Samyang se rozhodl být na uživatele přístrojů Sony s bajonetem E hodný a nabízí jim za cenu autofokusové širokáče 14/2.8, 24/2.8 a 35/2.8. Tu čtyřiadvacítku jsem tu zkoušel na jaře a tentokrát jsem měl k disposici osmnáctku, taktéž autofokusovou se světelností F2.8. Vypravil jsem se s ní na FomeiTop do Hradce Králové, abych si ho osahal v terénu.
Připomenu, že jde o lehoučký objektiv (145 g). Dlouhý je 61 mm a široký 64 mm. Má devět členů v osmi skupinách, tři čočky má asférické, tři s nízkým rozptylem a 2 s vysokým indexem lomu. Clona je sedmilamelová, ostří od 25 cm, Motor je lineární a průměr závitu na filtr je 58 mm. Tady upozorním, že jednak jsou tyhle filtry relativně levné, jednak je fajn, že objektiv nemá žádnou tu nápadnou vypouklou čočku, jakou plnoformátové širokoúhlé zoomy mívají. Vím, že 16-35/2.8 patří do Svaté trojice a významní výrobci ho nabízejí. Ale je to drahý velký a těžký objektiv.
Bajonet E nalezneme jak na bezzrcadlovkách šestitisícové řady, tak na plnoformátech. Už při prvním představení jsem poukazoval na to, že i s cropem 1,5x je tento objektiv dobře použitelný i na APS-C formátu, protože je to pak přibližně úhel záběru osmadvacítky objektivu pro kinofilm a to je, řekl bych, pro živou fotografii klasika. Já tedy fotil hlavně na plných 18 mm, nicméně Alfa 7 (každý model) snadno přepne na APS-C režim a pak získáme úhel záběru osmadvacítky. Poklládám to za velice praktickou věc, za cenu lehce pod deset tisíc má majitel plnoformátu fakticky dva objektivy, klasickou osmadvacítku a velmi širokoúhlý objektiv.
Jak se s ním fotí
Přirozeně že je to plasťáček a když ho vezmete do ruky, máte pocit, že držíte krabičku lentilek. Ale pozor, bajonet má kovový! Osobně na tom moc nebazíruju, nicméně mnoho lidí na kovovém bajonetu lpí ani zde nebudou zklamáni. V příslušenství je i sluneční clona, je na bajonet a nemá tendenci upadnout, ani když objektivem lehce brknete. Před odjezdem do Hradce jsem si objektiv krátce osahal, takže – vinětace při plné světelnosti je velmi slušná.
Ani soudková vada není nic, co by nás mělo trápit.
Na rozhraní jasů žádné purpurové okraje nejsou.
Plné slunce v záběru sice hodilo nějaký odlesk, nicméně později v praxi to opravdu nehrálo roli.
Na FomeiTopu jsem fotil v různých světelných prostředích – venku kde byly prudké světelné rozdíly, v místnosti při šeru. Ukázky máte dole – ona ta osmnáctka přece jen tak brutálně nezkresluje prostor jako ještě kratší ohniska. Ostřil rychle a tiše, ani v šeru se neprojevilo žádné bádání a honění zaostřovací roviny. Ručně se dá ostřit ve dvou režimech, čistý MF a pak je tu DMF. Direct Manual Focus, kdy můžeme i po AF ručně doostřit. Myslím ale že to je funkce, kterou nebude mnoho lidí využívat. Kresbu má velmi vyrovnanou od plné světelnosti a je zde plně použitelná i F16: difrakce se projeví na změkčení kresby až na F22.
Shrnutí
Samyang AF 18/2.8 FE je výtečný širokoúhlý objektiv, vhodný pro univerzální použití na FF přístrojích Sony s bajonetem E a jako reportážní objektiv na přístrojích APS-C. Má podivuhodný poměr výkonu a ceny. Jeho stavba samozřejmě není tak robustní, jakou mají mnohem dražší kovové utěsněné objektivy. Nicméně při slušném zacházení bude skvěle sloužit jak při živé, tak při krajinářské fotografii.
Ukázky:
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|