Site icon Digineff

Panasonic S1R – jak se s ním fotilo

Věc jako slon, chce se mi říct. Mýtus o malých lehkých bezzrcadlovkách je v tomto případě poražen na hlavu. Rozměry těla 149 x 110 x 97 a 898 váhy plus 680 gramů objektiv 24-105/4.0, to už je cítit v ruce. To věru není žádná miniatura. Bezzrcadlovka takto nastavená může konkurovat zrcadlovkám jen v tom, že bude lepší. To je základní idea, ta je mi sympatická a myslím, že je správná a pro budoucnost zásadní.

O výhodách a nevýhodách bezzrcadlovky ve srovnání se zrcadlovkou už bylo hodně napsáno. Panasonic se rozhodl oželet rozměry a to je zřetelně správné rozhodnutí. Jak model S1 (a předvídatelní následovníci) tak S1R (dtto) jsou modely míněné pro vážně pracující fotografy. Tím nemyslím hned profesionály – to je totiž pojem, který dnes do značné míry ztrácí smysl, ale o tom jindy. Nejsou to přístroje pro lehkomyslné příležitostné focení. Nejde o peníze, i kdybyste měli doma naftový vrt, asi byste si nekoupili půldruhakilové monstrum, abyste si sem tam cvakli. Takový vážný fotograf vyžaduje především perfektní obrazové výstupy. S1R má 4,7 mega bez nízkopásmového filtru, složením dílčích obrazů dosáhne až 187 mega. Má duální stabilizaci, cílově až s výkonem 6 EV. Tady opravdu není nad čím dumat. Laboratorní hokusy pokusy s dynamickým rozsahem neberu v potaz. To je námět pro diskusní fóra, kde pídilové s hořícíma ušima řeší rozdíly v řádu 0,2 EV DR. To jsou nesmysly. Ten výstup je perfektní, pokud mohu posoudit podle fotek z ne zcela finálního kusu – a hlavně, jsou to JPEG. Vážný fotograf obvykle pracuje s RAW materiálem a to nemohu sloužit – konverze zatím není dostupná (duben 2019).

Další kritérium je rychlost. Subjektivně vzato, spolupráce s objektivem 24-105/4.0 je bezproblémová, mám na mysli ostření. Zde podotknu, že je to výchozí objektiv pro S1 / S1R, rozhodně to není objektiv snů, spíš je to solidní sklo pro univerzální použití. Panasonic je v konsorciu s Leicou a Sigmou, Sigma už dodává celou Art řadu aplikovatelnou pro tyto modely, nicméně ani to není finální řešení: jde o adaptovanou optiku prp zrcadlovky, tudíž se zde nevyužívá kratší sečná vzdálenost (od bajonetu k čipu) – a to je jedna z velkých výhod bezzrcadlovek. Ovšem rychlost ostření je široký pojem – pro sportovní a reportážní fotografii je nezbytná absolutní rychlost a ta se dá posoudit vskutku jen v mezních situacích. Pro běžnou fotografii je rechlost AF bezesporu dostatečná, tu mezní rychlost musí posoudit sportovní fotograf v akci.

Pokud jde o sekvenční snímání, ta je zde 9 oken za vteřinu, což je poměrně málo (v šerém dávnověku špičkové Nikony na kinofilm sekaly 10 oken za vteřinu), nicméně je tu možnost série 6K fotek 30 fps, a to pak jsou osmnáctimegové fotky (zcela dostatečné rozlišení pro zvětšeninu metrovou plachtu) a při 60 fps jsou osmimegové fotky. Což je myslím daleko za hranicí běžného použití, těmi 30 fps trefíte vyfotit šíp propichující balónek.

Pak je tu hledáčkové zařízení, čímž myslím EVF a zadní displej. Hledáček má 5,76 megapixelů, je to obrovský hledáček, subjektivně větší než optický hledáček plnoformátové zrcadlovky. To je smysl vývoje, řek bych větší než ta honba za rychlostmi. Čím větší a zřetelnější obraz, tím přesněji vidíte motiv a uvážlivěji komponujete a vyvarujete se chyb. Telegrafní tyč z hlavy trčící vidíte v každém hledáčku, ale takové ty větvičky někam mířící a podobně, toho si v malém hledáčku nevšimnete. Pro mne je velikost a čitelnost hledáčku naprosto podstatná. Mám-li odbočit, pak třeba zrcadlovky APS-C se ocitly mimo okruh mého zájmu ne proto, že bych si myslel, že jejich obrazový výstup je špatný: já v tom prťavém hledáčku pořádně nevidím co fotím, protože jsem si zvykl na velkoplošné elektronické hledáčky. No a tenhle v té S1R je ještě velkoplošnější.
Abych jenom nechválil. Ty barvy v hledáčku jsou poněkud vyblité. Ono na tom zdánlivě nezáleží, jenže, málo platné, ten vážný fotograf s odpuštěním tvoří a chce mít pocit z toho, co vidí. Tady je ještě prostor k inovacím v příštím vývoji. Zatím se smiřme s tím, že je to obraz velký, lze v něm zobrazit spoustu údajů, informuje o tonalitě (včetně histogramu), a to ve ohromný pokrok proti zrcadlovce.
Je to tichý přístroj. I když fotíme s použitím mechanické závěrky, je to jenom ševelení ve srovnání s explozemi zrcadlovky. Zažíváme ze začátku podivuhodné pocity – vezmeme do ruky těžkou obludu, stiskneme spoušť a ona jen zaševelí. Zajímavý pocit.
Pokud jde o LCD na zadní stěně, ten je výklopný v rozsahu, který je rozumný. Zde musím výt osobní, výklopnost jen v jednom směru mám raději než přetáčení výklopáky, protože k nastavení displeje mi stačí jediný pohyb, kdežto u výklopáku musí být vždycky dva.

Ovladatelnost je také principiálně důležité kritérium. Používám Sony řady 7, vcelku miniaturu – a to že nemůžu snadno nahmatat tlačítka je jediné, co mi opravdu vadí. Nic ttakového na S1R. Je samozřejmě třeba si zvyknout na poněkud neobvykle umístěný vypínač – uprostřed horní stěny, nicméně všechna tlačítka jsou dostupná a v podstatě všechna důležitá jsou definovatelná. Pro mě je vždycky důležité, jestli lze korigovat expozici v manuálním režimu při autonomistickém ISO. Ano, lze to nastavit, protože kolečko kolem čtyřcestného voliče na zadní stěně funguje jako samostatný roller (byť s omezenou volností nastavení, nicméně – pro videisty důležité, lze na něj nastavit hlasitost odposlechu ve sluchátkách).

Shrnutí
Panasonic se vydal v modelech S1 a S1R cestou k srdcím vážných fotografů. Má širokou škálu nabídek, stále ještě nabízí i velmi levné kompakty, ale má i seriózní kompakty v tříděl jednopalcového čipu a samozřejmě geniální třídu G v čtyřtřetinovém formátu. Může si tedy dovolit této královské zábavy, dobýt hrad profi fotografie. Už výchozí dvoumodel S1 / S1R na to rozhodně má. Teď půjde o to, dovybavit ho optikou. Z nedávné historie – taková zrcadlovka Pentax K1 je naprosto skvělá, ale nejsou k ní skoro žádná skla, tak co je to platné. Teď je otázka, zda Panasonic půjde cestou Fujifilmu, který zavedl své APS-C bezzrcaddlovky a stanovil ambiciózní projekt objektivů – a dodržel ho a dobyl svět. Teď je na Panasonicu, aby ten úspěch zopakoval.

Ukázky:

1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
11 12
13 14
15 16
17 18
19 20

Exit mobile version