Měl bych napsat „pozdě bycha honit“, protože mám po dovolené a k moři se hned tak brzy nepodívám. Vy se tam možná teprve chystáte a ta vám může můj nářek přijít vhod – abyste sami nemuseli naříkat.
Letošní dovolenou jsem strávil s přáteli na plachetnici. Obeplouvali jsme Korsiku a užívali si všemožných vodních radovánek. Měl jsem pochopitelně sebou fotoaparát, ovšem celou dobu jsem se tetelil, že nějaká ta kapka přiletí a odešle zapůjčený Canon EOS 450 k čertu. Ve styku s fotoaparátem je mořská voda smrtelný jed, žíravina. Kdysi jsem viděl na vlastní oči, jak vypadá (klasická) zrcadlovka poté, co spadla do moře, majitel ji vylovil, zabalil do igelitu (aby se jí dál nic nestalo) a odvezlo po 14 dnech do Prahy a odnesl do opravny. Uvnitř nebylo doslova nic – jen šedý prášek, sůl všechno sežrala. Řešení: vodovzdorný fotoaparát S aparátem se pracuje velmi snadno – jde o automaty bez velkých možností ručního nastavení. Nemají průhledový hledáček (pod vodou by stejně nebyl moc platný), je třeba záběry hledat „na displej“. Jaký koupit, ten třímetrový nebo desetimetrový? Záleží na penězích a na potápěčských schopnostech, s mýma ušima mi 3 m bohatě stačí. Navíc, oceňuji na něm hlavně
Právě toto poslední oceňuju nejvíc. Podmořská fotografie, to je náročná disciplína vyžadující značné zkušenosti. Asi to není pro každého. Ale plácání kolem vody pro každého je, a s aparátem tohoto typu (podotýkám, že podobné přístroje vyrábí i Pentax a Ricoh) si ho můžete užít. Problémy: Snímek Lindy Kosatíkové dobře dokumentuje jádro problému. S přístrojem jiné třídy, než voděodolným by podobný snímek nebylo možné bez speciálního pouzdra pořídit. Nicméně i na něm jsou stopy po skvrnách. Zde to nevadí, dodává to snímku autenticity. Druhý snímek Lindy Kosatíkové ukazuje jiný problém. Zde se autofokus chytil krůpějí vody, ty jsou ostré, kdežto loď a postavy v pozadí neostré. Asi by bylo v takových případech lepší nastavit ostření natvrdo, tedy ručně. Další ukázky jsem pořídil já přístrojem, který mi Linda půjčila. To je právě příklad fotografování nikoli pod vodou, ale na rozhraní souše a vody. Běžným aparátem bych si na podobný záběr nemohl troufnout: Natož pak na takový: Jenže pak přijde ta daň v podobě kapek. Nejlépe se mi povedl tento záběr. Je postižený skvrnou v levé hodní části. Naštěstí je tu náš přítel Photoshop a ten podá pomocnou ruku. Úplně poctivá fotka to však není, mému svědomí by prospěl ten hadříček v kapsičce plavek. A jak je to s podvodní fotografií? Tady jsem žádnou slávu neudělal. Aparát jsem měl půjčený jenom jednou a to jsme si ho podávali s Františkem Novotným a fotili se navzájem. Takhle mě on vyfotil při průzkumu potopené lodě. Ale slibuji, že příště, až pojedu někam do mořských oblastí, nezapomenu na eswéčko! |
Měl bych napsat „pozdě bycha honit“, protože mám po dovolené a k moři se hned tak brzy nepodívám. Vy se tam možná teprve chystáte a ta vám může můj nářek přijít vhod – abyste sami nemuseli naříkat.
Letošní dovolenou jsem strávil s přáteli na plachetnici. Obeplouvali jsme Korsiku a užívali si všemožných vodních radovánek. Měl jsem pochopitelně sebou fotoaparát, ovšem celou dobu jsem se tetelil, že nějaká ta kapka přiletí a odešle zapůjčený Canon EOS 450 k čertu. Ve styku s fotoaparátem je mořská voda smrtelný jed, žíravina. Kdysi jsem viděl na vlastní oči, jak vypadá (klasická) zrcadlovka poté, co spadla do moře, majitel ji vylovil, zabalil do igelitu (aby se jí dál nic nestalo) a odvezlo po 14 dnech do Prahy a odnesl do opravny. Uvnitř nebylo doslova nic – jen šedý prášek, sůl všechno sežrala. Řešení: vodovzdorný fotoaparát S aparátem se pracuje velmi snadno – jde o automaty bez velkých možností ručního nastavení. Nemají průhledový hledáček (pod vodou by stejně nebyl moc platný), je třeba záběry hledat „na displej“. Jaký koupit, ten třímetrový nebo desetimetrový? Záleží na penězích a na potápěčských schopnostech, s mýma ušima mi 3 m bohatě stačí. Navíc, oceňuji na něm hlavně
Právě toto poslední oceňuju nejvíc. Podmořská fotografie, to je náročná disciplína vyžadující značné zkušenosti. Asi to není pro každého. Ale plácání kolem vody pro každého je, a s aparátem tohoto typu (podotýkám, že podobné přístroje vyrábí i Pentax a Ricoh) si ho můžete užít. Problémy: Snímek Lindy Kosatíkové dobře dokumentuje jádro problému. S přístrojem jiné třídy, než voděodolným by podobný snímek nebylo možné bez speciálního pouzdra pořídit. Nicméně i na něm jsou stopy po skvrnách. Zde to nevadí, dodává to snímku autenticity. Druhý snímek Lindy Kosatíkové ukazuje jiný problém. Zde se autofokus chytil krůpějí vody, ty jsou ostré, kdežto loď a postavy v pozadí neostré. Asi by bylo v takových případech lepší nastavit ostření natvrdo, tedy ručně. Další ukázky jsem pořídil já přístrojem, který mi Linda půjčila. To je právě příklad fotografování nikoli pod vodou, ale na rozhraní souše a vody. Běžným aparátem bych si na podobný záběr nemohl troufnout: Natož pak na takový: Jenže pak přijde ta daň v podobě kapek. Nejlépe se mi povedl tento záběr. Je postižený skvrnou v levé hodní části. Naštěstí je tu náš přítel Photoshop a ten podá pomocnou ruku. Úplně poctivá fotka to však není, mému svědomí by prospěl ten hadříček v kapsičce plavek. A jak je to s podvodní fotografií? Tady jsem žádnou slávu neudělal. Aparát jsem měl půjčený jenom jednou a to jsme si ho podávali s Františkem Novotným a fotili se navzájem. Takhle mě on vyfotil při průzkumu potopené lodě. Ale slibuji, že příště, až pojedu někam do mořských oblastí, nezapomenu na eswéčko! |