 0, nejužší cca 65 0. Skutečnost je příznivější a opravdu onoho rozsahu 1050 až 780 dosahuje. Hledáčky zrcadlovek opravdu ubírají cca 10%. Při delších ohniscích to nehraje roli, avšal při širokoúhlých objektivech a extrémně širokoúhlých objektivech jako je tento můžeme někdy dojít k překvapením, jež nás nepotěší.

.

Výsledek vidíme na ukázce. Červené linie ukazují rozsah 90 0, tak byl vidět zábvěr v hledáčku. Na všech stranách je „přidáno“ – to co přibylo nahoře a dole jsem nezvýraznil. Snímek dole ukazuje, jaký úhel je při nastavení na 18 mm fyzicky, přičemž kolmici tvoří okraj dřevěné terasy a výrazný žlutý kámen vlevo (na horním snímku).

.

Objektiv má světelnost 4,5 až 5,6. Objektivy této třídy mívají takto malou světelnost. Zde je dobře podotknout, že v praxi s nimi můžeme používat delších časů, než jaké bychom udrželi při práci s delšími ohnisky – díky velkému úhlu záběru klesá relativní nebezpečí rozhýbání.

Bylo řečeno, že má vnitřní ostření. To znamená, že při zaostřování se nijaknepohybuje jeho přední část, netočí se (důležité kvůli fuiltrům), ani s enevysunuje – ostření se děje pohybem optických členů uvnitř. Přepínání z autofokusu na manuál se děje na přístroji samém – pak lze ostřit ručně kroužkem v přední části. Ten je dostatečně široký pro pohodlnou práci. Ruční ostření při praxi tohoto přístroje budeme asi často potřebovat, jelikož autofokus si dělá co chce a někdy může dojít k zavádějícím závěrům. I když, na druhou stranu, v oblastech takto krátkých ohnisek je velmi značná hloubka ostrosti.

Obrazová kvalita
S ostrostí objektivů této třídy nebývají problémy a nejsou ani zde. Samozřejmě, při plně otevřené cloně je kresba v rozích poněkud slabší. ale už na cloně F6.3 se to srovná a drží svůj standard v plném clonovém rozsahu až F22 (clonit nelze na objektivu, musí se jenom skrz fotoaparát). Při ohnisku 18 mm se vysoký standard kresby stabilní.

Mimořádně vysoce je třeba hodnotit míru zkreslení. Při tak širokém úhlu záběru by se dal čekat značný „soudek“, jak to dopadlo může každý posoudit sám, vlevo je ohnisko 11mm, vpravo 18 mm. Na proklik získáte snímky v plné velikosti.

Shrnutí
Sony DT 11-18 mm je vysoce kvalitní speciální objektiv s extrémně širokým úhlem záběru (nikoli rybí oko!). Je vhodný k fotografování krajin a živé fotografie (zde je nutno jít opravdu velmi blízko, doslova na dosah) a interiérů. Málo zkresluje. Cena v řádu 19 tisíc odpovídá kvalitě.

Ukázky:
1 až 5 při clonách od F4.5 do F16, obr.6 se sluncem v záběru (žádné odlesky), 7 až 12 barvení vajíček – na posledním obrázku se ukázaly odlesky slunce v záběru

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12