Site icon Digineff

S ultrazoomem do mínus patnácti

V těchto dnech tu mám na test Fujifilm X-S1, zajímavou kombinaci přístroje X-10 a objektivu s obrovským rozsahem od ekv. 27 do 640 mm. Fotil jsem s ním, jak jinak, v mraze. Podělím se s vámi o některé poznatky.

V těchto dnech tu mám na test Fujifilm X-S1, zajímavou kombinaci přístroje X-10 a objektivu s obrovským rozsahem od ekv. 27 do 640 mm. Fotil jsem s ním, jak jinak, v mraze. Podělím se s vámi o některé poznatky.

Tak především, opět jsem se přesvědčil, že tuhý mráz přístroji nijak nevadí. Byly to i dvouhodinové výpravy a pořád jsem měl přístroj na krku a všechno fungovalo, displej nezamrzl, baterka nevypověděla službu. Nikdy jsem nepochopil ona alibistická upozornění výrobců, že jejich přístroj funguje do teploty na nule. Mráz má jistě vliv na kapacitu akumulátoru, nicméně když jdete ven s nabitou baterkou, nemusíte se bát návratu s prázdnou.

Ono to počasí má v posledních dnech své specifikum. Je sice čistá obloha, ale vzduch je jaksi zamlžený. Přineslo to jen jeden pozitivní efekt – za určitých okolností se ojínily stromy. Moc hezkou ukázku na Facebooku od Jana Tláskala, nazvanou Mrazivé plameny. Já to fotil jako panorama – Fujifilm X-S1 má stejný systém panorama jako X-10, jde o plynulé panorama a lze mu nadefinovat jednak šířku, od 120 do 360 stupňů, takže jsem volil 120, a směr pohybu kamery. Vždy volím „nahoru – dolů“, protože to umožňuje pohyb v poloze přístroje na výšku.


Je to fajn, ale co je to platné, výsledný obrázek má jen 3840 x 1624 bodů. Kdybych si to poctivě nafotil ručně a spojil v Zoneru nebo Pohotoshopu, měl bych vysoké rozlišení. Což mi nebránilo to udělat ještě jednou.


Zamlžený vzduch přinesl jednu výhodu, filtroval slunce. Takže se dalo fotit se sluncem v záběru. Zkusil jsem to skrz větve, ohniskem ekv. 24 mm. To ojínění dopadlo docela dobře.


Řekl jsem, že je málo průzračný vzduch. Ona to může být i další výhoda. Někdy se dá využít jakýchsi plánů tmavosti – že v popředí je něco tmavšího a pozadí je světlejší.


Tomuto obrázku jsem trochu pomohl ve křivkách, zde ukázka ze Zoneru. Křivka měla tři hrby, ten vpravo, to je vše světlé, prostřední ke plocha lesa v pozadí a levý hrbek patří smrčkům. Když si diagonálu upevníte nasázením uzlových bodů, můžete pak ovlivňovat jeden hrb nezávisle na druhých – zde jsem stáhnul ten levý dolů, abych smrčky zvýraznil. Ne vždy to jde, čím jsou hrby výraznější, tím větší je naděje na úspěch. Vyzkoušejte si to.


Fotil jsem to hodně brzy ráno a pletla se tam červená barva slunce s modrou barvou sněhu. Zde už jsem začal pracovat s delším ohniskem. Fujifilm X-S1 má rozsah od 24 (to jsem fotil panorama) do 640. Tento snímek je focen ekvivalentem 200 mm.


Podobným ohniskem jsem pořídil i následující ukázku. Zatímco první obrázek je komponován na systém plocha – tvar, tedy plocha bez detailů a do ní vsazený dominantní objekt, kompozici následující ukázce říkám „typ tapeta“ -v podstatě plošný obraz. Jsou to vlastně dva plány, vpředu remízek a vzadu les. Je třeba si pohlídat horizontály, aspoň mně připadá, že spodní horizontála musí být vodorovná, aby fotka jaksi nepadala, a taky rámování vlevo a vpravo.


Tohle je varianta na tapetu, tentokrát ovšem focená maximálním ohniskem ekv. 640 mm. Hraju tady na kontrast šedivé a načervenalé barvy, ono to červené sluníčko část těch větví chytlo a zbarvilo. Rozhraní obou tónů tvoří úhlopříčku vedenou zprava nahoře dolů doleva.


No a poslední ukázka má taky dva plány, stromečky a domečky. Ohnisko zase cca 200 mm. Nevadí mi, že to nemá černé, je to high key zimní krajina ani jsem s tím nemusel nic dělat, jen jsem vyretušoval všudypřítomné dráty vysokého napětí, tuto metlu krajinářské fotografie.


Obecné poučení? Čepici na uši, šálu kolem krku a vyrazte ven. Zamlžená vzdušná perspektiva a sněhová pokrývka tónově krajinu minimalizují. Nemá smysl to lámat přes koleno, lépe je nedostatek obrátit ve svůj prospěch. Mlžné kouřmo (kouřmé mlžno) má taky svůj půvab. Hledejte tvary a linie a sestavujte je dohromady a zjistíte, že ta mlha vlastně usnadňuje situaci.
Pokud jde o ten ultrazoom, to superdlouhé ohnisko je pro tento druh fotografie málo použitelné. Pořád si myslím, že ekvivalent do 300 mm je naprosto vhodný pro většinu příležitostí, ale co je to platné, výrobci a asi taky prodejci mají radost z vysokých čísel na krabici. Ach jo, kdy už přijdou k rozumu!

Exit mobile version