Nezařazené

Sníh je modrý

Sníh je samozřejmě bílý, ale dovede být i jiný… podle toho, jaké světlo na něj dopadá. Myslím, že v těchto dnech sotva najdeme aktuálnější téma.
Tak nejdřív trochu teorie. Obraz v té podobě, jak ho pozorujeme na displeji fotoaparátu anebo na monitoru je v barevném režimu RGB, tedy skládá se z červené, zelené a modré složky. Jakmile je bílá opravdu bílá, má všechny tři složky vyvážené – však taky kvůli tomu lépe vybavené fotoaparáty nabízejí kontrolu pomocí histogramu v jednotlivých složkách RGB. Procházel jsem fotky z letošní zimy a objevil jednu takovou hodně vyváženou fotku:

Pořídil jsme ji v zahradě Trojského zámku za sněhové vánice, když bylo absolutně rozptýlené homogenní světlo. Histogram takové fotky vypadá takto:

Upřímně, jak ta fotka, tak její histogram jsou do značné mír anomálie. Sníh nemá žádnou kresbu, to je důsledek absolutně rozptýleného světla. Nicméně barevně vyváženou fotku získáme i za kontrastního osvětlení. Tuto fotku jsem pořídil za sluníčka:

Sníh je ve stinných partiích šedivý. Na to si nemohu stěžovat, vždyť šedá je také barevně vyvážená, proto používáme měrnou tabulku šedé – jak pro stanovení expozice, tak pro stanovení vyvážení barevných kanálů. Takto dopadne fotka, kdybychom fotili s ručním nastavením bílé (WB PRE). Ale ani pak bychom nedošli k přesně bílé bílé – a neutrálním stínům. Za jasného slunečného dne, při nastavení WB na sluníčko, bude výsledek – a jeho histogram – vypadat asi takto:

Na histogramu vidíme, že nejsvětlejší bod třech tří kanálů je ve více méně stejné úrovni, avšak v modrém kanálu je většina hodnot posunutá výrazně doprava oproti zelenému a tím spíš červenému kanálu. Znamená to, že modrý kanál je jasnější, výraznější a že namodralé tóny budou na obrázku převládat. Jak je to možné, u puklé čočky?

V zimě je slunce nízko na obzorem i v poledne, natož pak před a po poledni. Je tudíž načervenalé, červená složka v něm převládá. Jakmile nastavíme WB sluníčko, fotoaparát více méně vyrovnaně zpracuje přímo osvětlené plochy. Co to znamená? Oslabí červenou složku a zvýrazní modrou složku tak, aby se vyrovnaly a bílá bílá byla (jak se píše v diktátech). Ovšem ve stínu už červená složka tolik nepůsobí jako na přímém slunci a proto se ono posilování modré složky projeví zmodráním stínů. Extrémní je to ovšem na této noční fotce – kde převládalo světlo vánočního osvětlení (červeného) a vše ostatní zásadně zmodralo.

Co s tím? Odpověď jednoduché – nic. Myslím si, a nejen já si to myslím, že jsme si na modrý sníh už zvykli. Tak ho maloval i Lada na pohlednicích – taky ho nedělal šedivý. Malují ho i naše fotoaparáty. Zápasit s tím nemá asi moc velký smysl.

Ostatně, můžeme si zkusit, jak by vypadal naprosto dokonale barevně vyvážený sníh. Asi takhle:

Líbí? Mně ne… Takže na sněhu foťte za sluníčka s WB nastavenou na slunce a s modrým sněhem si nelámejte hlavu. Sníh je v jistém smyslu modrý, a basta.

Sníh je samozřejmě bílý, ale dovede být i jiný… podle toho, jaké světlo na něj dopadá. Myslím, že v těchto dnech sotva najdeme aktuálnější téma.
Tak nejdřív trochu teorie. Obraz v té podobě, jak ho pozorujeme na displeji fotoaparátu anebo na monitoru je v barevném režimu RGB, tedy skládá se z červené, zelené a modré složky. Jakmile je bílá opravdu bílá, má všechny tři složky vyvážené – však taky kvůli tomu lépe vybavené fotoaparáty nabízejí kontrolu pomocí histogramu v jednotlivých složkách RGB. Procházel jsem fotky z letošní zimy a objevil jednu takovou hodně vyváženou fotku:

Pořídil jsme ji v zahradě Trojského zámku za sněhové vánice, když bylo absolutně rozptýlené homogenní světlo. Histogram takové fotky vypadá takto:

Upřímně, jak ta fotka, tak její histogram jsou do značné mír anomálie. Sníh nemá žádnou kresbu, to je důsledek absolutně rozptýleného světla. Nicméně barevně vyváženou fotku získáme i za kontrastního osvětlení. Tuto fotku jsem pořídil za sluníčka:

Sníh je ve stinných partiích šedivý. Na to si nemohu stěžovat, vždyť šedá je také barevně vyvážená, proto používáme měrnou tabulku šedé – jak pro stanovení expozice, tak pro stanovení vyvážení barevných kanálů. Takto dopadne fotka, kdybychom fotili s ručním nastavením bílé (WB PRE). Ale ani pak bychom nedošli k přesně bílé bílé – a neutrálním stínům. Za jasného slunečného dne, při nastavení WB na sluníčko, bude výsledek – a jeho histogram – vypadat asi takto:

Na histogramu vidíme, že nejsvětlejší bod třech tří kanálů je ve více méně stejné úrovni, avšak v modrém kanálu je většina hodnot posunutá výrazně doprava oproti zelenému a tím spíš červenému kanálu. Znamená to, že modrý kanál je jasnější, výraznější a že namodralé tóny budou na obrázku převládat. Jak je to možné, u puklé čočky?

V zimě je slunce nízko na obzorem i v poledne, natož pak před a po poledni. Je tudíž načervenalé, červená složka v něm převládá. Jakmile nastavíme WB sluníčko, fotoaparát více méně vyrovnaně zpracuje přímo osvětlené plochy. Co to znamená? Oslabí červenou složku a zvýrazní modrou složku tak, aby se vyrovnaly a bílá bílá byla (jak se píše v diktátech). Ovšem ve stínu už červená složka tolik nepůsobí jako na přímém slunci a proto se ono posilování modré složky projeví zmodráním stínů. Extrémní je to ovšem na této noční fotce – kde převládalo světlo vánočního osvětlení (červeného) a vše ostatní zásadně zmodralo.

Co s tím? Odpověď jednoduché – nic. Myslím si, a nejen já si to myslím, že jsme si na modrý sníh už zvykli. Tak ho maloval i Lada na pohlednicích – taky ho nedělal šedivý. Malují ho i naše fotoaparáty. Zápasit s tím nemá asi moc velký smysl.

Ostatně, můžeme si zkusit, jak by vypadal naprosto dokonale barevně vyvážený sníh. Asi takhle:

Líbí? Mně ne… Takže na sněhu foťte za sluníčka s WB nastavenou na slunce a s modrým sněhem si nelámejte hlavu. Sníh je v jistém smyslu modrý, a basta.

Inzerce

Techniku a služby nejlépe nakoupíte ve: