„Multi“ a střed, tedy měření expozice z celé plochy obrazu a ze středové oblasti, v čem se liší a k čemu je? Pokusme si to ukázat na příkladu. Když je celá scéna pěkně stejnoměrně osvětlená, je to jedno – například jarní krajina zalitá sluncem. Za takové situace je skoro jedno, jakým způsobem měříme expozici. Problémy nastávají, když je část scény prudce osvícená a část je utopená ve stínu. Dejme tomu, že je scéna „půl napůl“. Podívejme se na takovou ukázku:
Proto je zavedeno „multiměření“ nebo „inteligentní“ měření – každý výrobce to má jinak označeno, třeba ESPi (Olympus), Multi-segment (Kodak) nebo evaluační měření (Canon). Jde o to, že přístroj měří na více místech najednou (až 256 – Fujifilm) a dojde k nějakému kompromisnímu řešení. Potíž je v tom, že ne každý aparát to dělá dobře. Záleží na tom, jak je postaven firmware, ten vnitřní operační systém přístroje. Záleží na tom, zdali dává větší váhu stínům nebo jasům, jestli se přichýlí tam či onam. Výrobci jsou pod tlakem, protože lidem se víc líbí světlé snímky. Jenže v tom případě dochází k přepálení jasů, což je ta největší chyba, která může nastat, jelikož je nenapravitelná. Některé přístroje naopak berou více v úvahu nejvyšší jasy, tudíž nedochází k přepalu, ale snímky jsou tmavší a lidem se to nelíbí. Co s tím?
|
„Multi“ a střed, tedy měření expozice z celé plochy obrazu a ze středové oblasti, v čem se liší a k čemu je? Pokusme si to ukázat na příkladu. Když je celá scéna pěkně stejnoměrně osvětlená, je to jedno – například jarní krajina zalitá sluncem. Za takové situace je skoro jedno, jakým způsobem měříme expozici. Problémy nastávají, když je část scény prudce osvícená a část je utopená ve stínu. Dejme tomu, že je scéna „půl napůl“. Podívejme se na takovou ukázku:
Proto je zavedeno „multiměření“ nebo „inteligentní“ měření – každý výrobce to má jinak označeno, třeba ESPi (Olympus), Multi-segment (Kodak) nebo evaluační měření (Canon). Jde o to, že přístroj měří na více místech najednou (až 256 – Fujifilm) a dojde k nějakému kompromisnímu řešení. Potíž je v tom, že ne každý aparát to dělá dobře. Záleží na tom, jak je postaven firmware, ten vnitřní operační systém přístroje. Záleží na tom, zdali dává větší váhu stínům nebo jasům, jestli se přichýlí tam či onam. Výrobci jsou pod tlakem, protože lidem se víc líbí světlé snímky. Jenže v tom případě dochází k přepálení jasů, což je ta největší chyba, která může nastat, jelikož je nenapravitelná. Některé přístroje naopak berou více v úvahu nejvyšší jasy, tudíž nedochází k přepalu, ale snímky jsou tmavší a lidem se to nelíbí. Co s tím?
|