Site icon Digineff

Patálie s laserem

Článek o laseru zaujal množství našich čtenářů a někteří se chtěli podlit o své postřehy a osobní zkušenosti. Zde jsou ty z mailu, další dodám později.

Článek o laseru zaujal množství našich čtenářů a někteří se chtěli podlit o své postřehy a osobní zkušenosti. Zde jsou ty z mailu, další dodám později.

Lidar a digi
Pan P.O. upozorňuje na zajímavý článek na Živě.cz Přečtěte si ho, je hodně zajímavý. Stručně převyprávím:
Na CESu vystavovala firma AEye lidarový detektor pro autonomní vozy (= auta bez řidiče; lidar je cosi jako laserový radar, jde o odraz laserového paprsku). Návštěvník CESu inženýr Chowdhury si lidarem osazený autonomní auťák fotil a pak zjistil, že jeho Sony je odpálený, po pořízení lidarem osazeného auta jsou všechny další fotky rozmazané a mají na sobě fialové fleky. Tohle je Chowdhuryho fotka auta s lidary na střeše:



Všechny další fotky mají na sobě svislé fialové čáry a skvrny:



Podle vyjádření firmy AEye jsou čipy citlivější než lidské oči, takže prý lidar očím nevadí, ale čip by mohl poškodit (což mi přijde jako odvážné tvrzení, O.N.). Firma prý nabídla poškozenému nový foťák. Pan Chowdhury upozorňuje, že autonomní auta mají na sobě jak lidary, tak standardní kamery a že tedy by za provozu mohla autonomní auta vzájemně si ničit kamery.
Tolik tedy výtah z článku o lidaru. Na schematu vypadá lidar mírumilovně:



Naši čtenáři dále poslali:
Laser na letišti
S laserem jsem měl problém na letišti při odbavení. Při kontrole zavazadel osvítili laserem batoh, ve kterém jsem nechal Nikona D40 blahé paměti. Tehdy to odnesla SD karta, předpokládám, že by to odneslo ztrátou dat každé médium. Proto fototechniku beru pokud možno do příručního zavazadla a na odbavení si osobně dohlédnu. P.S. o kartu jsem přišel kdysi absolutně hloupě v Tunisu, kde je přísně zakázáno fotit vládní budovy a veškeré osoby v uniformách. V zájezdovém autobuse jistý Němec za denního světla a slunce bohužel měl zapnutý blesk a to neuniklo pozornosti policisty. Následovalo zastavení autobusu, prohlídka a odevzdání všech karet z fotoaparátů a mobilních telefonů.
L.K.

Slunce a EVF
Je to zajímavé s těmi paprsky namířenými do foťáku. Já mám ale (a bohužel 3x opakovanou) neblahou zkušenost s paprskem do el. hledáčku. Šlo vždy o Olympus OM-D, poprvé M10 a v dalších dvou případech o M1 Mk1. Pokaždé k tomu došlo v jižní Francii, při výměně objektivu, vždy kolem poledne (tedy když Slunce stojí nad hlavou). Vidím to tak, že nutnou podmínkou byl silný sluneční svit (je to již hodně jižní zeměpisná délka) a nadhlavník. Poprvé jsem byl velmi překvapen a rozladěn, ale dohledal jsem si, že to je poměrně známý problém. Vypálí se cosi v optické cestě, výsledkem jsou hnusné zelené fleky v hledáčku. Samozřejmě na fotografiích ani na displeji se to nijak neprojeví. Servis to dobře zná – jak známo servis Olympusu se pokládá za nejlepší ze všech značek (potvrdí i prodejny) – a vždy hledáček vyměnili za několik dnů, a to i po záruce zdarma.

Moje vysvětlení je toto: pokud se nastaví dioptrická korekce (já mám +2,5D) hledáčku, vznikne bohužel optická soustava, která patrně velmi účinně zfokusuje záření a způsobí nevratné škody. Věděl jsem o tomto riziku a stejně se mi nepodařilo ve fotografickém zápalu tomu zabránit. Když měním objektiv, intuitivně mířím bajonetem dolů, hledáček tedy „kouká“ přímo na Slunce. A je to! Uvažoval jsem i o nějaké krytce (staré digi Olympusy zrcadlovkové řady E ji měly, pro zabránění rušivého světla hledáčkem), ale pak jsem byl líný to řešit.
P Takže teď mám M1 Mk2 a snažím se dávat si pozor. Asi to ale hrozí opravdu jen na tom extrémním červencovém jihu. J.K.

Shrnutí Digineff:
Laserů je všude spousta, ale nářku na zničený foťák pomálu, tak asi to není zas tak strašně akutní. Nicméně je dobře být opatrný.

Exit mobile version