Nezařazené

Pochodující mravenci

To je hodně známý termín. Jakmile při editaci vybereme nějakou oblast, je označena přerušovanou čárou. Ta se mihotá a odtud ten podivný název. Někdy jdou ti pochodující mravenci na nervy. Naštěstí se dají vypnout. Proč? To si hned ukážeme. Bavíme se o kontuře výběru. Aby bylo jasno, připojili jsme obrázek zde vpravo – je to obrys kruhového výběru. Ve skutečnosti se v editoru jaksi mihotá. Úžasně užitečná pomůcka! Jak bychom bez ní věděli, kde ten výběr je?

To je hodně známý termín. Jakmile při editaci vybereme nějakou oblast, je označena přerušovanou čárou. Ta se mihotá a odtud ten podivný název. Někdy jdou ti pochodující mravenci na nervy. Naštěstí se dají vypnout. Proč? To si hned ukážeme. Bavíme se o kontuře výběru. Aby bylo jasno, připojili jsme obrázek zde vpravo – je to obrys kruhového výběru. Ve skutečnosti se v editoru jaksi mihotá. Úžasně užitečná pomůcka! Jak bychom bez ní věděli, kde ten výběr je?
Samozřejmě je tu čertovo kopýtko. Při pohledu na pochodující mravence netušíme, zdali prolnutí výběru je nula nebo – dejme tomu – 200 pixelů. Dá se to samozřejmě řešit, od toho je například nástroj Rychlá maska v Photoshopu, také v Zoneru se dá výběr zviditelnit. To ale není v centru našeho aktuálního zájmu. Prostě – bavíme se o pochodujících mravencích a teď jsou zapnutí.
Účel výběru je jasný každému, kdo někdy editoval. Chceme nějakou úpravu aplikovat jen na část obrazu, nikoli na celou plochu. Těch úprav může být spousta – zesvětlování, ztmavování, zvyšování sytosti, snižování, manipulace s ostrostí. Místní úpravou se dá motiv zvýraznit a naopak, vedlejší prvky jimi lze potlačit. Dokonce bych řekl, že bez místních úprav jen těžko obrázek doladíme.

To jsou věci, které mě napadají jaksi automaticky, jsou nabíledni.

Chci ale ukázat maličký trik, který jsem si odladil a zpříjemňuje mi editační život a má souvislost s pochodujícími mravenci. Podívejme se na tento obrázek:


Středová kompozice, čtvercový formát, to jsou takové formální opičky. Ale dejme tomu, že bych chtěl zvýšit sytost zelené vpravo od paty stromu. Kdybych chtěl všude, je na to spousta prostředků. Ale chci to udělat jen někde, nepřeji si, abych zvýšil sytost zelené po celé ploše. Zkrátka, chci jen někde, tedy na tom jednom konkrétním místě. Takže udělám výběr – pracuju v Zoneru, to je taková jednoduchá, dá se říci proletářská metoda. Takže si dám zelené partie do výběru. Použiju nástroj Kouzelná hůlka, režim porovnání Odstín, rozmazání dám 0 a toleranci 45. Výsledek je poněkud divoký a nepřehledný:


Ale v podstatě to je přesně to, co jsem chtěl. Vybral jsem jen část zelených a kmen stromu zůstal mimo výběr. No a teď vypnu mravence, v Zoneru se to dělá zrušením zatržítka, v Photoshopu klávesovou zkratkou Ctrl + H. A hned to bude méně divoké. V Zoneru se to dělá takto:


Tu fajfku prostě vypnu. Od této chvíle výběr jako by nebyl. Ale on tam pořád je, jenže je schovaný, není vidět…
Teď volím nástroj – dejme tomu efektový štětec v režimu Sytost. Vidíte, jak se aplikuje jen někde? Samozřejmě, tady je to v zájmu názornosti přehnané, ale i tak je jasné, že se změna aplikuje jen na vybraná místa a aplikuje se s velkým stupněm prolnutí. Úprava postupně mizí, prolíná se, je místní a organicky vsazená do okolí.


Touto metodou můžete cíleně měnit také světlost štětcem a bílou nebo černou barvou s prolnutím Měkké světlo. Můžete měnit barevnost, zase štětcem, barvou a režimem prolnutí Barva. Tady je ukázka – zase, v extrémním provedení, které v praxi nepoužijete, ale je to názorné:



Dobře se to dělá na velkých strukturovaných plochách. Touto metodou nemá smysl upravovat dejme tomu architekturu. Ale plošné, složitě strukturované motivy si o to koledují – jako například zde:

Tohle je před a pak po aplikaci. Obrázek nahoře je plochý, pomocí série úprav metodou nahoře popsanou jsem do toho přidal plastičnost:


 

No a to je celý ten trik. Velmi jednoduchý. Zkuste si to, jde to samo.

Inzerce

Techniku a služby nejlépe nakoupíte ve: