Site icon Digineff

Petzval 58 Bokeh Control

Je to objektiv neobyčejný ale ne unikátní – předcházel mu model 85, přičemž číslo rovná se jeho ohniskové vzdálenosti. Jde o repliku objektivu konstruovaného v devatenáctém století za úsvitu fotografie. Výrobu převzala rusko – rakouská společnost a tato osmapadesátka má v sobě neobyčejné zařízení – prstenec na kontrolu bokehu.

Je to objektiv neobyčejný ale ne unikátní – předcházel mu model 85, přičemž číslo rovná se jeho ohniskové vzdálenosti. Jde o repliku objektivu konstruovaného v devatenáctém století za úsvitu fotografie. Výrobu převzala rusko – rakouská společnost a tato osmapadesátka má v sobě neobyčejné zařízení – prstenec na kontrolu bokehu.


Původní Petzval 85 jsem tu recenzoval před dvěma lety a můj závěr byl jednoznačný: je to fajn, ale smysl to má jen na plnoformátovém přístroji = bajonet Canon a Nikon, ale i Sony s redukcí, a jen na plnou světelnost. Když se cloní, tak efekt mizí a je z toho jen obyčejný špatně kreslící objektiv. To platilo pro model 85. U nového modelu je to jinak, ten se dá úspěšně používat i na APS-C. Principiálně jsou si ale oba velmi podobné.


Ostří se ročně tím kolečkem, které vidíte dole, ve spodní části objektivu. Když se podíváte na fotku, z těla objektivu cosi čouhá. To je planžeta s clonovým otvorem, která se do objektivu zasouvá. Takže žádná devítilamelová clona pro „dosažení ideálního bokehu“ – tady je to ocelový plech s ideálně kruhovým otvorem. Ty planžety mají jen plné hodnoty clon od 2.2 až po F16. Ostří od 0,6 m a zorné pole na plném formátu má 41 stupňů. Závit pro filtr má průměr 52 mm. Soustava sestává se 4 čoček ve 3 skupinách. Ovládací prvky jsou dva, jednak onen ostřicí element, jednak prstenec na nastavení bokehu od 1 (nejmenší rozostření) po 7 (největší). Váží 680 g, měří 73 x 108 mm i se sluneční clonou, ta je moc krásná s gravírovaným nápisem, škoda ji sundavat. Dodává se to v krásné až luxusní krabici, ve výbavě je i kožený pytlík na objektiv. Dvě zádrhele: slot pro planžetu je našikmo (u modelu 85 je shora) a clona má houdinovské sklony prchnout, na to je třeba dávat pozor, aby vám nevypadla a neztratili ji (mně vypadla hned, ale našel jsem ji). No a je problém se skladováním těch clon, chtělo by to nějaké pouzdérko. U modelu 85 jsem to neřešil, protože jak řečeno, smysl má jen plná světelnost. Tady se ale clony používat mohou.

Je to díky Bokeh Control. Tady je to názorně. Ukázka je z plnoformátu, tedy z Canonu 5D Mk III na plnou světelnost, ale bokeh na hodnotě 1:


Na hodnotě 7 je to už hodně přehnané:


Vhodnou kombinací clony a bokeh control se dá dosáhnout takového stupně efektu, jaký nám vyhovuje:


Při maximální aplikaci vzniká efekt jakéhosi kruhového rozmazání.


Určitý kreativní limit je určitě v tom, že jádro ostrosti je v centru obrazu. Když se dobře zaostří, je střed překvapivě ostrý, nicméně čím větší efekt, tím je zároveň obtížnější kompoziční zátěž středovosti.

Jak na APS-C
Co bylo dosud řečeno bezvýhradně platí pro plnoformátové použití, tedy full frame Canony, Nikony a Sony. Zkoušel jsem objektiv i na APS-C formátu a použil jsem Canon 80D. U menšího formátu odpadají divočiny v okrajích a pomocí bokeh control můžeme příjemně nastavit míru neostrosti. Zde je to na F2.8 při neostrosti 7:


Při nastavení neostrosti 1 to vypadá takto:


Jako volitelné příslušenství se dodávají sady po čtyřech planžetách, měl jsme k disposici sérii hrubší hvězdička, jemnější hvězdička, tři měsíčky a srdíčko. Průchodnost světla odpovídá F2.8. Efekt je docela příjemný, foceno Canonem 80D, začínáme jemnější hvězdičkou:


 


 


 


To srdíčko mě bere nejmíň, já tenhle kýčový symbol nemám rád, ale když už v té sadě byl…

Shrnutí
Petzval 58 Bokeh Control je speciální objektiv s volitelnou mírou rozostření pozadí a okrajů obrazu. Rozostření lze ovlivnit otáčením ovládacího kroužku ve velkém rozmezí. Ostří se ručně a po každém přenastavení bokehu je nutno znovu ostřit. Na plném formátu je možno v širokém rozsahu regulovat sílu efektu jednak nastavením bokehu, jednak volbou clony. Na formátu APS-C nelze dosáhnout tak divokých výsledků, ale to je spíš ve prospěch než ke škodě věci, protože efekt na plném rozostření při plné světelnosti je sice zajímavý, ale rychle by se omrzel. Oba doposud dodávané objektivy typu Petzval jsou velmi vhodné k efektní portrétní fotografii. Tam nejmíň vadí, že ostrý je jen střed… Dostanete ho v Analogue za cca 20 tisíc. Je to hodně na čtyři čočky a ruční ostření? Ano, ale každá legrace něco stojí a s tímhle objektivem se užije legrace opravdu hodně. Dole – planžeta „měsíčky“.


 

Exit mobile version