Obrátil se na mne čtenář pan D.G. s dotazem stran expoziční kompenzace. Přečetl si moji knihu Digitální fotografie polopatě (pokud by vás zajímala, právě vyšlo 2. aktualizované vydání). Je to problém, který mnoho začátečníků trápí a je asi dobře se k němu čas od času vrátit. Tím spíš, že pan G. se dotkl jednoho často se vyskytujícího nedorozumění. Píše: Jedná se o expoziční kompenzaci (hodnota EV), kterou popisujete v kap. 15 a návazně v kap. 53. V kap 15 uvádíte, že fotoaparát byl nastaven na f4.0 a čas na 1/100, když přidáme EV o +1/3 prodloužíme čas na 1/80, když ubereme EV zkrátíme čas na 1/160. Dále tučně píšete, že při prudkém slunci posouváme hodnoty EV do +, kdežto při špatných světelných podmínkách jdeme do -. Takže, pojďme do toho. Kompenzace expozice Jenže mi neplníme sklenice, my fotíme. Tedy: zachycujeme odražené světlo. V tom je jádro pudla. Obrázek byl pořízen 1/50 sec při cloně F6.3. Nic divného na něm nevidíme: plocha černé reprobedny je černá, plocha bílého našepsovaného malířského plátna je bílá. Teď posunu aparát doprava tak, aby černá reprobedna zaujala jen 1/4 plochy a 3/4 plochy zabrala bílá plocha. Nic jsem s aparátem nedělal, je nastaven na A, tedy prioritu clony, abych měl jistotu, že se nebude s clonou hýbat. Světelné podmínky jsou samozřejmě stálé. Vidíte, že je obrázek zásadně změnil! Bílá plocha nám zešedla a černá … je ještě černější, už na ní nevidíme strukturu plátna. Však taky se změnila expozice, při cloně F6.3 nám automat nastavil 1/125 sec, tedy čas víc než 2x kratší. Jděme dále a zabereme jen bílou plochu, zase při stejné cloně a stejných světelných podmínkách: Bílá plocha je teď ještě šedivější… a doba osvitu se zkrátila na 1/200 sec. No a nakonec jen černá plocha: Není divu, že černá není černá leč šedá, protože doba osvitu se prodloužila na 1/5 sec…. Čím to je? Zpátky k původnímu dotazu
Na množství světla automatika reaguje nastavením clony a času a na hodnotu odraženého světla také, to je příčina toho nedorozumění. Ze začátku je těžké si to srovnat v hlavě, je to zdánlivě nelogické. |
Obrátil se na mne čtenář pan D.G. s dotazem stran expoziční kompenzace. Přečetl si moji knihu Digitální fotografie polopatě (pokud by vás zajímala, právě vyšlo 2. aktualizované vydání). Je to problém, který mnoho začátečníků trápí a je asi dobře se k němu čas od času vrátit. Tím spíš, že pan G. se dotkl jednoho často se vyskytujícího nedorozumění. Píše: Jedná se o expoziční kompenzaci (hodnota EV), kterou popisujete v kap. 15 a návazně v kap. 53. V kap 15 uvádíte, že fotoaparát byl nastaven na f4.0 a čas na 1/100, když přidáme EV o +1/3 prodloužíme čas na 1/80, když ubereme EV zkrátíme čas na 1/160. Dále tučně píšete, že při prudkém slunci posouváme hodnoty EV do +, kdežto při špatných světelných podmínkách jdeme do -. Takže, pojďme do toho. Kompenzace expozice Jenže mi neplníme sklenice, my fotíme. Tedy: zachycujeme odražené světlo. V tom je jádro pudla. Obrázek byl pořízen 1/50 sec při cloně F6.3. Nic divného na něm nevidíme: plocha černé reprobedny je černá, plocha bílého našepsovaného malířského plátna je bílá. Teď posunu aparát doprava tak, aby černá reprobedna zaujala jen 1/4 plochy a 3/4 plochy zabrala bílá plocha. Nic jsem s aparátem nedělal, je nastaven na A, tedy prioritu clony, abych měl jistotu, že se nebude s clonou hýbat. Světelné podmínky jsou samozřejmě stálé. Vidíte, že je obrázek zásadně změnil! Bílá plocha nám zešedla a černá … je ještě černější, už na ní nevidíme strukturu plátna. Však taky se změnila expozice, při cloně F6.3 nám automat nastavil 1/125 sec, tedy čas víc než 2x kratší. Jděme dále a zabereme jen bílou plochu, zase při stejné cloně a stejných světelných podmínkách: Bílá plocha je teď ještě šedivější… a doba osvitu se zkrátila na 1/200 sec. No a nakonec jen černá plocha: Není divu, že černá není černá leč šedá, protože doba osvitu se prodloužila na 1/5 sec…. Čím to je? Zpátky k původnímu dotazu
Na množství světla automatika reaguje nastavením clony a času a na hodnotu odraženého světla také, to je příčina toho nedorozumění. Ze začátku je těžké si to srovnat v hlavě, je to zdánlivě nelogické. |