Nemusíte se bát, že ob den sem budu tahat fotky naší Dominiky. Jenže včera přinesli Robert s Irenou malou Dominičku domů a u tak významného okamžiku jsem musel být. Takže se pojďte podívat se mnou na pár fotek. Každá taková událost má nějaký časový sled. Ve fotoaparátu se fotografie řadí po sobě postupně, jak vznikají. Takové konstatování zní až banálně, to je přece jasné, že to tak musí být! Já jen dodám, že by i nemuselo a že chválabohu, že to tak je. Jen si představte ty problémy, které by nastaly, kdyby operační systém řadil fotky podle datové velikosti (což samozřejmě taky lze a ve vašem obrazovém manažeru si můžete vyzkoušet, jaký maglajz si v archivu uděláte, když to zkusíte! Každý děj má nějaký časový průběh a svoje uzlové momenty. Na zachycení každého toho momentu máme často jen několik vteřin. No a někdy to stihneme, někdy ne. Fotka skrz sklo, no, s tím nic moc neuděláme. Nedá se čekat, že to bude zas tak moc senzační snímek – abych se vyzbrojil polarizačním filtrem.
Následuje transport domů, tedy do domu. V tomhle momentu jsem tak trochu selhal… a napravím to, jestli budou naši mít reprízu! Až pozdě jsem si nastavil 1600 ISO, nechal jsem tam 100 ISO, takže ostrost – nic moc. A to se vše odehrávalo venku (ale ne na přímém slunci, pod stromy), někdy ve tři
odpoledne! K čemuž dodám, že Irena rozhodně s dítětem nesprintovala, nesla ho v tašce a šla normálním krokem. Zase se potvrdilo, že otázka ostrosti a neostrosti je strašně důležitá: v dnešní době se hodně akcentuje optická stabilizace, ale podstatná je pohybová neostrost a stačí i poměrně pomalý pohyb, aby snímek rozmazal, pokud ho fotíte třicetinou či šedesátinou. Je proto lépe si nastavit vyšší ISO i v situaci, kdy „to na to nevypadá“ a nastavením aparátu na prioritu slony – a nastavením největší clony (nejnižší číslo, největší otvor) ho donutit k použití nejrychlejšího času. Což samozřejmě předpokládá, že funkci „priorita clony“ aparát má – já opět fotil Canonem EOS 350D.
Potom, doma, už nebyly dohromady žádné problémy. Leda jeden, který by stál za zmínku. Pořád se ještě fotí na plnou světelnost a to sebou nese malou hloubku ostrosti. Takže nastává volba – na co ostřit? Ten problém byl pak vyhrocený, když jsem fotil zblízka už rozbalenou holčičku – z boku, abych jí viděl do obličeje. Je jasné, že se musí ostřit na obličej a oželet to, že ručička vyjede z ostrosti. Je potřeba hlídat, kde bliknou kontrolky pro zaostřovací body. Je samozřejmě možné přepnout i na ruční ostření (pokud pracujeme se zrcadlovkou).
|