Prudké slunce plus studený zimní vzduch, rovná se… hluboké stíny a jasně osvětlené plochy. Pro oko je to krásné, pro fotografii obtížné. Co s tím? Podívejme se na jeden takový obrázek, pořízený za zimního slunečného počasí a zároveň si prohlédněme jeho histogram.
To je smutné zjištění a vede z něho jenom jedno východisko: o přepaly se musíme starat už při fotografování, tedy – musíme fotit tak, aby nenastaly. Nejdříve si tedy scénu proměříme. Je to metoda nevědecká (protože předpokládáme stejnou odrazivost – kdyby to mělo být přesně, museli bychom měřit expozici nejlépe na tabulce střední šedí, nebo na objektech se stejnou odrazivostí, což v tomto případě splněno není, fasáda má větší odrazivost, než tráva), zato praktická: zoom nastavíme na nejvyšší hodnotu (zde je to ekv. 300 mm), způsob měření expozice jako bodový nebo aspoň středový (jako v tomto případě), režim snímání s prioritou clony (aby nám automatika nedělala v poměrech času a clony co chce – takto si natvrdo nastavíme clonu, jakou chceme a automatika bude měnit jen rychlost závěrky) a zjistíme, jaké jsou hodnoty v osvětlené a zastíněné partii.
Zjištěné hodnoty jsou pro levý snímek 1/500 sec při cloně F6.3, pro zastíněnou partii 1/25 sec při cloně F6.3. A teď počítejte se mnou expoziční hodnoty při dvojnásobcích času: 1/25 – 1/50 – 1/125 – 1/250 – 1/500 Osvětlená část a zastíněná část se liší o čtyři stupně, o čtyři expoziční hodnoty EV.
Získaný obrázek pak můžeme upravit v editoru. Cest, jak toho dosáhnout, je mnoho. Nejjednodušší je aplikace funkce projasnit stíny, kterou disponuje na př. Photo Studio od Zoneru (samozřejmě Photoshop také). Zastíněné partie brilantní nebudou (ostatně, ani v reálu nejsou, leží na nich hluboký stín), ovšem vytáhli jsme z nich maximum kresby – a to byl náš cíl.
|