Nezařazené

Polopatě: Trik s rámcem obrázku

Je starší než fotografie sama, vymysleli ho dávní krajináři k zobrazení prostoru na dvojrozměrném rozměru plátna. Fotografie to převzala a funguje to i po staletích. V podstatě jde o optický klam. Tmavé popředí a světlé pozadí v nás vyvolává dojem, že se díváme do prostoru. Pravděpodobně jste viděli diorama Obrana Karlova mostu před Švédy, je součást expozice bludiště na Petříně v Praze:

Je starší než fotografie sama, vymysleli ho dávní krajináři k zobrazení prostoru na dvojrozměrném rozměru plátna. Fotografie to převzala a funguje to i po staletích. V podstatě jde o optický klam. Tmavé popředí a světlé pozadí v nás vyvolává dojem, že se díváme do prostoru. Pravděpodobně jste viděli diorama Obrana Karlova mostu před Švédy, je součást expozice bludiště na Petříně v Praze:


Tady to všechno vidíte zcela názorně. Tmavé popředí – dokonce jde o markant, o němž už tu šla řeč. Obraz rámuje obrys brány a čím je scéna jakoby vzdálenější divákovi, tím je světlejší. Pozadí se zdá, že se ztrácí v bílé mlze. I z obrázku máte dojem prostoru a když tam stojíte, dojem je drtivý, zvlášť když je vám deset let. Následující ukázku jsem nafotil s provensálské vesnici – městečku Saint Saturnin. Na kopci tam stojí hezký kostelík:


Budiž, nic proti tomu obrázku. Chtěl jsem ale mu dodat prostor. Odstoupil jsem o několik desítek metrů a zabral do obrázku strom:


Ten tvoří markant, tvoří rámec obrázku. Ten má hned dva plány, popředí a pozadí. Máme dojem prostoru. Můžeme uvažovat o tom, zdali je výhodnější posadit rámcový předmět doleva nebo doprava. Obecně vzato, obvykle je nám příjemnější řešení první, tedy vlevo. To proto, že jsme zvyklí číst zleva doprava.


Ovšem i opačné řešení je možné. Někdy nutné, na místě samém si nevybíráme, tuhle borovici asi nepřesadíme jen proto, že by se nám víc líbila, kdyby byla vlevo.


Rámec nemusí být jen vlevo nebo vpravo – v téhle situaci je ústřední motiv, slečna s pejskem, zarámovaný ze všech čtyř stran. Mohutné zdivo a stromy tvoří obrazový kontrast k idylické situaci.


V krajním případě se nic jiného než rámec vyfotit nedá. Toto je záběr z deštného pralesa v Ugandě. V podstatě vězíte v křoví. Jenom průhled do krajiny vás může zachránit – a ani při stisknutí spouště nemyslíte na to, že fotíte rámec.


Shrnutí
Používání rámce někdy vede ke klišé – viz to vysmívané „focení přes větvičky“. Ale nechte smíšky se smát, rámec vždycky dodá fotce prostor. A to je dimenze, kterou jinými metodami těžko do fotky dostaneme.

Inzerce

Techniku a služby nejlépe nakoupíte ve: